Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers
Re: Het verbond van God en de kinderen der gelovigen
De vraag van "Waar is mijn kind" wordt eigenlijk alleen maar gesteld (in mijn beleving) wanneer je kindje door geboren is, of op jonge leeftijd overlijd.
Zondag preekte onze predikant over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Daar ging mij gedachte op de loop en besefte ik dat er zo enorm veel miskramen plaatsvinden.
Soms zelfs ongemerkt.
Ikzelf heb dat één keer meegemaakt, maar was nog maar héél kort zwanger.
maar voor het eerst (volgens mij) kwam de vraag in mij op; en dat kindje?
wanneer we geloven dat vanaf de conceptie er leven is, en wanneer er leven is er een ziel is, hoe dan met al deze kinderen?
ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Daar ging mij gedachte op de loop en besefte ik dat er zo enorm veel miskramen plaatsvinden.
Soms zelfs ongemerkt.
wanneer we geloven dat vanaf de conceptie er leven is, en wanneer er leven is er een ziel is, hoe dan met al deze kinderen?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
- JolandaOudshoorn
Jonggestorven kinderen van gelovige ouders zijn geheiligd (en dus behouden) door hun ouders.Ariene schreef:De vraag van "Waar is mijn kind" wordt eigenlijk alleen maar gesteld (in mijn beleving) wanneer je kindje door geboren is, of op jonge leeftijd overlijd.
Soms zelfs ongemerkt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Het gaat zelfs niet om het geloof van de ouders. Dan zouden die het de ene keer (zonder twijfel) wel mogen geloven en de andere keer (bij aanvechtingen) weer helemaal niet.Tiberius schreef:Maar dat beweert ds. Kempeneers ook helemaal niet (althans niet in dat boekje).Afgewezen schreef:Ik heb een interview met ds. Kempeneers gehoord n.a.v. dit boekje en dat vond ik zeer onovertuigend.Tiberius schreef:Maar, Afgewezen, heb jij dat boekje gelezen?
Bovendien zie ik liever argumenten dan verwijzing naar een boekje.
En het argument dat je een kind verloren hebt, is geen argument. Natuurlijk wil iedereen graag horen dat dat kind behouden is, maar dát kan niet doorslaggevend zijn.
Hij baseert zich op artikel 17 van de Dordtse Leerregels deel I, met de bijbehorende bijbelse onderbouwing.
Het gaat om het geloof van de ouders ("niet twijfelen aan") de zaligheid van hun jonggestorven kinderen. De Heere schenkt dat geloof vanuit Zijn Woord. (Even uit mijn hoofd samengevat; ik heb het boekje hier niet bij de hand).
Het gaat om de belofte van God. Die zegt dat het Zijn kinderen zijn, onafhankelijk van wat de ouders ervan vinden. Want: we dopen onze kinderen niet op grond van het geloof van de ouders, maar omdat
Dat moeten we ons door niemand af laten nemen. Ook niet door vermeend rechtzinnige mensen, die doperse denkbeelden hebben. Zelfs al zijn de ouders halve heidenen zijn het nog kinderen der gemeente.zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
O ja??? Op grond waarvan dan???refo schreef:Zelfs al zijn de ouders halve heidenen zijn het nog kinderen der gemeente.
Op grond van het Woord. Nergens in het OT zegt God dat kinderen niet besneden mogen worden omdat ..... Sterker nog een vreselijk dreigement is er als de kinderen niet besneden worden. Vraag maar aan Mozes.Klaio schreef:O ja??? Op grond waarvan dan???refo schreef:Zelfs al zijn de ouders halve heidenen zijn het nog kinderen der gemeente.
Ezechiël 16: 20 Verder hebt gij uw zonen en uw dochteren, die gij Mij gebaard hadt, genomen, en hebt ze denzelven geofferd om te verteren; is het wat kleins van uw hoererijen, Dat gij Mijn kinderen geslacht hebt, en hebt ze overgegeven, als gij dezelve voor hen door het vuur hebt doen gaan?
--------------
En omdat "de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is" mogen, of zelfs moeten, kinderen van "halve heidenen" ook gedoopt worden? Nu, halve heidenen behoren niet tot de gemeente, het lichaam van Christus, en dus hun kinderen ook niet. De stokbewaarder was een hele heiden en hij werd opgenomen in de gemeente toen hij tot geloof kwam en met hem zijn hele huis, waarop hun doop volgde. Zo gaat het toe onder het nieuwe verbond, waartoe alleen de gelovigen en hun kinderen behoren. Niet halve of hele heidenen!refo schreef:Op grond van het Woord. Nergens in het OT zegt God dat kinderen niet besneden mogen worden omdat ..... Sterker nog een vreselijk dreigement is er als de kinderen niet besneden worden. Vraag maar aan Mozes.Klaio schreef:O ja??? Op grond waarvan dan???refo schreef:Zelfs al zijn de ouders halve heidenen zijn het nog kinderen der gemeente.
Ezechiël 16: 20 Verder hebt gij uw zonen en uw dochteren, die gij Mij gebaard hadt, genomen, en hebt ze denzelven geofferd om te verteren; is het wat kleins van uw hoererijen, Dat gij Mijn kinderen geslacht hebt, en hebt ze overgegeven, als gij dezelve voor hen door het vuur hebt doen gaan?
Geweldig, wat een argumenten.Klaio schreef: En omdat "de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is" mogen, of zelfs moeten, kinderen van "halve heidenen" ook gedoopt worden? Nu, halve heidenen behoren niet tot de gemeente, het lichaam van Christus, en dus hun kinderen ook niet. De stokbewaarder was een hele heiden en hij werd opgenomen in de gemeente toen hij tot geloof kwam en met hem zijn hele huis, waarop hun doop volgde. Zo gaat het toe onder het nieuwe verbond, waartoe alleen de gelovigen en hun kinderen behoren. Niet halve of hele heidenen!
--------------
Geweldig, wat een diepzinnige onderbouwde reactie.refo schreef:Geweldig, wat een argumenten.Klaio schreef: En omdat "de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is" mogen, of zelfs moeten, kinderen van "halve heidenen" ook gedoopt worden? Nu, halve heidenen behoren niet tot de gemeente, het lichaam van Christus, en dus hun kinderen ook niet. De stokbewaarder was een hele heiden en hij werd opgenomen in de gemeente toen hij tot geloof kwam en met hem zijn hele huis, waarop hun doop volgde. Zo gaat het toe onder het nieuwe verbond, waartoe alleen de gelovigen en hun kinderen behoren. Niet halve of hele heidenen!
Of was het niet cynisch bedoeld?
Het zou als moderator toch op moeten vallen dat ik me op de Bijbel beroep als het gaat of kinderen der gemeente behoren gedoopt te worden. En dat klaio slechts emotioneel reageert: ze horen er niet bij en hun kinderen ook niet.
Overigens bedoelde ik halve heidenen natuurlijk als metafoor. Het zijn afgedwaalde verbondskinderen (zie Ezechiel)
Overigens bedoelde ik halve heidenen natuurlijk als metafoor. Het zijn afgedwaalde verbondskinderen (zie Ezechiel)
--------------
Maar ik heb juist het gevoel dat jouw beroep op de Bijbel geen hout snijdt.refo schreef:Het zou als moderator toch op moeten vallen dat ik me op de Bijbel beroep als het gaat of kinderen der gemeente behoren gedoopt te worden. En dat klaio slechts emotioneel reageert: ze horen er niet bij en hun kinderen ook niet.
-
Ds. Kempeneers heeft ook een lezing over het onderwerp gehouden. Zie http://www.prekensite.nl/lezingen.phpTiberius schreef:Maar dat beweert ds. Kempeneers ook helemaal niet (althans niet in dat boekje).Afgewezen schreef:Ik heb een interview met ds. Kempeneers gehoord n.a.v. dit boekje en dat vond ik zeer onovertuigend.Tiberius schreef:Maar, Afgewezen, heb jij dat boekje gelezen?
Bovendien zie ik liever argumenten dan verwijzing naar een boekje.
En het argument dat je een kind verloren hebt, is geen argument. Natuurlijk wil iedereen graag horen dat dat kind behouden is, maar dát kan niet doorslaggevend zijn.
Hij baseert zich op artikel 17 van de Dordtse Leerregels deel I, met de bijbehorende bijbelse onderbouwing.
Het gaat om het geloof van de ouders ("niet twijfelen aan") de zaligheid van hun jonggestorven kinderen. De Heere schenkt dat geloof vanuit Zijn Woord. (Even uit mijn hoofd samengevat; ik heb het boekje hier niet bij de hand).
-
Vertel...Afgewezen schreef:In dit geval ben ik het toch meer eens met de artikelen van ds. Schot in de SB.Tiberius schreef:Ds. M. Kempeneers heeft daar een helder boekje over geschreven. Het heet "Waar is ons kind?".Afgewezen schreef:Maar of God belooft dat alle jonggestorven verbondskinderen behouden zijn, dát is nu net de grote vraag.
Zeer aanbevolen.
Dus kinderen die buiten het verbond geboren worden zijn allemaal verloren?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- MarthaMartha
Ik vind het moeilijk om dit te zien in het licht van de doop als we de huidige dooppraktijk zien.
Bij mij staat er boven het formulier: formulier om de doop te bedienen aan kinderen van gelovige ouders.
Gelovige ouders hoeven ook niet te twijfelen aan de zaligheid van hun kinderen.
Daarom is de verantwoordelijkheid voor het geestelijk welzijn van kinderen ook zo enorm groot.
Is er ooit één kind teruggewezen dat door zijn moeder bij Jezus werd gebracht?
Moeders (of vaders) brachten hun kinderen bij Jezus en Hij omving ze met Zijn armen en zegende ze.
Bij mij staat er boven het formulier: formulier om de doop te bedienen aan kinderen van gelovige ouders.
Gelovige ouders hoeven ook niet te twijfelen aan de zaligheid van hun kinderen.
Daarom is de verantwoordelijkheid voor het geestelijk welzijn van kinderen ook zo enorm groot.
Is er ooit één kind teruggewezen dat door zijn moeder bij Jezus werd gebracht?
Moeders (of vaders) brachten hun kinderen bij Jezus en Hij omving ze met Zijn armen en zegende ze.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wat ik erg jammer vind is dat in het eerste artikel ds. Schot het boekje al afschrijft op grond van de verbonden leer, terwijl ds. Kempeneers heel duidelijk aangeeft de polemiek over de 2 of 3 verbonden niet te willen voeren. Vervolgens heeft ds. Schot nog 4 artikelen nodig om het te onderbouwen. En ik heb inmiddels al begrepen dat door de artikelen de eerste schade al is aangericht. (GG predikant schenkt boekje aan ouders die met de problematiek worstelen, vervolgens komt er van andere opmerkingen over het boekje dat ze dat boekje durfen te lezen, want het deugd niet .... lees de Saambinder maar) Hoe pastoraal!