De 'theologie' van het aanwijzend voornaamwoord

gravo

Re: De 'theologie' van het aanwijzend voornaamwoord

Bericht door gravo »

Tiberius schreef:
gravo schreef:Zie voor een leuk voorbeeld van een aanwijzend voornaamwoord de titel van een andere topic: "Dat lieve zoete recht".
Uhm.
In de 16e eeuw was "dat" een bepaald lidwoord (onzijdig), vergelijkbaar met het huidige lidwoord "het".
Dus deze leuke vlieger gaat niet op.
Kan best wezen dat van die 16e eeuw. Blijft de vraag waarom je dat dan in de 21e eeuw nog volgens de wijze van de 16e eeuw gebruikt, als inmiddels het woord "dat" een hele andere betekenis heeft gekregen.
Nee hoor, volgens mij is het nog steeds een geliefd gebruik met een hele specifieke betekenis. Zondag maar eens goed opletten!

gravo
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

gravo schreef:Zondag maar eens goed opletten!
Doe ik toch wel hoor!
jvdg

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:
Doe ik toch wel hoor!
Enne...gravo, laat ons na de a.s. zondag weten wat je hebt ervaren.

Ik denk trouwens dat die voor jou zo belangrijke aanwijzende voornaamworden echt een onbelangrijke bijzaak zal blijken te zijn.
Deze op zichzelf interessante analyse heeft m.i. geen enkele waarde voor de Eeuwigheid die voor ons allen eens zeker realiteit zal worden.

Je zult stellen dat ik totaal niet begrepen heb wat jij bedoelt, maar wat geeft mij die analyse (nuttig) begripvoor mijn toekomst?
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

gravo schreef:Het alternatief voor het aanwijzend voornaamwoord zou natuurlijk het bezittelijk voornaamwoord zijn: "mijn geloof", "uw bekering", "jouw of jullie geloof" of het neutrale lidwoord: "de bekering", "de wedergeboorte", "het geloof".
@allen: jullie kunnen nu wel wat gepikeerd reageren op gravo's opmerkingen over het aanwijzend voornaamwoord, feit is dat hij v.w.b. dit bovenstaand zinnetje gewoon een punt heeft.
Als we de Heidelbergse Catechismus eens gaan onderzoeken op het bezittelijk voornaamwoord, dan blijkt dit in vrijwel elke vraag en antwoord voor te komen.
Vr.1. Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Antw. Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven, niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft, en alzo bewaart, dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.

Waarmee ik maar wil aangeven dat het ons niet om objectieve beschouwingen moet gaan waar we zelf buiten staan, maar om iets waar we met huid en haar bij betrokken zijn.
gravo

Bericht door gravo »

jvdg schreef:
Tiberius schreef:
Doe ik toch wel hoor!
Enne...gravo, laat ons na de a.s. zondag weten wat je hebt ervaren.

Ik denk trouwens dat die voor jou zo belangrijke aanwijzende voornaamworden echt een onbelangrijke bijzaak zal blijken te zijn.
Deze op zichzelf interessante analyse heeft m.i. geen enkele waarde voor de Eeuwigheid die voor ons allen eens zeker realiteit zal worden.

Je zult stellen dat ik totaal niet begrepen heb wat jij bedoelt, maar wat geeft mij die analyse (nuttig) begripvoor mijn toekomst?
Ja mensen, als we zo gaan beginnen weet ik nog een hele reeks onderwerpen op te noemen, die geen waarde hebben voor de Eeuwigheid. Met opzet heb ik een wat luchtige toon gekozen bij het bespreken van een eigenaardigheidje van de taal in bevindelijk gereformeerde kring.

Uit ervaring weet ik echter wel, dat wanneer iets in kerkelijke kring opvallend snel wordt gebagatelliseerd, er wel degelijk iets is aangeboord, dat van belang is.

Zo ook in dit onderwerp. Die aanwijzende voornaamwoorden scheppen op z'n minst een bepaalde sfeer. Als je het mij vraagt sluiten ze echter ook aan bij een bepaalde inhoud. De geestelijke zaken worden beschreven als werkelijkheden, die ergens achter de horizon, aan de einder, in een ver verschiet liggen.

Nou vooruit dan, één voorbeeld nog (om gelijk te krijgen, natuurlijk):

Citaat van DJK (topic: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?)

(...)
Schrijver, roept iemand mij toe. Kunt u mij nogmaals een keer eenvoudig uitleggen, wat nu dat sterven aan de WET door de WET is? Wel geliefde lezer, dat is het dodelijkst tijdsgewricht waar Psalm 116 over spreekt, wanneer de ziel voor het Heilig recht Gods’ wordt getrokken middels de trekkende liefde des Vaders, en waar zo’n ziel die volmaakte eis van Gods’ heilige WET op zijn arme verloren ziel voelt branden, middels de doem- en vloekwerkingen die er van die WET uitgaan. Hier voelt die ziel zich die vraag : “Betaal Mij wat gij schuldig zijt!!, gedurig op zijn arme ziel branden. God eist Zijn Goddelijke Beeld terug, waarmee Hij die zondaar in Adam volmaakt heeft geschapen, en onder deze rechtvaardige eis van betaling heeft die ziel werkelijk niets meer tot betaling, en voelt Gods’ toorn over zijn hemelhoge schuld op zijn arme ziel branden, welke de verdoemenis zelve al is, en tenslotte sterft onder die rechtvaardige eis der WET tot betaling, en geheel rechtvaardig verloren moet gaan in eigen oog, als in een punt des tijds, doende nog een laatste noodschreeuw tot God om redding van zijn goddeloze zondige helwaardige ziel. Als in een oogwenk verloren gaat, (a twinkling of an eye)zouden de godzalige engelse vaderen zeggen. Waarna Christus tussentreed, op grond van Zijn zoen- en kruisverdiensten, en die ziel opvangt in Zijn liefdesarmen, middels de toegepaste beloften van het heilig Evangelie aan het hart van de goddeloze verloren zondaar, waar dan zulk een ontzaggelijke reddende en liefelijke kracht vanuit gaat, en de ziel Zijn gestorte Bloed mag zien in die beloften, zodanig dat een ziel denkt te bezwijken vanwege die ingestorte Liefde Gods’ in Christus, gewerkt door de Heilige Geest, middels dat ingestorte zaligmakende geloof. Hierbij is de ziel in Christus gerechtvaardigd en geheiligd(1Kor.1:30), krachtens toerekening, en ontvangt het geloof in Hem als een gave Gods' op grond van die bewezen genade, welke immer is werkende middels de Liefde, krachtens instorting, waardoor de ziel ingelijfd wordt in het verbroken Lichaam van Christus, hetgeen de ziel wederbaart, en levend maakt. De wedergeboorte en levendmaking...
(...)

15 stuks!

groet,
gravo
Ander

Bericht door Ander »

Die Gravo!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

gravo schreef:15 stuks!
Je moet er bijzetten hoeveel keer het door het bepaalde lidwoord vervangen zou kunnen worden.
En dan zijn het er heel wat minder dan die 15... :foufou
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Je moet er bijzetten hoeveel keer het door het bepaalde lidwoord vervangen zou kunnen worden.
En dan zijn het er heel wat minder dan die 15...
Feit is dat ze wel staan, Tib...
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

gravo schreef: En dat vind ik dan gewoon leuk om te ontdekken. Want volgens mij is het echt zo. Je moet er maar eens op gaan letten.

gravo
dat ga ik doen!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
En dan zijn het er heel wat minder dan die 15...
Feit is dat ze wel staan, Tib...
Dat wel.
Alleen voldoen ze niet aan dit criterium:
Gravo schreef:In de meeste gevallen is het gebruik van zo'n aanwijzend voornaamwoord niet strikt noodzakelijk. We gebruiken een aanwijzend voornaamwoord vooral om een onderscheid te maken tussen iets dat dichtbij is en iets dat veraf is
Een flink deel van die 15 is een betrekkelijk voornaamwoord (tel maar na, dan hoef ik het niet te doen).
MarthaMartha

Afgewezen schreef:MM, het ligt anders.
Gravo gedraagt zich hier een beetje als de Anne van der Meiden van Refoforum. Af en toe daalt hij neer van zijn verlichte hoogte en komt hier wat welwillend rondwandelen en af en toe zo wat ideeën lanceren.
Leuk toch als al die bekrompen RF'ers gaan reageren?
mompelt iets van 'wie is Anne van der Meiden?' .....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Gravo gedraagt zich hier een beetje als de Anne van der Meiden van Refoforum. Af en toe daalt hij neer van zijn verlichte hoogte en komt hier wat welwillend rondwandelen en af en toe zo wat ideeën lanceren.
mompelt iets van "Ga dat schoolgeld terug eisen".
MarthaMartha

Wat ik me afvraag is waarom deze 'ontdekking' - als hij dan toch niet van belang is- zoveel reactie oproept.............
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik heb al eens eerder de strijd aangebonden tegen verleutering van het forum.
MarthaMartha

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
mompelt iets van "Ga dat schoolgeld terug eisen".
oh oh ....
trekt zich bedremmelt terug en zal eens googlen....

-zat op een refo-school, is dat een verklaring? of een verergering? het is ook al lang geleden (misschien helpt dat?) .....
Gesloten