Gebruik naam van God (vh: 10% van Fruytier ...)

Tiberius
Administrator

Re: Bijna 10 procent leerlingen Fruytier seksueel actief

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:Dat betwijfel ik dus. Ik zie het woord god meer als een begrip om God aan te duiden, niet als een naam.
Dat is, denk ik, niet verkeerd. We gebruiken ook uitdrukkingen waarin het woord "god" zit, bijvoorbeeld: "dat is zijn afgod", etc.
Maar het gaat er nu specifiek over om de naam van God als stopwoord te gebruiken. En dat is wel degelijk tegen het derde gebod.
cosmo schreef:Het is niet voor niets dat Joden als voorzorg het woord adonai in gebruik namen om maar niet dit gebod te overtreden.
Wat bedoel je hier precies mee in het kader van deze discussie?
Overigens doen ze dat niet in de eerste plaats om het gebod niet te overtreden, maar uit eerbied voor de Almachtige.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:
Tiberius schreef:
Ariene schreef:Volgens jouw stelling zou ik dan ook niets meer tegen al die "vloeken" hoeven te hebben, kan de vloekmonitor afgeschaft, maar ook de Bond tegen het vloeken?
Deze vraag bedoel je?

Nee, dat vind ik dus niet. Integendeel: als de naam van God je lief is geworden, doet het pijn als anderen die naam als stop- en scheldwoord gebruiken. Dan is het goed dat er een stichting is die tegen dergelijke zaken waarschuwt.
ja, die bedoelde ik.

Maar dan staat de pijn en het verdriet die je ervan heb los van het derde gebod?
Voor mij niet, natuurlijk.
Maar voor mensen wie Gods geboden niets zeggen wel.
Ariene

Re: Gebruik naam van God (vh: 10% van Fruytier ...)

Bericht door Ariene »

Dus voor mensen die God niet kennen is hun vloek géén zonde tegen het derde gebod, maar als ik hem hóór is het voor mij wel een zonde tegen het derde gebod?

(ik probeer het te begrijpen :fi )
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Eigenlijk vind ik dit een onzinnige discussie. Ik geloof dat het derde gebod helder is: Gods Naam ijdel gebruiken mag niet.
Dat geldt voor iedereen. Zelfs voor iemand die mogelijk de Naam van God niet kent.
cosmo

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef: Wat bedoel je hier precies mee in het kader van deze discussie?
Omdat de Joden als eerste het gebod hebben geïnterpreteerd, kunnen wij daar veel van leren.

Eén keer per jaar werd de Naam van God uitgesproken door de hogepriester in het heilige der heiligen in de Tempel op Yom Kippur. Enkel deze plaats werd als toereikend beschouwd om de Naam van God uit te spreken. Na de vernietiging van de Tempel in 70 na Chr. werd het uitspreken van de Naam verboden.
Ariene

Bericht door Ariene »

cosmo schreef:
Tiberius schreef: Wat bedoel je hier precies mee in het kader van deze discussie?
Omdat de Joden als eerste het gebod hebben geïnterpreteerd, kunnen wij daar veel van leren.

Eén keer per jaar werd de Naam van God uitgesproken door de hogepriester in het heilige der heiligen in de Tempel op Yom Kippur. Enkel deze plaats werd als toereikend beschouwd om de Naam van God uit te spreken. Na de vernietiging van de Tempel in 70 na Chr. werd het uitspreken van de Naam verboden.
Nu snap ik je helemaal niet meer...

Eerst schrijf je dat je Gods Naam niet misbruikt Wanneer je God niet kent.
Vervolgens kunnen wij een voorbeeld nemen aan de joden die maar één keer per jaar Gods Naam uitspreken ten hoofde van de hogepriester
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:Dus voor mensen die God niet kennen is hun vloek géén zonde tegen het derde gebod, maar als ik hem hóór is het voor mij wel een zonde tegen het derde gebod?

(Als dat maar gaat lukken ;) )
Natuurlijk is hun vloeken ook zonde tegen het derde gebod. Evenals het leven in overspel zonde is tegen het zevende gebod.
Maar omdat Gods geboden hun niets zegt, zijn ze daarop niet aanspreekbaar.
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
Ariene schreef:Dus voor mensen die God niet kennen is hun vloek géén zonde tegen het derde gebod, maar als ik hem hóór is het voor mij wel een zonde tegen het derde gebod?

(Als dat maar gaat lukken ;) )
Natuurlijk is hun vloeken ook zonde tegen het derde gebod. Evenals het leven in overspel zonde is tegen het zevende gebod.
Maar omdat Gods geboden hun niets zegt, zijn ze daarop niet aanspreekbaar.
Nee, oké.

Maar dat geld voor alles.
Zij hebben geen referentie waarom ze dingen wél of niet zouden doen.

Geloof het of niet, nú begrijp ik het! :super
cosmo

Bericht door cosmo »

Ariene schreef:
Nu snap ik je helemaal niet meer...

Eerst schrijf je dat je Gods Naam niet misbruikt Wanneer je God niet kent.
Dat heb ik nooit gesteld.
Vervolgens kunnen wij een voorbeeld nemen aan de joden die maar één keer per jaar Gods Naam uitspreken ten hoofde van de hogepriester
Ook dat zeg ik niet. Beter lezen aub.
Ariene

Bericht door Ariene »

Cosmo schreef:Wie niet weet wat de naam van God is, kan die naam ook niet misbruiken. Aangezien (bijna) niemand weet hoe die naam luidt, kun je ook niet spreken over misbruik.
Cosmo schreef:Omdat de Joden als eerste het gebod hebben geïnterpreteerd, kunnen wij daar veel van leren.

Wellicht ligt het dan aan mijn interpretatie?
cosmo

Bericht door cosmo »

Ik denk het.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Ariene, cosmo en jij bedoelen niet hetzelfde met de 'naam van God'. Jij denkt daarbij aan alle benamingen die er zijn, cosmo beperkt dat tot de naam van God.
Afbeelding
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:
Dat is de rabbinale uitleg, inderdaad. Maar die is pas in de eerste en tweede eeuw na Christus ontstaan.
Daarom lezen de joden nu Adonaj, wanneer er JHWH staat.
Maar dat dezen ze in de tijd van Christus en de apostelen nog niet.
Marnix

Bericht door Marnix »

Het stomme is dat die mensen niet in God geloven en toch vloeken. Eigenlijk is dat erg raar. Soms vraag ik wel eens: Waarom vloek je terwijl je niet in Hem gelooft? Tja... dan blijkt het een stom ingebakken automatisme te zijn en vinden ze het zelf eigenlijk ook nergens op slaan. Maar hoe krijg je het ooit uit de cultuur?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

Marnix schreef:Het stomme is dat die mensen niet in God geloven en toch vloeken. Eigenlijk is dat erg raar. Soms vraag ik wel eens: Waarom vloek je terwijl je niet in Hem gelooft? Tja... dan blijkt het een stom ingebakken automatisme te zijn en vinden ze het zelf eigenlijk ook nergens op slaan. Maar hoe krijg je het ooit uit de cultuur?
waarschijnlijk weet de duivel dus dat je God onteert dooor Zijn Naam te misbruiken
Plaats reactie