Bijbelse lijn voor ouderlingen en diakenen

henriët

Re: Bijbelse lijn voor ouderlingen en diakenen

Bericht door henriët »

Ariene schreef:[quote='Tib"]Overigens vind ik het wel een sterk staaltje van verregaande brutaliteit en hoogmoed om de kerkenraad ter verantwoording te roepen over de kandidering.
Ik denk dat je deze opmerking baseert op te weinig goede info.

Op de voorbereidingszondag voor het H.A. werden de namen af gelezen van de op te stellen kandidaten.
Behalve de genoemde moeite zit er nog een zorg persoon tussen.
Al met al hielden deze namen mij persoonlijk zo bezig dat het een goede voorbereiding in de weg stond.
nu ken ik mezelf redelijk en wist dat wanneer ik mijn hart kon luchten en de zorgen kon delen, ik het ook beter over kan geven.

Dit heb ik dus gedaan en mijn gedachten hierover verwoord in een mail naar onze wijkouderlingen.
Met de bedoeling enkel mijn zorgen te delen.
maar op mijn mail kwam het aanbod om langs te komen en erover te spreken.
Dat aanbod heb ik van harte aanvaard.

Mijns inziens is hier niets mis mee.[/quote]
gezien dit bovenstaande kan ik het goed begrijpen, nogmaals een goed gesprek gewenst
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:
Overigens vind ik het wel een sterk staaltje van verregaande brutaliteit en hoogmoed om de kerkenraad ter verantwoording te roepen over de kandidering.
Toch niet, geachte Tiberius.

Als het goed is, wordt er zelfs melding gemaakt, ter zelfde tijd als de kandidaatstelling, of er wettige bezwaren zijn waarom zo'n persoon niet niet geschikt is voor dit heilige ambt.
Wat jij bedoelt, geachte Bertus, is na de stemming door de gemeente, niet ervoor, zoals nu het geval lijkt. Waarbij het inderdaad uitsluitend om wettige bezwaren gaat.

Vandaar dat ik het ongekend brutaal en hoogmoedig vind om te denken dat je het beter weet dan de kerkenraad. Overigens verbaast het me zeer, dat de kerkenraad daarin trapt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Vandaar dat ik het ongekend brutaal en hoogmoedig vind om te denken dat je het beter weet dan de kerkenraad. Overigens verbaast het me zeer, dat de kerkenraad daarin trapt.
Wees blij dat er ook kerkenraden zijn die de dialoog aangaan in plaats van autoritair top-down te regeren. Dat heeft niets met ergens intrappen te maken, maar gewoon met christelijk fatsoen. En het verwoorden van zorgen is toch nog wel iets anders dan denken dat je het beter weet. Wat je nu (weer) doet, is zelf een draai geven aan iemands woorden en dat vervolgens gaan bestrijden. Denk je echt dat dat je argumentatie sterker maakt?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Heb je nog wat inhoudelijks ook?
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Heb je nog wat inhoudelijks ook?
Geen antwoord op mijn vraag? ;)
Laatst gewijzigd door Josephus op 10 dec 2008, 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Nee, want dan zou ik dezelfde forumregel overtreden als jij. ;)
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Dat deed je toch al, dus dat mag dan best nog een keer. Ik vergeef je alvast. ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Dat deed je toch al, dus dat mag dan best nog een keer. Ik vergeef je alvast. ;)
Heb je niet gezien, dat er een andere regel nog hoger in de gedragsregels staat dan voornoemde (iets over ambtsdragers)?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hij gaat weer lekker, zeg maar.
De kerkenraad is te bevragen op haar kandidaatstelling. Als dat in liefde gebeurt zonder dat de doelstelling 'schoppen' is zal een goede kerkenraad je vraag aanhoren en binnen de kaders van wat voor hun mogelijk is, antwoord geven op je vraag. Dat is geen hoogmoed, dat is meeleven en meedenken in het gemeenteleven. Als ik Ariene zo hoor in haar worsteling en voorbereiding op dit gesprek geloof ik vast dat haar intenties goed zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:De kerkenraad is te bevragen op haar kandidaatstelling.
Dat is dus niet zo; daar is de kerkenraad autonoom in, alleen ambtelijk verantwoording schuldig aan hun Zender.
Een kerkenraad is geen democratische instelling of een bestuur van een instelling.

Bovendien: hoe kan een kerkenraadslid daar antwoord op geven? Bij mijn weten schrijft elk kerkenraadslid een lijstje met namen op en degenen die de meeste keren voorkomen worden gekandideerd. Dus een bezoekend wijkouderling kan alleen zijn eigen overwegingen geven.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Heb je niet gezien, dat er een andere regel nog hoger in de gedragsregels staat dan voornoemde (iets over ambtsdragers)?
Natuurlijk, en dat is ook terecht. Maar het gaat toch wat ver om het op een normale manier kenbaar maken van zorgen of opmerkingen over het beleid van het kerkbestuur te scharen onder de noemer 'niet respectvol gedrag'. Het lijkt mij juist gezond dat een kerkbestuur zich daarvoor openstelt en de dialoog aangaat. Zo houd je elkaar scherp. Blijkbaar heeft Arienes kerkenraad dezelfde visie. Dan is het toch goed? Wat dat met betweterigheid of hoogmoed te maken heeft, ontgaat mij.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Heb je niet gezien, dat er een andere regel nog hoger in de gedragsregels staat dan voornoemde (iets over ambtsdragers)?
Natuurlijk, en dat is ook terecht. Maar het gaat toch wat ver om het op een normale manier kenbaar maken van zorgen of opmerkingen over het beleid van het kerkbestuur te scharen onder de noemer 'niet respectvol gedrag'. Het lijkt mij juist gezond dat een kerkbestuur zich daarvoor openstelt en de dialoog aangaat. Zo houd je elkaar scherp. Blijkbaar heeft Arienes kerkenraad dezelfde visie. Dan is het toch goed? Wat dat met betweterigheid of hoogmoed te maken heeft, ontgaat mij.
Wat vind je dan van mijn vorige posting? (In antwoord op Mister).

Persoonlijk vind ik het een gevaarlijke zaak als een kerkenraad de dialoog aangaat om te spreken over potentiële ambtsdragers; dat zijn zaken voor in de binnenkamer. Zo snel kunnen mensen beschadigd worden.
cosmo

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef:
Vandaar dat ik het ongekend brutaal en hoogmoedig vind om te denken dat je het beter weet dan de kerkenraad. Overigens verbaast het me zeer, dat de kerkenraad daarin trapt.
En waarom zou de kerkenraad het beter weten? Dat zijn ook maar mensen.

Prima dat jij vindt dat de kerkenraad onfeilbaar is, maar een kerkenraad mag blij zijn dat mensen, zoals de topicstarter, meeleven met de gemeente.

Maar een ander antwoord had ik van jou ook niet verwacht.
cosmo

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef: Dat is dus niet zo; daar is de kerkenraad autonoom in, alleen ambtelijk verantwoording schuldig aan hun Zender.
Een kerkenraad is geen democratische instelling of een bestuur van een instelling.
Een kerkenraad is ook verantwoording verschuldigd aan de gemeente, en niet louter aan God.
cosmo

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef:
Persoonlijk vind ik het een gevaarlijke zaak als een kerkenraad de dialoog aangaat om te spreken over potentiële ambtsdragers; dat zijn zaken voor in de binnenkamer. Zo snel kunnen mensen beschadigd worden.
Of er kan een dictatuur ontstaan. Dat zie je overigens ook in veel gemeentes, de kerkenraad wordt slechts bevolkt door een beperkt aantal mensen die jaren zitting hebben in de kerkenraad. Soms zelfs een leven lang.
Plaats reactie