Niet moeilijk doen over kerst ;)

Madtice

Bericht door Madtice »

Wat met dit topic (tot een paar postings geleden) duidelijk werd is dat kerst alleen om Christus draait als je dat zelf zo beleid, maar verder niet. Die invulling heeft de kerk er aan gegeven (wat absoluut niet erg is), maar als iemand besluit die invulling niet te volgen, dan mag dat toch? Kerst draait alleen om Christus als je dat zelf wil, en dat is prachtig (doe ik ook), maar het is niet helemaal eerlijk om te zeggen: en het is treurig gesteld met de wereld want voor hun draait het niet MEER om christus. Ten eerste is dat logisch (het is niet voor niets DE wereld), en ten tweede heeft het in principe nooit om Christus gedraait bij de mensen uit de wereld. Dat het dan toch een feest is geworden waarin nagedacht wordt over vrede, familialiteit, vriendschap en gezelligheid bewijst alleen maar dat de Christelijke visie meer invloed heeft gehad op de wereldlijke visie van kerst dan andersom, dus eigenlijk is het een heel positief feest. En wat de attributen betreft (kerstboom, lichtjes, etc.), daar hangt het helemaal af van de symbolische waarde die je er zelf aan geeft. Kun je een kerstboom zien als iets wat de kerstbetekenis van Christus afhoudt? Jazeker, zeer makkelijk, net als je dat kunt bij: kaarsjes, kerstbrood, kersteten, het woordje kerst, sneeuw, versieringen, lampen, arreslee, de kleur rood, takken op deuren, etc., etc. Allemaal voorwerpen die voor iemand symbolisch kunnen uitdrukken dat de wereld kerst niet meer viert om Jezus, en dan heb je helemaal gelijk: maar die symbolen zijn er (in rudimentaire vorm) altijd al geweest en hebben nooit gewezen op Jezus, omdat ze horen bij een feest dat, oorspronkelijk, niet met Jezus geassocieerd werd (dat Christenen dat wel gedaan hebben is, nogmaals, absoluut niet verkeerd, maar zeg nou zelf: we hadden het vieren van Jezus komst naar aarde ook kunnen vieren op 8 augustus, om maar wat te noemen).

Kortom, de waarde van Kerst is de waarde die je er als individu of als geloofsgemeenschap aan geeft, en de wereld besluit (al eeuwen lang, niet pas de laatste jaren) daar een andere betekenis aan te geven. Maakt dat kerstbomen verkeerd, of kerstleidjes in de winkels, of vrede op aarde? Welnee, je moet de invloed juist positief zien: wat kerst betreft hebben de christenen meer de wereld beïnvoed dan andersom. En zo'n kerstboom met lichtjes en versieringen maakt het dan ineens wel heel gezellig in de woonkamers.
Mirror

Bericht door Mirror »

Gezelligheid en sfeer daar is niets mis mee, maar ik denk dat we we bij kerstfeestviering moeten opletten dat de sfeer niet belangrijker wordt dan de Heer'.
Adryan

Bericht door Adryan »

Hopelijk kunnen we het volgend jaar gewoon in onze eigen pastorie vieren, en het dan gewoon heel erg eenvoudig houden, zonder kadoos etc.
Ik citeer eerst maar een stukje.
Ik ben het hier voledig mee eens.

Ik heb namelijk twee dingen over die gezelligheid. Laat ik eerst noemen wat al gezegd is. Die gezelligheid is mooi en goed. Maar je hoort zoveel over lichtjes, kerstbomen, kerstmarkten, kaarsjes enz. Maar vergeten we niet te gemakkelijk wat het kerstfeest inhoudt?! Ja tuurlijk weten we wel wat het kerstfeest inhoudt. We horen de liedjes als stille nacht enz. altijd zingen zelfs op de kerstmarkten. Maar hoe gemakkelijk leven we voorbij aan de inhoud en richten ons op de gezelligheid.

HEt tweede wat er heel erg mee samenhangt. Als we denken aan het kerstevangelie. Christus die God is, kwam naar deze aarde. In een armoede. Ik zit even te denken hoe ik dat goed moet verwoorden.

Hij kwam naar deze zondige wereld. Om onze zonden. Zelf, en dat is misschien een wat persoonlijke mening, vind ik het dan moeilijk om een groot en gezellig feest, veel lichtjes enz. te maken. Als ik bedenk hoe Hij zich vernederde voor ons mensen. Ook voor mijn zonden?!

Ik hoop dat ik het wat duidelijk heb gemaakt.

Is het niet gezellig bij ons? Ik denk het wel. HEt is altijd gezelliger, maar dat hangt meer samen met het jaargetij dan met kerst zelf. We hebben geen kerstboom. Wel kaarsjes aan 's avonds. MAar die branden al sinds oktober of november geloof ik. Want zodra het 's avonds donker wordt steekt Rianne de kaarsjes aan. JE kan het bij ons niet aan kerst koppelen.

Voor de rest weet ik niet wat we voor bijzonders doen. Voor ons is het voornamelijk een "zondag". Waarom ik dat noem? Omdat iemand zei dat alleen de free-presbyterialen in Schotland! het recht hebben om tegen kerstbomen te zijn. Ik begrijp het niet. Maar ongetwijfeld kan dat verduidelijkt worden. Dat wil niet zeggen dat ik mensen met een kerstboom veroordeel. Want een ander kan het misschien wel met een kerstboom enz. vieren.
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door england
Dit jaar brengen we kerst helaas bij kennissen door...
meisje toch! helaas voor wie?
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door Jelle
( ... ) Toch is er een tijd gekomen dat ik dat niet meer kon en dat het mij onmogelijk geworden is om er nog één in huis te hebben. Kerst draait alleen om Christus en als we niet oppassen verliezen we Hem uit het oog door alles wat er omheen gemaakt wordt en is.
Maar daar ben je zelf toch bij? Het is eigenlijk net als bij Sinterklaas. Breng nou eens een verschil aan tussen vorm en inhoud. En als de inhoud datgene is waar het om draait (of juist niet natuurlijk), dan kan de vorm, binnen de gestelde kaders, de inhoud niet meer beïnvloeden!

Snap?
Madtice

Bericht door Madtice »

Strik, het maakt niet uit hoe vaak je dat zegt, dat in het geval van Kerst vorm en inhoud onafhankelijk van elkaar zijn, lees mijn postings, ik zeg het wel zo'n drie a vier keer, en nog steeds elke keer daarop weer het volgende: "ik denk niet dat we moeten vergeten waar kerst om gaat". VOOR CHRISTENEN!!! Niet voor de wereld, die vieren kerst al zo lang onafhankelijk van het christelijkgedachtegoed, dat het zelfs een positieve ontwikkeling is te noemen dat de wereld kerst beschouwt als een feest van vrede, etc.

Maar het maakt niet uit dat ik dit hier neer zet, want zometeen plaats er toch weer iemand een posting met: "Het is jammer dat de wereld niet weet waar het met kerst om draait," of: "Het draait tegenwoordig meer om de gezelligheid en de sfeerverlichting dan om Christus."

En X-mas zien als daad van de duivel vind ik de duivel wel wat veel eer geven. Vergeet niet dat Amerikanen de koning van de afkorting zijn, zij korten alles af hoor, ongeacht de betekenis van het woord.
rekna

Bericht door rekna »

Wijze woorden uit een kerkblad dat vandaag bij mij op de mat viel:

Doen we er dan verkeerd aan op de aanstaande kerstdagen naar de kerk te komen om stil te staan bij het kerstevangelie? Volstrekt niet. We kunnen nooit beter zijn dan daar, waar de Heere Zijn voetstap zetten wil. Het behaagt de Heere immers Zijn dierbaar Kind, het vleesgeworden Woord van Bethlehem, te openbaren in zondaarsharten onder de prediking van Zijn Woord. Als we dan óók de zorg van onze vaderen maar niet vergeten, dat de feestdagen méér en waardevoller zouden worden geacht dan de dag des Heeren. En als we hun afkeer van die dagen als dagen van eten, drinken en feesten ook onze afkeer zou mogen zijn. de praktijk van vandaag toont wel overduidelijk aan dat hun vrees daarvoor niet ongegrond is geweest. Wie daaraan nog twijfelt, zie maar om zich heen - en in zijn eigen hart.
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Rekna,

Zijn het wijze woorden ?

Ik citeer het volgende fragment:

“Als we dan óók de zorg van onze vaderen maar niet vergeten, dat de feestdagen méér en waardevoller zouden worden geacht dan de dag des Heeren. En als we hun afkeer van die dagen als dagen van eten, drinken en feesten ook onze afkeer zou mogen zijn…..â€
rekna

Bericht door rekna »

Het gevaar van een citaat. Kan het verkeerd overkomen.

De kerstdagen kunnen overgewaardeerd worden. Het heilsfeit van de komst van Jezus Christus op aarde is niet gebonden aan 25 en 26 december. Door de kerstdagen te vereenzelvigen met het heilsfeit wat dan herdacht wordt kan kerst zelfs boven de wel door God vastgestelde en geheiligde wekelijkse rustdag gesteld worden. En dat is een gevaar.

Kerst zonder Jezus Christus is geen bedreiging, Kerst losmaken van het heilsfeit is kerst zonder enige waarde, een lege huls.
Adryan

Bericht door Adryan »

Hoi Wietse,

Alsof de vorm dan niet ter zake doet. Als ik dorst heb dan heb ik meer aan stromend water dan aan ijs. Als ik dorst heb, dan heb ik meer aan zoet water dan aan zout water. De vorm is dus wel degelijk belangrijk. HEt blijft water. HElemaal gelijk. Maar de vorm is wel belangrijk.

Ik hoop dat je dat met me eens bent.
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Rekna,

Vreemd dat men in het verleden gekozen heeft voor een datum, die al bekend stond als een feest voor heidenen...

Om net op deze datum, de geboorte van Jezus Christus te vieren.

Maar ik vind ook dat de gedachtegoed van Jezus Christus altijd aanwezig moet zijn, en niet in het bijzonder op een bepaalde datum.

Volgens mij is het een poging tot integratie geweest, die men nu als negatief ervaart, en dat is jammer.

Hoi Adryan,

De vorm maakt voor ons als mensen wel uit, maar zou Jezus Christus en God zich indentificeren met de vorm of de inhoud ?

(Daar waren mijn gedachten toen ik het stukje schreef.)
rekna

Bericht door rekna »

Wietse,

Nog een citaat uit hetzelfde artikel:

"Toch is het goed dat we niet vergeten dat verschillenden van onze vaderen, onder wie de reformatoren zelf, bezwaren hadden tegen het vieren van kerstfeest. Waarom? Niet als zouden zij bezwaar hebben gehad tegen de herdenking van de heilsfeiten, maar zij wilden dit op de dag des Heeren doen plaatsvinden. zij beschouwden de christelijke feestdagen niet als Goddelijke, maar als menselijke inzettingen. En daar hadden zij natuurlijk gelijk in. vierden de kerken in het Oosten en Spanje aanvankelijk het kerstfeest op 6 januari, de bisschop van rome heeft het in de vierde eeuw verschoven naar 25 december. Daarmee kwam het in de plaats van het heidense feest Natalis Solis Invicti, het geboortefeest van de 'onoverwinnelijke zon'! Dat feest had al een heel oude geschiedenis. Men stelde het zich zó voor, dat de zon in het einde van december over haar dieptepunt heen was en als het ware opnieuw 'geboren' werd. het licht van de lente kwam er aan! Nu heeft de kerk geprobeerd het heidense feest van de 'zonnewende' - bij de Germanen het midwinterfeest - kerstenen, een christelijke inhoud te geven."

Is m'n vorige citaat ook verduidelijkt!
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Rekna,

Bedankt voor de aanvulling !
Verandering is onderhevig aan de tijd, En dit laat ook zijn sporen achter op het Chirstendom.

Een positieve ontwikkeling of negatief ?
Misschien iets voor een nieuw topic.
Adryan

Bericht door Adryan »

Hoi Wietse en Rekna,

Een kleine aanvulling. De bisschop van Rome vondt zich belangrijker dan een andere bisschop (ik ben even kwijt wie dat was) en wilde daarom 6 januari niet meer aanhouden als herdenking van kerst, maar een andere datum. Vandaar dat hij naar 25 december is gegaan. En omdat Rome belangrijk is geworden in de RK-kerk is dit dedatum gebleven.
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door Adryan
Hoi Wietse en Rekna,

Een kleine aanvulling. De bisschop van Rome vondt zich belangrijker dan een andere bisschop (ik ben even kwijt wie dat was) en wilde daarom 6 januari niet meer aanhouden als herdenking van kerst, maar een andere datum. Vandaar dat hij naar 25 december is gegaan. En omdat Rome belangrijk is geworden in de RK-kerk is dit dedatum gebleven.
Nee, dat klopt ook weer niet! 25 december is altijd 25 december geweest, Juliaans (toen) of Gregoriaans (nu). Alleen als je de Gregoriaanse kalender (de onze) gaat vertalen naar de Juliaanse, dan valt 25 december in de Juliaanse kalender op de Gregoriaanse datum van 6 januari. That's all! Alleen, omdat die Juliaanse kalender anders verschuift zal 6 januari op enig moment 7 januari worden etc.

Dit is hetzelfde dat de oktober-revolutie van de Sovjets werd gevierd in november, omdat de revolutie plaatsvondt tijdens de juliaanse kalender, en men daarna vrijwel direct overschakelde naar de Gregoriaanse kalender. Reden waarom de Russische kerk nog steeds kerstfeest viert op (Gregoriaans) 6 januari (wat voor de kerk daar dus gewoon -Juliaans- 25 december is).

Snap je het nog?
Plaats reactie