God eer je niet door een afbeelding o.i.d. te aanbidden.
natuurlijk wel!!Oh? Nu mogen we zelfs onze Heer en Heiland niet meer vereren?
Precies het orthodoxe standpunt.Origineel geplaatst door parsifal
Ik weet dat er verschil is tussen vereren en aanbidden. Maar de verering mag zich alleen richten op de figuur achter het ikoon, (En dan nog alleen verering, in de zin van erkenning als broeder of zuster, die ook door genade tot God is gekomen.) Maar de afbeelding is niet heilig. De afgebeelde figuur is heilig. Als het beeld zelf een functie krijgt, of als er daar een objectieve kracht van uit zou gaan, denk ik dat je los komt te staan van de Bijbel.
Als je met vereren het plankje bedoelt, klopt jouw argument. Maar het neemt niet weg dat je voor de ikoon, in de vorm van een gebed, de afgebeelde kunt vereren.Als de ikonen vereerd gaan worden, kom je in strijd met het tweede gebod (of eerste, hangt van je telling af).
Ik ben bang dat de ikonen wel eens in zichzelf heilig worden gezien. Daarom ga ik ze liever helemaal uit de weg. Ik denk dat ze gemist kunnen worden. Maar dit is niet op zich een principieel bezwaar tegen ikonen.
Misschien dat het daarom inderdaad beter is de ikoon uit de weg te gaan.Als je voor jezelf bang bent dat je de twee niet uit elkaar kunt halen, dan moet je dat ook zeker doen, ik bedoel: de ikoon uit de weg gaan.
Door de protestanten worden alleen de 4 eerste oecumenische concilies erkend. De 5e, 6e en 7e worden niet erkend.Nou is die HC pas van de 16de of 17de eeuw. Ik volg liever de uitspraken van het 7de oecumenisch concilie van Nicea (843).