Zingen in de kerk

Gijs83

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef: Poeh!! Jij zal het later zwaar hebben! Het gaat er niet om of je muzikaal ben, het gaat ook om een stuk lofprijzing en aanbidding!
In de Catechismus lees ik, dat ik naar de gemeente Gods naarstiglijk kom om:
1) Gods Woord te horen
2) de Sacramenten te gebruiken
3) God den Heere openlijk aan te roepen
4) den armen Christelijke handreiking te doen[/quote]

Daar staat dus niet specifiek het zingen bij of hoort dat bij punt 3? Je mag best wel wat zingen, maar nogmaals het is maar wat gewend bent. Overigens is natuurlijk de Woordverkondiging het belangrijkste, dat moet toch niet op willen bekorten, omdat je zonodig zoveel wilt zingen?
jvdg

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef:
Tiberius schreef: Poeh!! Jij zal het later zwaar hebben! Het gaat er niet om of je muzikaal ben, het gaat ook om een stuk lofprijzing en aanbidding!
In de Catechismus lees ik, dat ik naar de gemeente Gods naarstiglijk kom om:
1) Gods Woord te horen
4) den armen Christelijke handreiking te doen
Daar staat dus niet specifiek het zingen bij of hoort dat bij punt 3? Je mag best wel wat zingen, maar nogmaals het is maar wat gewend bent. Overigens is natuurlijk de Woordverkondiging het belangrijkste, dat moet toch niet op willen bekorten, omdat je zonodig zoveel wilt zingen?[/quote]

Het zingen beschouw ik ook als onderdeel van de prediking.
Vaak vind ik meer leven in het zingen van de psalmen dan in de prediking.
Het psalmen zingen dient dan ook zeer nauw aan te sluiten bij de prediking!

Dat wil niet zeggen dat ik pleit voor de zang bòven de prediking.
hmprff

Bericht door hmprff »

ik vind dat de psalmen wat toevoegen aan de dienst als ze goed uitgekozen zijn, maar het 'minpunt' is, dat de gemeente ze zo 'slaperig' zingt (khoop dat jullie het begrijpen). Dan zit ik zelf voor mn idee de rest van de gemeente mee te slepen om wat vrolijker te zingen. ook echt met je hart te zingen.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Mariaa

Bericht door Mariaa »

Gijs83 schreef:
Tiberius schreef: In de Catechismus lees ik, dat ik naar de gemeente Gods naarstiglijk kom om:
1) Gods Woord te horen
Daar staat dus niet specifiek het zingen bij of hoort dat bij punt 3? Je mag best wel wat zingen, maar nogmaals het is maar wat gewend bent. Overigens is natuurlijk de Woordverkondiging het belangrijkste, dat moet toch niet op willen bekorten, omdat je zonodig zoveel wilt zingen?
Is dat zo? Is Woordverkondiging het belangrijkste? Dat betekent dat we in de eerste plaats voor onszelf naar de kerk komen, en dat God op de tweede plaats komt.
Als wij maar voedsel krijgen, dan willen we de Heere ook nog wel wat aanbidden en aanroepen?!
albion

Bericht door albion »

Mariaa schreef:
Gijs83 schreef:
Tiberius schreef: In de Catechismus lees ik, dat ik naar de gemeente Gods naarstiglijk kom om:
1) Gods Woord te horen
Is dat zo? Is Woordverkondiging het belangrijkste? Dat betekent dat we in de eerste plaats voor onszelf naar de kerk komen, en dat God op de tweede plaats komt.
Als wij maar voedsel krijgen, dan willen we de Heere ook nog wel wat aanbidden en aanroepen?!
vlgs mij kloppen de aangehaalde quotations niet. dat moet omgekeerd zijn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mariaa schreef:Is dat zo? Is Woordverkondiging het belangrijkste?
Dat is zo, ja. Woordverkondiging is het belangrijkste.
Mariaa schreef:Dat betekent dat we in de eerste plaats voor onszelf naar de kerk komen, en dat God op de tweede plaats komt.
Nee, dat klopt niet. In de Woordverkondiging staat, als het goed is, God centraal: Alzo spreekt de Heere.
Mariaa schreef:Als wij maar voedsel krijgen, dan willen we de Heere ook nog wel wat aanbidden en aanroepen?!
Zo rekent de moderne, op consumptie gerichte mens, ja.
Maar dat is onbijbels.
Ariene

Bericht door Ariene »

Mariaa schreef:
Gijs83 schreef:
1) Gods Woord te horen
Ik vind écht dat het zingen van de psalmen hier erg onderschat wordt.
Persoonlijk vind ik het zingen van de (toepasselijke) psalmen zo'n rijkdom.
Wij zijn ook gezegend met organisten die ontzettend mooi de tekst spelen.
geweldig!

Soms is de psalm al een preek.
Daarnaast neemt in heel de bijbel het lied zo'n grote plaats in dat ik vind dat we ons niet achter de HC mogen verschuilen om daarmee aan te geven dat het samen zingen van ondergeschikt belang is.

Brakel schrijft:
‘t Is een godsdienstige oefening, omdat men de bekwaamheid en zoetigheid van de stem gebruikt, om zich en anderen te bewegen in de onderhandeling met God. God heeft de mens de stem gegeven, om zijn gedachten aan anderen bekend te maken. Hij heeft de mens de bekwaamheid gegeven, om de stem te buigen, en hoog en laag, langzaam en ras, en daardoor een zoetigheid en aangenaamheid in de stem te geven. God wil, dat men zijn stem ook zal gebruiken in het bidden, danken en spreken tot Hem:
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef:
helma schreef:gemeentes die veel zingen zijn licht, heb ik weleens gehoord :jongle
Dan zijn wij wel heel licht, want we zingen zo'n 18-22 versen per dienst....
en alsof dat nog niet genoeg is: ze zingen ook nog met pianobegeleiding :)

toch, Bert?
Nou, sommige PR churches wel, maar wij hebben toch een orgeltje, zij het electronisch...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

1) Gods Woord te horen
zingen IS Gods Naam openlijk aanroepen...

Verder maant de Schrift ons aan Hem te prijzen met psalmen, gezangen en het geestelijk lied (allen psalmen dus, Marnix)...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
BJD

Bericht door BJD »

Er wordt gesteld dat de Woordverkondiging het allerbelangrijkste is. Waar staat dat?

Zingen... als het goed is willen we in de hemel niets anders doen..
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

BJD schreef:Er wordt gesteld dat de Woordverkondiging het allerbelangrijkste is. Waar staat dat?
In het zendingsbevel (Mattheus 28).
BJD schreef:Zingen... als het goed is willen we in de hemel niets anders doen..
Klopt.
Maar het ging hier niet over het zingen op zich, maar over de verhouding tussen Woordverkondiging en zingen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Mariaa schreef:Is dat zo? Is Woordverkondiging het belangrijkste?
Dat is zo, ja. Woordverkondiging is het belangrijkste.
Mee eens. En het aardige is dat zingen evengoed woordverkondiging is. Daarnaast is zingen niet alleen uiten, maar ook innen van geloof (Willem Barnard). Dus waarom zou je hier een tegenstelling creëren die er helemaal niet is?

En zelfs al zou iemand de gesproken verkondiging het belangrijkste vinden, dan geeft dat toch geen indicaties over de verhouding tussen preek en muziek in aantallen minuten? Dat zou erg dwaas zijn. Het gaat er om wát iemand zegt, niet hoe lang dat verhaal duurt (in de beperking toont zich trouwens ook daarin de meester).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

hmprff schreef:ik vind dat de psalmen wat toevoegen aan de dienst als ze goed uitgekozen zijn, maar het 'minpunt' is, dat de gemeente ze zo 'slaperig' zingt (khoop dat jullie het begrijpen). Dan zit ik zelf voor mn idee de rest van de gemeente mee te slepen om wat vrolijker te zingen. ook echt met je hart te zingen.
Sommige interesseert het ook niet, die zingen alleen maar mee in de kerk, omdat je zo hoort daar. Heel veel jeugd zingt weer niet eens mee en heeft zelfs geen psalmboek bij zich. Dan denk ik: wat doe je in de kerk(vaak is het dan moeten of wat zullen anderen wel niet denken, als ik niet ga).
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gijs83 schreef:
hmprff schreef:ik vind dat de psalmen wat toevoegen aan de dienst als ze goed uitgekozen zijn, maar het 'minpunt' is, dat de gemeente ze zo 'slaperig' zingt (khoop dat jullie het begrijpen). Dan zit ik zelf voor mn idee de rest van de gemeente mee te slepen om wat vrolijker te zingen. ook echt met je hart te zingen.
Sommige interesseert het ook niet, die zingen alleen maar mee in de kerk, omdat je zo hoort daar. Heel veel jeugd zingt weer niet eens mee en heeft zelfs geen psalmboek bij zich. Dan denk ik: wat doe je in de kerk(vaak is het dan moeten of wat zullen anderen wel niet denken, als ik niet ga).
Meer thuis zingen!! En ook: meer in de gemeente zingen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ariene

Bericht door Ariene »

JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef:
Meer thuis zingen!! En ook: meer in de gemeente zingen!
én een goede organist!!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gesloten