We hebben ook een opdracht om ons te bekeren, maar we kunnen onszelf niet bekeren, bekeer mij dan zal ik werkelijk bekeerd zijn zegt de profeet.
Als iemand een kind van God is dan komt ook de levensheiliging, door de vrucht leert men de boom kennen, goede werken en gehoorzaamheid komen door de werking van de Heilige Geest.
Elia en zijn zonen misten deze werking en met hun Goddeloze leven toonden ze aan dat ze niet bij Gods volk behoorden,
Ondertussen heb ik mijn onderwerp gehouden.
Graag wil ik een stukje uit mijn onderwerp hier posten als reactie op het bovenstaande.
We zien hier (in de tekst)dat God reageert op de zonden, God reageert op ons leven.
Ds. C.Tukker zegt in een preek “we kunnen ons op twee manieren in de Heere vergissen. Zoals de manier van Levi. Ja er zijn veel zonden, ik moet je eigenlijk wel waarschuwen maar ik wil je er niet zuur om aanzien. Je kan er tenslotte ook niets aan doen, we zijn nu eenmaal zondig. God moet de mens bekeren en aangezien alles door moet gaan, gaan we maar gewoon door.
Dan is er nog een andere manier. We zeggen, we zijn wel zondaars, maar daar moeten we niet bij stil blijven staan. We hebben Gods woord gekregen. Hij heeft een belofte aan ons gedaan, Hij heeft Zijn verbond met ons gesloten, laten we dus op die zonden niet teveel letten, Zijn verbond ligt eeuwig vast.
Wat is de overeenkomst van deze beide manieren?
Dat er ten diepste niets veranderd, we gaan gewoon door.”
Ik denk hierbij aan het verhaal van de clown waar we zondagmorgen over hoorden.
We luisteren, we horen het, en terwijl we “brand” horen roepen klappen we alsof het bij de voorstelling hoort.
En daarom volgt hier op de eerste godsspraak nog een tweede godsspraak.
Want zo wil God het niet. Hij heeft ons leven op het oog, en geeft daarom een extra aantekening bij zijn eerste godsspraak.
Hij zegt nl. wie mij eren, zal ik eren en wie mij geringschatten worden gekleineerd;(NB)
Gods belofte blijft staan, maar dan wil Hij wél de eer krijgen die Hij verdient.
Want degene die God niet eren, Hem niet de eerste plaats gunnen, die zal hij verlaten, waardeloos maken.
God wil dus de eerste plaats in ons leven, en wanneer wij hem niet de eerste plaats geven reageert God hierop.
Zal dit ook de reden zijn dat het soms zo donker kan zijn in ons leven? Staat God wel op de eerste plaats?
...
We hebben gehoord van de twee manieren waarop we ons in de Heere konden vergissen.
De manier van de berusting in de zonde en de onmacht tot bekering.
En de manier van het verbondsautomatisme.
Maar wat is nu de manier zodat we ons niet vergissen in de Heere?
Het antwoord is eenvoudig. Zoek eerst het koninkrijk van God!
Er werd in een preek een gedeelte aangehaald uit een preek van wijlen Ds. Cuperus.
Hij sprak tot de jongeren. Je heb vast morgen een repetitie; eerst God zoeken
Je heb morgen een belangrijke vergadering; eerst God zoeken, hij stond zo een kwartier lang en het had beslag gelegd op het leven van Ds. Tukker, aldus hemzelf.
God moet de eerste plaats krijgen in ons leven. We moeten met Hem op staan en naar bed gaan.
We hoeven ons geen zorgen te maken óf we wel echt kunnen bidden, of we wel echt onze schuld kunnen belijden en óf we God wel met ons hart zoeken.
Nee, want dát is nu juist het grote wonder. In de doop heeft God ons dit alles al geschonken. Wij mogen al onze zorgen en bezwaren uit handen geven. God wil ons alles uit genade schenken, er is alleen één voorwaarde. Dat wij met lege handen komen!
Net zoals we door de enge poort moeten, zonder ballast, zonder eigen werken, zonder onze mooie gebeden.
God wil het ons geven, niet als inruil, maar uit absolute genade.
Dat neemt gelijk ook de last van onze schouders af. We mogen komen zoals we zijn, met niets en dan zal Hij ons alles geven!
Hij zorgt dan dat hij de plaats krijgt waar Hij recht op heeft!
Staat God bij u al op de eerste plaats?