Mooi gezegd VDB! Dat is nu precies wat ik in dat andere topic bedoelde!VDB-23 schreef:wie van u de meeste wil zijn, die worde de minste. Dat is de Kerk in Christus!
De vergeving der zonden het vaste fundament van de Kerke God
Re: De vergeving der zonden het vaste fundament van de Kerke God
Idd, mooi gezegd, maar nu de praktijk......pietjebel schreef:Mooi gezegd VDB! Dat is nu precies wat ik in dat andere topic bedoelde!VDB-23 schreef:wie van u de meeste wil zijn, die worde de minste. Dat is de Kerk in Christus!
Met mijn minder worden uit mezelf, wordt ik alleen maar meer........
Met alle respect jvdg, maar welk punt wil je nu maken? Niemand ontkent dat Christus het fundament is van onze zaligheid. Maar hoe lees jij artikel 23 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis?jvdg schreef:Maar die vergeving van zonde, wie heeft dat bewerkt?VDB-23 schreef:De kleinen in de genade zijn juist diegenen die dat vaste en onbewegelijke fundament van de vergeving der zonden gevoelen in hun hart, omdat zij in een punt des tijds geroepen, gerechtvaardigd en verheerlijkt zijn. De Levende Kerk kent geen grote in de genade, want wie van u de meeste wil zijn, die worde de minste. Dat is de Kerk in Christus!
Onze vaderen spreken over een vast en onbewegelijk fundament als het gaat over de vergeving der zonden, zowel in het stuk van de rechtvaardigmaking als in het stuk van de heiligmaking.
Daarover zijn we het eens.
Maar die Betaler van de schuld, die is toch het Fundament?
Wie Christus heeft, heeft ook de vergeving der zonden, is gerechtvaardigd, is verzoend met God. Jij bent juist degene die de zaken uit elkaar speelt.
Beste Afwijzende! Wat jij daar neerschrijft is recht uit mijn hart geschreven. Jvdg wil er nog wat bij doen. Maar alles staat of valt bij de rechtvaardigmaking.Afgewezen schreef:Met alle respect jvdg, maar welk punt wil je nu maken? Niemand ontkent dat Christus het fundament is van onze zaligheid. Maar hoe lees jij artikel 23 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis?jvdg schreef:Maar die vergeving van zonde, wie heeft dat bewerkt?VDB-23 schreef:De kleinen in de genade zijn juist diegenen die dat vaste en onbewegelijke fundament van de vergeving der zonden gevoelen in hun hart, omdat zij in een punt des tijds geroepen, gerechtvaardigd en verheerlijkt zijn. De Levende Kerk kent geen grote in de genade, want wie van u de meeste wil zijn, die worde de minste. Dat is de Kerk in Christus!
Onze vaderen spreken over een vast en onbewegelijk fundament als het gaat over de vergeving der zonden, zowel in het stuk van de rechtvaardigmaking als in het stuk van de heiligmaking.
Wie Christus heeft, heeft ook de vergeving der zonden, is gerechtvaardigd, is verzoend met God. Jij bent juist degene die de zaken uit elkaar speelt.
Wie Christus heeft die heeft de vergeving der zonden, is gerechtvaardigd, is verzoend met God! Amen!
Ik meen dat VDB het fundament niet legt in Christus, de Zoon van God, maar in de loutere vergeving der zonden.Afgewezen schreef:Met alle respect jvdg, maar welk punt wil je nu maken? Niemand ontkent dat Christus het fundament is van onze zaligheid. Maar hoe lees jij artikel 23 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis?jvdg schreef:Maar die vergeving van zonde, wie heeft dat bewerkt?VDB-23 schreef:De kleinen in de genade zijn juist diegenen die dat vaste en onbewegelijke fundament van de vergeving der zonden gevoelen in hun hart, omdat zij in een punt des tijds geroepen, gerechtvaardigd en verheerlijkt zijn. De Levende Kerk kent geen grote in de genade, want wie van u de meeste wil zijn, die worde de minste. Dat is de Kerk in Christus!
Daarmee passeer je Hem die dat mogelijk heeft gemaakt door te voldoen (uit liefde) aan de Wil van Zijn Vader.
Als je dat niet als realiteit ziet passeer je ook de waarde van Zijn offer.
Natuurlijk, wie Christus heeft, heeft ook vergeving der zonden.
Maar waar is het ons om te doen?
We hebben tegen God gezondigd.
En Jezus is gezonden ter verlossing.
En de Heilige Geest is gezonden door de Vader en de Zoon om....
Ik meen dus ook dat jouw beschuldiging als zou ik de zaken uit elkaar zou spelen geen steek houdt.
(Misschien heb je gelijk, maar ik vrees dat je me niet begrijpt)
Terecht stel je dat alles staat of valt bij de rechtvaardigmaking. Alleen: het is geen doel op zich. Het doel is om weer in een goede relatie met God te komen, om Hem te leren kennen en vervolgen te kennen. De Christus moet centraal staan, Zijn persoon in al Zijn schoonheid, en niet onze verlossing. Opdat God de eer krijge.Beste Afwijzende! Wat jij daar neerschrijft is recht uit mijn hart geschreven. Jvdg wil er nog wat bij doen. Maar alles staat of valt bij de rechtvaardigmaking.
M'n beste VDB, wat wil ik er nog bij doen?VDB-23 schreef: Jvdg wil er nog wat bij doen. Maar alles staat of valt bij de rechtvaardigmaking.
Wie Christus heeft die heeft de vergeving der zonden, is gerechtvaardigd, is verzoend met God! Amen!
Ben jij echt een hartenkenner?
Als je mij kunt zeggen wat ik erbij wil doen, zeg het mij......
Uit jouw woorden begrijp ik dat je alles hebt, en daarmee sta je tegenover iemand die echt helemaal niets heeft.
Enfin, dat kun je uit mijn reacties wel opmerken.
Maar ik blijf er aan hechten dat Christus Zelf het enige Fundament is en niet de vergeving der zonden, welke een voortvloeisel is uit Zijn borgwerk.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Alles alleen maar om Zijn eer!memento schreef:Terecht stel je dat alles staat of valt bij de rechtvaardigmaking. Alleen: het is geen doel op zich. Het doel is om weer in een goede relatie met God te komen, om Hem te leren kennen en vervolgen te kennen. De Christus moet centraal staan, Zijn persoon in al Zijn schoonheid, en niet onze verlossing. Opdat God de eer krijge.Beste Afwijzende! Wat jij daar neerschrijft is recht uit mijn hart geschreven. Jvdg wil er nog wat bij doen. Maar alles staat of valt bij de rechtvaardigmaking.
Romeinen 11:Spreuken 16:
4 De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil, ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads.
33 O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods! Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!
34 Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
35 Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden?
36 Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Je plaatst jezelf in een slachtofferrol. Maar de Heere zoekt geen slachtoffers, maar goddelozen, die Hem te voet vallen op genade of ongenade.jvdg schreef:M'n beste VDB, wat wil ik er nog bij doen?VDB-23 schreef: Jvdg wil er nog wat bij doen. Maar alles staat of valt bij de rechtvaardigmaking.
Uit jouw woorden begrijp ik dat je alles hebt, en daarmee sta je tegenover iemand die echt helemaal niets heeft.
Maar ik blijf er aan hechten dat Christus Zelf het enige Fundament is en niet de vergeving der zonden, welke een voortvloeisel is uit Zijn borgwerk.
Je schuift zaken in mijn schoenen, die ik nooit heb gezegd of beweerd.
Kohlbrugge was het niet eens met Dordt dat zij de remonstranten bestreden op grond van de verkiezing en de verwerping. Hij vond dat ze de remonstranten moesten bestrijden op grond van de rechtvaardigmaking, dus de vergeving der zonden. Waarom? In navolging van Luther heeft hij uitgesproken dat alles staat of valt bij de rechtvaardigmaking.
Je wilt, of kunt, mij niet begrijpen.VDB-23 schreef:Je plaatst jezelf in een slachtofferrol. Maar de Heere zoekt geen slachtoffers, maar goddelozen, die Hem te voet vallen op genade of ongenade.jvdg schreef:M'n beste VDB, wat wil ik er nog bij doen?VDB-23 schreef: Jvdg wil er nog wat bij doen. Maar alles staat of valt bij de rechtvaardigmaking.
Kohlbrugge was het niet eens met Dordt dat zij de remonstranten bestreden op grond van de verkiezing en de verwerping. Hij vond dat ze de remonstranten moesten bestrijden op grond van de rechtvaardigmaking, dus de vergeving der zonden. Waarom? In navolging van Luther heeft hij uitgesproken dat alles staat of valt bij de rechtvaardigmaking.
Slachtofferrol?
Hoe kom je daarbij?
Jij moet toch weten dat we allen van nature een briesende vijand tegenover God onze Schepper zijn.
Geen slachtoffer, maar een goddeloze dader.
Vijand van vrije genade.
En dan kun je Kohlbrugge, Dordt, de remonstranten, Luther en Calvijn aanhalen, maar het gaat erom: Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God.
En dat kan alleen maar in dat enige Fundament, Jezus Christus, onze Heere!
- Bert Mulder
- Contacteer:
Geachte vrienden en broeders, wat maakt het uit, wat DJK en zijn vriend VDB zeggen!
(Mijn bedoeling is niet om op enige persoon te spelen, maar om te komen met het Woord van de Koning, uit Zijn Heilig Woord.
Hoort daaromn wat Gods Heilige Woord zegt, over wie het Fundament is. De Steen, door de bouwlieden, en zelfaangestelde evangelisten verworpen:
(Mijn bedoeling is niet om op enige persoon te spelen, maar om te komen met het Woord van de Koning, uit Zijn Heilig Woord.
Hoort daaromn wat Gods Heilige Woord zegt, over wie het Fundament is. De Steen, door de bouwlieden, en zelfaangestelde evangelisten verworpen:
1 Korinthiërs 3:11
Want niemand kan een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
Efeziërs 2:20
Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;
Psalm 118:Lukas 6:48
Hij is gelijk een mens die een huis bouwde, en groef, en verdiepte, en legde het fundament op een steenrots; als nu de hoge vloed kwam, zo sloeg de waterstroom tegen dat huis aan, en kon het niet bewegen; want het was op de steenrots gegrond.
Gezanten worden door de Koning zelf aangesteld, om te dienen in zijn Bruid, de Kerk. Niet om op eigen houtje te werken!22 De steen dien de bouwlieden verworpen hadden, is tot een hoofd des hoeks geworden.
23 Dit is van den HEERE geschied, en het is wonderlijk in onze ogen.
24 Dit is de dag dien de HEERE gemaakt heeft; laat ons op denzelven ons verheugen en verblijd zijn.
25 Och HEERE, geef nu heil; och HEERE, geef nu voorspoed.
26 Gezegend zij hij die daar komt in den Naam des HEEREN; wij zegenen ulieden uit het huis des HEEREN.
27 De HEERE is God, Die ons licht gegeven heeft. Bindt het feest offer met touwen, tot aan de hoornen van het altaar.
28 Gij zijt mijn God, daarom zal ik U loven; o mijn God, ik zal U verhogen.
29 Looft den HEERE, want Hij is goed; want Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hier sluit ik me van harte bij aan.Bert Mulder schreef:Geachte vrienden en broeders, wat maakt het uit, wat DJK en zijn vriend VDB zeggen!
...............................
Gezanten worden door de Koning zelf aangesteld, om te dienen in zijn Bruid, de Kerk. Niet om op eigen houtje te werken!
't Is alléén door Hem, door Hem alleen, om het eeuwig welehagen!
[/quote]M'n beste VDB, wat wil ik er nog bij doen?
Maar ik blijf er aan hechten dat Christus Zelf het enige Fundament is en niet de vergeving der zonden, welke een voortvloeisel is uit Zijn borgwerk.[/quote]
Je plaatst jezelf in een slachtofferrol. Maar de Heere zoekt geen slachtoffers, maar goddelozen, die Hem te voet vallen op genade of ongenade.
Kohlbrugge was het niet eens met Dordt dat zij de remonstranten bestreden op grond van de verkiezing en de verwerping. Hij vond dat ze de remonstranten moesten bestrijden op grond van de rechtvaardigmaking, dus de vergeving der zonden. Waarom? In navolging van Luther heeft hij uitgesproken dat alles staat of valt bij de rechtvaardigmaking.[/quote]
Je wilt, of kunt, mij niet begrijpen.
Slachtofferrol?
Hoe kom je daarbij?
Jij moet toch weten dat we allen van nature een briesende vijand tegenover God onze Schepper zijn.
Vijand van vrije genade.
En dan kun je Kohlbrugge, Dordt, de remonstranten, Luther en Calvijn aanhalen, maar het gaat erom: Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God.
En dat kan alleen maar in dat enige Fundament, Jezus Christus, onze Heere![/quote]
Dat geloven de duivelen ook, en die sidderen. Je komt niet verder dan een historieel geloof, een blote toestemming aan een gekende waarheid.
Je zoekt (l)eer geschillen, en je wijkt af van de leer der Reformatie en der Apostelen, namelijk de rechtvaardigmaking van de goddeloze.
Zondag 23: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God - Alleen door een waar geloof, een geschonken geloof - want een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet geopenbaard zij -, een rechtvaardigend geloof - Wij dan GERECHTVAARDIGD uit het geloof, hebben VREDE bij God, door onzen Heere Jezus -, het zaligmakend geloof -Ik heb gebeden dat uw geloof niet ophoude -
Maar ik blijf er aan hechten dat Christus Zelf het enige Fundament is en niet de vergeving der zonden, welke een voortvloeisel is uit Zijn borgwerk.[/quote]
Je plaatst jezelf in een slachtofferrol. Maar de Heere zoekt geen slachtoffers, maar goddelozen, die Hem te voet vallen op genade of ongenade.
Kohlbrugge was het niet eens met Dordt dat zij de remonstranten bestreden op grond van de verkiezing en de verwerping. Hij vond dat ze de remonstranten moesten bestrijden op grond van de rechtvaardigmaking, dus de vergeving der zonden. Waarom? In navolging van Luther heeft hij uitgesproken dat alles staat of valt bij de rechtvaardigmaking.[/quote]
Je wilt, of kunt, mij niet begrijpen.
Slachtofferrol?
Hoe kom je daarbij?
Vijand van vrije genade.
En dat kan alleen maar in dat enige Fundament, Jezus Christus, onze Heere![/quote]
Dat geloven de duivelen ook, en die sidderen. Je komt niet verder dan een historieel geloof, een blote toestemming aan een gekende waarheid.
Je zoekt (l)eer geschillen, en je wijkt af van de leer der Reformatie en der Apostelen, namelijk de rechtvaardigmaking van de goddeloze.
Zondag 23: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God - Alleen door een waar geloof, een geschonken geloof - want een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet geopenbaard zij -, een rechtvaardigend geloof - Wij dan GERECHTVAARDIGD uit het geloof, hebben VREDE bij God, door onzen Heere Jezus -, het zaligmakend geloof -Ik heb gebeden dat uw geloof niet ophoude -
Dat lees ik niet bij VDB. Hij wijst uitdrukkelijk op Christus.jvdg schreef:Ik meen dat VDB het fundament niet legt in Christus, de Zoon van God, maar in de loutere vergeving der zonden.
Daarmee passeer je Hem die dat mogelijk heeft gemaakt door te voldoen (uit liefde) aan de Wil van Zijn Vader.
Als je dat niet als realiteit ziet passeer je ook de waarde van Zijn offer.
Dit vind ik een vorm van misplaatste vroomheid. Is het ons te doen om vergeving van zonden. Neenee, maar om Christus.jvdg schreef:Natuurlijk, wie Christus heeft, heeft ook vergeving der zonden.
Maar waar is het ons om te doen?
Mis! Christus is Middelaar. Daarom is Hij gezonden door de Vader. Niet als doel op zich.
We kunnen heel vroom over Christus praten, zonder de vergeving der zonden te kennen. Maar dat is de zaken op zijn kop zetten.
Begrijp je mij wel? Waarom die allergische reactie wanneer er over de noodzaak van de rechtvaardigmaking gesproken wordt? Is dat nu werkelijk uit bezorgdheid voor de eer van Christus of... steekt hier wat anders achter?jvdg schreef:We hebben tegen God gezondigd.
En Jezus is gezonden ter verlossing.
En de Heilige Geest is gezonden door de Vader en de Zoon om....
Ik meen dus ook dat jouw beschuldiging als zou ik de zaken uit elkaar zou spelen geen steek houdt.
(Misschien heb je gelijk, maar ik vrees dat je me niet begrijpt)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Geachte VDB, ge hebt een andere Bijbel, en een andere HC dan ik heb:VDB-23 schreef: Zondag 23: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God - Alleen door een waar geloof, een geschonken geloof - want een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet geopenbaard zij -, een rechtvaardigend geloof - Wij dan GERECHTVAARDIGD uit het geloof, hebben VREDE bij God, door onzen Heere Jezus -, het zaligmakend geloof -Ik heb gebeden dat uw geloof niet ophoude -
Zondag 23:
Vr.59. Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft?
Antw. Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam des eeuwigen levens a.
a Hab 2:4 Ro 1:17 Joh 3:36
Vr.60. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus a; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb b, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben c, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds d, uit louter genade e mij de volkomen genoegdoening f, gerechtigheid en heiligheid van Christus g schenkt en toerekent h, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft i, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem j.
a Ro 3:21,22,24 Ro 5:1,2 Gal 2:16 Eph 2:8,9 Php 3:9 b Ro 3:9 c Ro 7:23 d Tit 3:5 De 9:6 Eze 36:22 e Ro 3:24 Eph 2:8 f 1Jo 2:2 g 1Jo 2:1 h Ro 4:4 2Co 5:19 i 2Co 5:21 j Ro 3:22 Joh 3:18
Vr.61. Waarom zegt gij dat gij alleen door het geloof rechtvaardig zijt?
Antw. Niet dat ik vanwege de waardigheid mijns geloofs Gode aangenaam ben; maar daarom, dat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mijn gerechtigheid voor God is a, en dat ik die niet anders dan alleen door het geloof aannemen en mij toeëigenen kan b.
a 1Co 1:30 1Co 2:2 b 1Jo 5:10