Pagina 2 van 3

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 02 dec 2008, 21:04
door Wilhelm
Ander schreef: Noem alsjeblieft man en paard. Wat bedoel je nou?
onvoorwaardelijk, welmenend, aanbod van genade, hyper-calvinistisch. Gelukkig staat geen van deze bewoordingen in de Bijbel. Je zou er knetter van worden. :banghead

In het licht van dit topic vond ik dit wel een duidelijk antwoord. :
Verder zie PB
Ds C Harinck op Refoweb schreef:

Ds. Harinck, weet u, ik heb het idee dat ik in mijn hart net zo rooms ben als de roomsen vroeger en dat ik Luther nu precies begrijp maar dan op een ander terrein. Bij mij is het: nooit genoeg, is het wel echt, is het wel waar, heb ik wel echte bevinding? Hoe kom ik hier nu vanaf? Mijn dominee (ik zeg liever niet in welke kerk ik zit) vraagt altijd of je dit kent en dat kent. En ik ben er doodmoe van geworden. Van het vele moeten. Tegelijk weet ik ook niet hoe ik bij Christus moet komen. Wat moet ik doen?


Lees verder
Antwoord: Ik kan begrijpen dat je soms schijnbaar tegenstrijdige dingen leest in de Bijbel, in goede theologische geschriften en ook in mijn boek “De toeleidende weg tot Christus.” De ene keer zegt de Schrift: Die dorst heeft die kome en die wil neme het water des levens om niet. Als er slechts een wil en een verlangen is naar verlossing mag je al komen. De andere keer horen we Jezus zeggen: Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Dit is een juiste bijbelse spanning. Wanneer echter de goede balans tussen deze twee zaken verloren gaat, of één van deze waarheden overgeaccentueerd wordt, krijg je ontsporingen.

Jullie probleem is de verkeerde nadruk op de ellendekennis en bepaalde merktekenen van de ware ellendekennis. Nadruk op ellendekennis is juist, maar de ' verkeerde' nadruk bestaat hierin dat het een voorwaarde, een vertrouwensgrond wordt voor ons komen tot Christus. Wanneer dit dat ook nog eens ten koste gaat van de vrije evangelienodiging, die zegt dat ieder die verlangt en dorst heeft komen mag, gaan er dingen mis. De nodiging van het Evangelie is de grond van ons komen tot Christus. Kennis van ellende is bedoeld om naar de verlossing in Christus te verlangen. Er heeft nog nooit iemand bij Jezus redding en vrede gezocht of hij of zij gevoelde die redding nodig te hebben. Daarom: Indien je met je gehele hart naar de verlossing in Christus verlangt, is dit het bewijs dat je ellendekennis diep genoeg is. Terwijl je allerlei angsten kan kennen en toch geen dorst en honger naar Jezus hebt en de liefde van Christus je niets doet.

De knagende vraag of je je zonden wel diep genoeg kent is toch ten diepste een zoeken naar een grond in jezelf om tot Christus te komen. Ik hoop dat je eens zult zien dat Jezus veel gewilliger is om je te ontvangen dat jij gewillig bent om tot Hem te gaan. Ik hoop dat je zult zien: Ik dacht dat ik Jezus gewillig moest maken door mijn tranen en vernederingen, maar nu zie ik dat het aan mij lag. Ik wilde niet zo berooid komen als ik in werkelijkheid ben.

Tot slot: De Meester is daar en Hij roept u!

Ds. C. Harinck

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 02 dec 2008, 21:06
door Afgewezen
Ik ben het zowel met Wilhelm als Erasmiaan eens! :jongle

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 02 dec 2008, 21:11
door Johann Gottfried Walther
Erasmiaan schreef:
J.G.W. schreef:2. Welke bijbelse gronden zijn er voor: uitspraak als: bij Jes 55 vers 1: dat een mens eerst dorstig gemaakt moet worden?
en uitspraken als, een mens moet eerst zijn zonde inleven? En bij teksten waar het gaat over de zondaar: zoals: Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken. Dat je eerst zondaar moet worden. Welke bijbelse grond is daarvoor?
De mens moet zondaar voor God worden. Dat is Bijbels. Ik weet niet of je je daar aan stoot?

Want wilde je deze tekst uit de Bijbel poetsen: Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Lees dan ook eens John Flavel "Geschonken genade" over deze tekst.
Zondekennis is onmisbaar om zalig te worden!
Maar voorwaarden stellen is iets heel anders.

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 02 dec 2008, 21:11
door Ander
Ik ben het zowel met Afgewezen als Wilhelm als Erasmiaan eens! :jongle

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 02 dec 2008, 21:12
door Erasmiaan
Johann Gottfried Walther schreef:
Erasmiaan schreef:
J.G.W. schreef:2. Welke bijbelse gronden zijn er voor: uitspraak als: bij Jes 55 vers 1: dat een mens eerst dorstig gemaakt moet worden?
en uitspraken als, een mens moet eerst zijn zonde inleven? En bij teksten waar het gaat over de zondaar: zoals: Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken. Dat je eerst zondaar moet worden. Welke bijbelse grond is daarvoor?
De mens moet zondaar voor God worden. Dat is Bijbels. Ik weet niet of je je daar aan stoot?

Want wilde je deze tekst uit de Bijbel poetsen: Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Lees dan ook eens John Flavel "Geschonken genade" over deze tekst.
Zondekennis is onmisbaar om zalig te worden!
Maar voorwaarden stellen is iets heel anders.
Ow ja? Jij hoort anders het verschil niet in de prediking (als ik me zo eens voorstel op welke preken/ predikanten jij het oog hebt).

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 02 dec 2008, 21:53
door Johann Gottfried Walther
Het evangelie gaat over Christus en dat dient gepreekt te worden!
Dat eerst dat is het uitgaangspunt, zie de teksten van Bert.
En Lukas 24 vers 47 ?!
Bekering en vergeving van zonde!

Niet zondekennis voorop stellen, niet voorwaarden stellen.
Wij moeten niet iets, maar God heeft iets gedaan.
En Christus heeft iets, iets groots gedaan. Nee daar hebben we niet automatisch deel aan zeker niet.
Maar daar hoort het wel om te gaan.
En niet het evangelie aan diegene verkondigen die aan de voorwaarden voldoen.

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 02 dec 2008, 21:59
door Jo-Ann
ik begrijp nog steeds niet over wie het hier nu eigenlijk gaat.
wie leert/leren dit volgens jgw?

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 02 dec 2008, 22:01
door Oude Paden
Jo-Ann schreef:ik begrijp nog steeds niet over wie het hier nu eigenlijk gaat.
wie leert/leren dit volgens jgw?
Blijkbaar is het een blok steen aan zijn been ;) en ziet hij hier erg veel navolgers op dit forum :slurp

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 02 dec 2008, 22:04
door Jean le Fontain
Oude Paden schreef:
Jo-Ann schreef:ik begrijp nog steeds niet over wie het hier nu eigenlijk gaat.
wie leert/leren dit volgens jgw?
Blijkbaar is het een blok steen aan zijn been ;) en ziet hij hier erg veel navolgers op dit forum :slurp
Bizar dat iemand zo'n topic opent en vervolgens niet concreet ingaat op vragen nav zijn toespelingen.

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 02 dec 2008, 22:11
door Johann Gottfried Walther
heb het over hypercalvinistische / voorwaardelijke prediking.
Over welke gronden deze prediking zou hebben.

En er zijn nogal wat voorwaardelijke preken, en dat het anders genoemd wordt.
Daar gaat het niet om, in de bijbel lees ik een oproep tot geloof en bekering! Die zou er moeten zijn.
En niet voorwaarde dit en voorwaarde dat.

Daar heb ik het over.

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 02 dec 2008, 22:27
door Johann Gottfried Walther
Oude Paden schreef:
Jo-Ann schreef:ik begrijp nog steeds niet over wie het hier nu eigenlijk gaat.
wie leert/leren dit volgens jgw?
Blijkbaar is het een blok steen aan zijn been ;) en ziet hij hier erg veel navolgers op dit forum :slurp
Nou ik heb het niet over Dr. Steenblok hoor.

Heb het over het algemeen.
Zie eerder postings in dit topic.
En over bepaalde predikanten, discusseren heeft niet zoveel zin.

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 02 dec 2008, 22:27
door Tiberius
Jean le Fontain schreef:
Oude Paden schreef:
Jo-Ann schreef:ik begrijp nog steeds niet over wie het hier nu eigenlijk gaat.
wie leert/leren dit volgens jgw?
Blijkbaar is het een blok steen aan zijn been ;) en ziet hij hier erg veel navolgers op dit forum :slurp
Bizar dat iemand zo'n topic opent en vervolgens niet concreet ingaat op vragen nav zijn toespelingen.

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 02 dec 2008, 22:36
door Wilhelm
Jean le Fontain schreef:
Oude Paden schreef:
Jo-Ann schreef:ik begrijp nog steeds niet over wie het hier nu eigenlijk gaat.
wie leert/leren dit volgens jgw?
Blijkbaar is het een blok steen aan zijn been ;) en ziet hij hier erg veel navolgers op dit forum :slurp
Bizar dat iemand zo'n topic opent en vervolgens niet concreet ingaat op vragen nav zijn toespelingen.
Ik begrijp dat jullie duidelijkheid willen.
Het is soms moeilijk om concreet te worden zonder mensen tegen het hoofd te stoten, daar ligt toch wel een beetje de angst denk van JGW.

Zelf ben ik in het bezit van een brochure wat gebruikt wordt onder de belijdeniscatechisanten in de GGiN, daarin wordt duidelijk gemaakt waarom zij geen onvoorwaardelijk aanbod onderschrijven. Waar bij ik direct aanteken , dat dit geluid ook bij bepaalde predikers binnen andere kerkverbanden weerklank heeft. En dit is het geluid wat door Boston en anderen wel het Hyper-Calvinisme werd genoemd.
Brochure van C. van Rijswijk schreef:
“Onder het aanbod van genade wordt verstaan: de bekendmaking dat er genade is voor schuldigen. Dat zijn zulken die uitroepen: ,,O God, wees mij, zondaar, genadig”.


Er wordt allen bekend gemaakt dat er troost is, niet voor allen, maar voor troostelozen.
Er wordt alle gepredikt dat er genade is, niet voor alle mensen, maar voor schuldigen.
Er wordt verkondigd dat er licht is voor hen die weten in duisternis te verkeren. Er wordt gepreekt dat er leven is, niet voor allen, maar voor hen die “tot den dood geëigend zijn en beven” (berijming van Datheen Psalm 79:6).
Nu, dat in de schuld komen, dat erkennen van Gods toorn te hebben verdiend, is de voorwaarde eer schuldvergeving volgen kan.
Eerst in de duisternis (dat is de voorwaarde) en dan wil de Heere licht geven. Eerst in de vernedering (dat is de voorwaarde) en dan wil Hij verhogen.
Eerst arm en dan wil Hij rijk maken, want “hongerigen heeft Hij met goederen vervuld, en rijken heeft Hij ledig weggezonden” (Luk. 1:53).
Daarom spreken onze gemeenten van een voorwaardelijk aanbod van genade. ”



“Destijds spraken dr. Steenblok en ds. Verhagen over deze zaken. Toen dr. Steenblok zei dat het woord , ,aanbieden” hetzelfde betekende als ,,voorstellen” en dat met zijn armen verduidelijkte (een ,,zegenend” gebaar maakte), zei ds. Verhagen: , ,Nee, aanbieden is meer! Aanbieden is dit.” En hij maakte toen een beweging om iemand iets toe te schikken, iemand iets te willen geven. Hier was dr. Steenblok het niet mee eens.
Een predikant heeft genade voor te stellen: er is genade voor een schuldgevoelend mens en dit wordt alle hoorders gepreekt. Als een predikant genade , ,aanbiedt”, zoals ds. Verhagen het opvatte, dan wil hij alle hoorders genade toekennen en alle hoorders Gods bereidwilligheid ieder te zaligen prediken. ”



“Een algemeen aanbod komt in strijd met het doel van het evangelie. Het evangelie is een blijde boodschap. Een blijde boodschap, niet voor alle mensen (zoals de algemene verzoeningsdrijvers), ook niet voor alle hoorders (zoals de algemene
aanboddrijvers), maar een blijde boodschap voor treurigen, verbrokenen, vermoeiden en belasten ”

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 03 dec 2008, 02:00
door Jongere
Johann Gottfried Walther schreef:2. Welke bijbelse gronden zijn er voor: uitspraak als: bij Jes 55 vers 1: dat een mens eerst dorstig gemaakt moet worden?
en uitspraken als, een mens moet eerst zijn zonde inleven? En bij teksten waar het gaat over de zondaar: zoals: Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken. Dat je eerst zondaar moet worden. Welke bijbelse grond is daarvoor?
Volgens mij noem je hier twee teksten van een verschillend karakter. In Jesaja 55:1 wordt in zekere zin een voorwaarde genoemd, op zijn minst een geadresseerde. Er zijn nu eenmaal bepaalde teksten in de Bijbel die speciaal zijn gericht tot troostelozen of tot mensen die dorsten naar God. Er zijn ook teksten van een radicaal andere inhoud, zoals: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten. De tweede tekst (Dit is een getrouw woord...) die je noemt is ook van een heel ander karakter dan de tekst uit Jesaja. Alle mensen zijn namelijk zondaren, terwijl niet alle mensen dorsten naar God of (ergens anders) naar de gerechtigheid. Dat heeft niets te maken met conclusiegeloof of abcgeloof. Deze tekst wordt volgens mij te vaak misbruikt voor een verkeerd doel. De erenaam van Jezus - Zaligmaker van zondaren - mag nooit een voorwaarde worden want zo is het niet bedoeld. Deze tekst staat er als een bemoediging voor allen, want: zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods. Inderdaad is het zo dat de Heere Jezus zegt dat Hij niet is gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaren tot bekering. Maar wie is rechtvaardig? Vermeende rechtvaardigen zullen dan ook moeten horen in de prediking: niet dat zij zondaren moeten worden, maar dat zij zondaren zijn (wet) maar eveneens dat Jezus Christus gekomen is om nu juist zondaren zalig te maken (evangelie).
'Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn'. Dit kan Jezus niet hebben bedoeld als feitelijke mededeling, want wie is geestelijk gezond? Zeker niet de mensen die Hij bij deze woorden op het oog had. Deze woorden zijn dan ook bedoeld als aanklacht: zij die menen gezond te zijn hebben geen medicijnmeester van node. Hoe kunt u zeggen gezond te zijn en daarmee op zo'n grote zaligheid geen acht geven? Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde.

Wat juist is, is het feit dat in de Bijbel verschillende groepen mensen worden aangesproken. Van de ijskouden tot de wanhopigen, van de goddelozen tot de radelozen. In de prediking mag je je in het verlengde van zo'n tekst denk ik ook richten op de aangesproken groep.
Wat echter niet juist is, is op basis van een tekst richting een bepaalde groep mensen de andere teksten negeren. Inderdaad, Jezus roept vermoeiden en belasten op tot Hem te komen. Maar eveneens verkondigt Hij dat een ieder die in Hem gelooft niet verloren zal gaan. Inderdaad, alle dorstigen mogen komen en nemen. Maar evenzeer worden alle einden van de aarden opgeroepen zich tot God te wenden voor behoudenis. Zie deze teksten over vemoeiden, belasten, dorstigen, armen van geest, hongerenden naar de gerechtigheid als een extra bemoediging van God, juist voor een krachteloos volk. Dat is een blik in het hart van God: Hij heeft een woord voor iedereen. Zij die kracht nodig hebben, krijgen kracht.

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking

Geplaatst: 03 dec 2008, 11:02
door Marnix
Volgens mij is er hier een spraakverwarring. Niemand zal het eens zijn met een voorwaardelijke prediking, maar de onenigheid zit hem denk ik eerder in de visie op aan wie het aangeboden wordt. Je kan prima onvoorwaardelijk prediking leren als je toch weet dat het aanbod van genade toch niet algemeen is maar slechts voor de uitverkorenen.