Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Afgewezen

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:Wel denk ik dat het dan goed zou zijn om niet meer te spreken over een 'alwetende' sinterklaas (ook niet in de gedichten waar dit volop aan de orde is), en hem ook niet meer af te beelden met een twee-hoornige bisschopsmijter en een kruis. Dit soort gewoonten stuiten mij al lang heel erg tegen de borst.
Dat eerste vind ik ook. Ik weet nog wel dat mijn jongste broertje (toen nog), ooit vroeg: "Weet Sinterklaas evenveel als de Heere Jezus?" Ja, dan moet er even iets rechtgezet worden.
Overigens dateert Sinterklaas uit de tijd dat we allemaal 'Rooms' waren, dus dat kan nooit een argument zijn om het niet te vieren.
Maarre, ik zie het als een stukje folklore, gerelateerd aan een reeds lang overleden heilige, en ook dit jaar hoop ik pakjesavond te vieren.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef: Maarre, ik zie het als een stukje folklore, gerelateerd aan een reeds lang overleden heilige, en ook dit jaar hoop ik pakjesavond te vieren.
Ik ook, hoewel we er en aantal jaren niets "aan gedaan" hebben, aangezien we geen klein grut om ons heen hadden.
Maar zelfs dan ontbrak het gevulde speculaas niet, mmmmm........

Wat mij wel eens hindert is het vaak niet echt meer blij zijn van de kinderen, ze krijgen vaak zo (onmatig) veel dat ze er blasee van worden. De cadeautjes worden nonchalant opgestapeld.
Ik heb wel eens mee gemaakt dat een kind zei: Is dat alles.......?
Dan is de lol er voor mij af.
Gian

Bericht door Gian »

Hij is zojuist aangekomen in Nederland!!!!!!!!!!!!!!

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008/11 ... 836F0.html

:yahoo
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
wim

Bericht door wim »

Gian schreef:Hij is zojuist aangekomen in Nederland!!!!!!!!!!!!!!

Wel knap. Hij is ook al om 11 uur in Scheveningen aangekomen. Z'n boot kan ik bijna uit m'n raam zien liggen.
wim

Bericht door wim »

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Wel denk ik dat het dan goed zou zijn om niet meer te spreken over een 'alwetende' sinterklaas (ook niet in de gedichten waar dit volop aan de orde is), en hem ook niet meer af te beelden met een twee-hoornige bisschopsmijter en een kruis. Dit soort gewoonten stuiten mij al lang heel erg tegen de borst.
Dat eerste vind ik ook. Ik weet nog wel dat mijn jongste broertje (toen nog), ooit vroeg: "Weet Sinterklaas evenveel als de Heere Jezus?" Ja, dan moet er even iets rechtgezet worden.
Ja, je moet zorgen dat je later niets uit te leggen hebt. Ik vind het verkeerd om kinderen iets voor te liegen. Maar misschien ben ik daar iets te principieel in.
memento

Bericht door memento »

Laat St. Nicolaas ons tot voorbeeld zijn: Hij gaf zijn bezittingen weg aan de armen. Navolgenswaardig!

Concreet zou ik zeggen: Geef naast de mensen waarmee je sinterklaas viert, ook eens een cadeautje aan een arm iemand!
Rens

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef: Maarre, ik zie het als een stukje folklore, gerelateerd aan een reeds lang overleden heilige, en ook dit jaar hoop ik pakjesavond te vieren.
Ik ook, hoewel we er en aantal jaren niets "aan gedaan" hebben, aangezien we geen klein grut om ons heen hadden.

Wat mij wel eens hindert is het vaak niet echt meer blij zijn van de kinderen, ze krijgen vaak zo (onmatig) veel dat ze er blasee van worden. De cadeautjes worden nonchalant opgestapeld.
Ik heb wel eens mee gemaakt dat een kind zei: Is dat alles.......?
Dan is de lol er voor mij af.
Weet je, dat als je sinterklaas NIET viert, en door het jaar heen zómaar, onverwacht, een presentje koopt/krijgt, de ontvanger écht heel blij verrast is?

Nu verwácht iedereen kado's te krijgen, hoe meer hoe liever......en als het aantal of groote tegenvalt is de telurstelling van de gezichten af te lezen......

Als ik onverwacht bij één van de buren aan kom zetten met, bijvoorbeeld, een mooie plantenbak (ik noem maar een drieentwingste dwarsstraat)....je moet dán het verraste gezicht van hen zien....ze verwáchten totáál niets, en ineens krijgen ze wat.....dat geeft de gever ook een leuk gevoel moet ik zeggen!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Ik vier het samen met mijn moeder. Een heuse pakjesavond. :yahoo
Dus jvdg...
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Ik vier het samen met mijn moeder. Een heuse pakjesavond. :yahoo
Dus jvdg...
:super
Gian

Bericht door Gian »

wim schreef:
Gian schreef:Hij is zojuist aangekomen in Nederland!!!!!!!!!!!!!!

Wel knap. Hij is ook al om 11 uur in Scheveningen aangekomen. Z'n boot kan ik bijna uit m'n raam zien liggen.
Jullie hebben een neppert
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ariene

Bericht door Ariene »

Het is met Sinterklaas denk ook net welke invulling je er zelf aan geeft.

Wij vieren het het met mijn schoonfamilie.
De gewoonte was dat iedereen voor iedereen kadootjes kocht.
Het resulteerde twee jaar geleden in een enorme berg kadoos.
Mijn nichtje en neefjes waren niet te stuiten (mijn kinderen zijn iets beter opgevoed ;) ) en vlogen
als idioten op de stapel af. Binnen no-time was alles uitgepakt en klaar.

Ik had hier enorme moeite mee. Het leek wel alsof er voedsel gebracht werd waar honger was.
Ik heb dit aangekaart en nu hebben we de regel dat alle kinderen 3 kadootjes krijgen.
1 van opa en oma en 2 van papa en mama.
Verder is er natuurlijk ook een kadootje voor opa en oma en meestal geven man en vrouw elkaar ook iets.
Het afgelopen jaar hebben we het zo gedaan in de vorm van een spelletje.
Het was toen echt heel gezellig! En dat zou ik dan weer voor geen goud willen missen!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gert10

Bericht door Gert10 »

Ariene schreef:Het is met Sinterklaas denk ook net welke invulling je er zelf aan geeft.

Wij vieren het het met mijn schoonfamilie.
De gewoonte was dat iedereen voor iedereen kadootjes kocht.
Het resulteerde twee jaar geleden in een enorme berg kadoos.
Mijn nichtje en neefjes waren niet te stuiten (mijn kinderen zijn iets beter opgevoed ;) ) en vlogen
als idioten op de stapel af. Binnen no-time was alles uitgepakt en klaar.

Ik had hier enorme moeite mee. Het leek wel alsof er voedsel gebracht werd waar honger was.
Ik heb dit aangekaart en nu hebben we de regel dat alle kinderen 3 kadootjes krijgen.
1 van opa en oma en 2 van papa en mama.
Verder is er natuurlijk ook een kadootje voor opa en oma en meestal geven man en vrouw elkaar ook iets.
Het afgelopen jaar hebben we het zo gedaan in de vorm van een spelletje.
Het was toen echt heel gezellig! En dat zou ik dan weer voor geen goud willen missen!
Hé dit komt mij bekend voor. Wij houden 'pakjesavond' maar de koppeling met St. Nicolaas maken we niet. De kinderen houden we voor dat St. Nicolaas niet bestaat en dat de zwarte pieten met schoensmeer hebben zitten klieren.
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston
memento

Bericht door memento »

Wij houden 'pakjesavond' maar de koppeling met St. Nicolaas maken we niet
Waarom niet de koppeling met St. Nicolaas? Uit de levenswijze van deze "dominee" van de vroege kerk kunnen we erg veel leren, ook onze kinderen. Waarom niet, bij het uitdelen van de pakjes, uitleggen dat de Heere Jezus ons heeft geleerd dat wij voor onze arme medemens moeten zorgen, net zoals dominee Nicolaas dat deed door 's nachts (zodat niemand het zou zien, en hem daarom zou roemen) pakjes met kleren en eten bij arme mensen te brengen.

Of leeft deze geest, die met plezier aan zijn arme naaste geeft, niet meer onder ons?
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:Of leeft deze geest, die met plezier aan zijn arme naaste geeft, niet meer onder ons?
Ik vrees dat die geest bij de huidige manier van vieren niet meer heerst.
Het zijn vaak "gesloten" vieringen met gezin, familie of vrienden.

Ik zeg niets over de rest van het jaar.
monique

Bericht door monique »

waarom zou je niet mee mogen doen aan sinterklaas
is tog gezellig zo met de hele familie
zo kom je teminste nog eens bij elkaar
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Plaats reactie