Onbegrepen wegen
Het is nu wel duidelijk denk ik. Meer van zulke verhalen hoeven er niet te komen. Gelukkig was het verhaal van ds. P. Blok net wat anders: In het onderwijs voor haar ziel wees ik op de noodzakelijkheid van een weg der zaligheid buiten haar, in de gezegende arbeid van Sions Borg.
Die vertelde tenminste het Evangelie!
Die vertelde tenminste het Evangelie!
Toch denk ik dat ik het ook wel snap, wat men hiermee bedoel. Kijk, een predikant, een ouderling en trouwens elke christen heeft de plicht om te wijzen op de zonde, maar ook op het bloed van Christus.Origineel geplaatst door Kislev
Ook hier werd gezegd dat het maar aan de Heere overgelaten moest worden.
Zucht, hier word ik oprecht droevig van.
Die plicht ligt op ons, maar verder moet we het aan de Heere overlaten. D.w.z. dat wij de mensen niet kunnen bekeren. Wij kunnen mensen alleen heenwijzen naar Christus, maar God alleen kan de zaligheid werken!!
Wees hij echt op Christus? Of alleen de verre mogelijkheid om eventueel, als je uitverkoren bent, en veel bidt...wie weet... Kijk, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik weet uit ervaring dat ze Denken op Christus te wijzen, maar ze zetten er zoveel hekken en obstakels omheen, dat men Christus niet meer kan zien, zie topic 'toeleidende weg'...In het onderwijs voor haar ziel wees ik op de noodzakelijkheid van een weg der zaligheid buiten haar, in de gezegende arbeid van Sions Borg.
Maar inderdaad, ik hoop dat hij gewezen heeft op de noodzakelijkheid van te vluchten tot Christus, en zich aan Zijn voeten neer te storten!
Mee eens, ik oordeel over wat er staat in die verhalen, maar omdat er niet altijd letterlijk bijstaat wat hij zegt kijk ik naar de gevolgen!
Wat het oordelen betreft, moet ook een predikant er niet op gewezen worden als hij scheef gaat? Mijn aanstaande is ds, wat als hij verkeerd gaat? Als het goed is moet een ds gecorrigeerd willen worden...Apollos werd onderwezen... Een ds heeft een roeping om het evangelie te verkondigen. Asl hij dat niet doet, maar mensen van Christus af houdt hoort hij daar op gewezen te worden! Laten we geen pausen van onze dominees maken! Ze zijn net als alle andere mensen 'a sinner, saved by grace'!
Wat het oordelen betreft, moet ook een predikant er niet op gewezen worden als hij scheef gaat? Mijn aanstaande is ds, wat als hij verkeerd gaat? Als het goed is moet een ds gecorrigeerd willen worden...Apollos werd onderwezen... Een ds heeft een roeping om het evangelie te verkondigen. Asl hij dat niet doet, maar mensen van Christus af houdt hoort hij daar op gewezen te worden! Laten we geen pausen van onze dominees maken! Ze zijn net als alle andere mensen 'a sinner, saved by grace'!
De dominee hoort toch Gods Woord te spreken.
Nu vroeg ik me af, hoe ga je hier nu mee om als je in de kerk zit?
Je hebt je bijbeltje voor je en kan meelezen.
Dan wil je toch via de dominee het Woord van God horen. Al is de dominee dan niet onfeilbaar. Zijn woorden zijn toch Gods Woorden, als het goed is?
De persoon van de predikant moet dan wegvallen.
Gaan jullie naar de kerk om een dominee te horen of om Gods Woord te horen?
Nu vroeg ik me af, hoe ga je hier nu mee om als je in de kerk zit?
Je hebt je bijbeltje voor je en kan meelezen.
Dan wil je toch via de dominee het Woord van God horen. Al is de dominee dan niet onfeilbaar. Zijn woorden zijn toch Gods Woorden, als het goed is?
De persoon van de predikant moet dan wegvallen.
Gaan jullie naar de kerk om een dominee te horen of om Gods Woord te horen?
- ndonselaar
- Contacteer:
We gaan naar Gods huis om Zijn Woord te horen. Nu zal ik de laatste zijn die ontkent dat de persoon van de predikant geen rol kan spelen. Maar Gerrie heeft gelijk het gaat toch om het Sola Scriptura, maar Gerrie als nu de predikant het Woord naar zijn systeem laat spreken? Bv. in de HC?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Inderdaad, natuurlijk kom je naar de kerk om Gods Woord te horen. Maar als je nu meeleest in je Bijbeltje, en je ziet dat wat de predikant zegt niet in overeenstemming is met wat je leest, wie heeft er dan gelijk? Gaan we dan op de RK toer, en zeggen we: ah, maar hij is dominee, hij heeft er voor geleerd, hij weet heus wel wat hij zegt... Of gaan we mee met het Sola Scriptura van de Reformatie, en zeggen we: Ja maar, Gods Woord zegt het anders...
Al kom je om Gods Woord te horen, toch moet je geen blinde volgelingen zijn! Net zoals de mensen in Berea moet je onderzoeken of men ook het Woord brengt, of dat men er niet tussen uitvalt, maar eigen woorden geeft en een eigen uitleg!
Al kom je om Gods Woord te horen, toch moet je geen blinde volgelingen zijn! Net zoals de mensen in Berea moet je onderzoeken of men ook het Woord brengt, of dat men er niet tussen uitvalt, maar eigen woorden geeft en een eigen uitleg!
Deze vraag begrijp ik niet helemaal. De HC is toch gegrond op de bijbel?Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
maar als nu de predikant het Woord naar zijn systeem laat spreken? Bv. in de HC?
En wat england zegt is wel waar, maar als je bij elk woord de ds. moet controleren gaat toch wel ver.
Mijn ervaring is dat het meestal wel klopt wat de ds. zegt. Soms kijk ik het thuis even na.
Er is ook een soort vertrouwen nodig en gebed voor de dominee. Anders kun je beter thuisblijven.
Van muggezifterij hou ik niet zo, ik denk ook niet dat het goed is om de ds te willen 'pakken' op wat hij zegt. Maar ik denk wel dat de gemeente een verantwoordelijkheid heeft om te zorgen dat de ds geen valse leer brengt! Natuurlijk gaan we van het positieve uit, je vertrouwt de ds, maar toch... soms wordt er een fout gemaakt...
Ik heb dat wel gezien, dat hij iets zei wat beslist niet Bijbels was. Maar dat mag dan niet aan gekaart worden, want hij is van God geroepen.... Dus geen muggezifterij, maar wel openheid!
Ik heb dat wel gezien, dat hij iets zei wat beslist niet Bijbels was. Maar dat mag dan niet aan gekaart worden, want hij is van God geroepen.... Dus geen muggezifterij, maar wel openheid!
Is dit echt zo, england.Oorspronkelijk gepost door england
Ik heb dat wel gezien, dat hij iets zei wat beslist niet Bijbels was. Maar dat mag dan niet aan gekaart worden, want hij is van God geroepen
Als de ds. iets zegt, dat tegen de bijbel is, dan mag je hem toch daarover aanspreken. Ik denk dat mijn dominee dat wel zou accepteren en waarderen denk ik.
Moet je natuurlijk wel op de juiste manier doen.