JALP schreef:Erasmiaan schreef:Wat voel ik me (ver)vreemd van de meesten van dit forum.
Erasmiaan, ik voel met je mee... Ik wilde eigenlijk niet reageren in dit topic, maar wil je ook niet alleen laten.
Gaan we nu aan het avondmaal om daarmee te laten zien wie we zijn. Kijk eens... ik ben bekeerd en dat mag de hele wereld zien.
Volgens mij is de opdracht om de dood des Heeren te gedenken totdat Hij komt.
En daar hoort geen borstgeklop bij (ook al weet ik dat ik nu om mijn oren krijg dat dat niet zo is, maar helaas... zo komt dit topic wel op mij over!!)....
Ik heb dit gevoel nu zo vaak...
Dat mensen denken dat de Avondmaalsgangers zo geweldig zijn.
Mijn visie is anders.
De Avondmaals gangers zijn mensen die weten dat er in hunzelf niets, maar dan ook niets te zoeken en te vinden is.
De gang naar de Avondmaalstafel is geen overwinningsgang, maar een gang uit totale afhankelijkheid. Omdat deze mensen
zelf niets hebben, maar wel mogen weten waar dat alles te krijgen is. Bij de lijdende en stervende Borg en Zaligmaker.
De mensen die het Avondmaal niet nodig hebben, kunnen nog zelfstandig functioneren.
kunnen leven op eigen kracht.
Daarom doet mij bovenstaande zin zo'n pijn.
Komen de Avondmaals gangers zo over? Alsof ze trots zijn omdat ze erachter zijn gekomen zelf niets te kunnen?
Al eens in gesprek gegaan met zo'n Avondmaals ganger?
Deze tekst spreekt mij altijd erg aan in dit verband:
En de engel des HEEREN kwam ten anderen male weder, en roerde hem aan, en zeide: Sta op, eet, want de weg zou te veel voor u zijn.