Zo, na het weekend maar eens proberen of er nog een normale discussie mogelijk is.
Gian schreef:Kom dat gewoon met 3 duidelijke teksten waar we over kunnen discuseren. Dit zijn allemaal van die vage teksten waar je alle kanten mee op kan.
Ik wil ook wel met concrete duidelijke teksten komen, ik weet alleen het antwoord al. Dat is geestelijk, dat moet je niet zien maar geloven. Zo ben ik jaren voor de gek gehouden.
Inderdaad geldt in het Koninkrijk der hemelen 'niet zien, maar geloven'. Als je dat voordegekhouderij wilt noemen, laat ik dat geheel voor jouw rekening.
'Vage teksten waar je alle kanten mee op kunt', zijn volgens mij in de Schrift niet te vinden. Wel is het voor ons soms moeilijk en vereist het studie om de juiste betekenis op het spoor te komen.
Gian schreef:Bovendien gelooft een verbondstheoloog ook in bedelingen, want op catechisatie leerde we over een persoonlijk, nationaal patriarchaal en nog 1 bedeling.
Met de komst van Christus is het heil alleen 'maar' uitgebreid tot de heidenen...? Verder is er niets veranderd?
Er is in het OT geprofeteerd van de Gemeente. Dat was een verborgenheid.
Ik denk dat het NT duidelijk aangeeft dat wij nu leven in de eindtijd. Dat betekent dus dat er na de eindtijd niet nog een tijd zal zijn, in de vorm van een duizendjarig rijk of wat dan ook, ook al vind je dat wellicht veel rijker en duidelijker.
Over de gemeente als verborgenheid is lang en breed gediscussieerd. De opvatting dat de gemeente er gekomen is, met terzijdestelling van Israël en eigenlijk als onbedoelde interruptie, wijs ik als vergaand onbijbels van de hand.
Gian schreef:De gereformeerde domatiek is vooral gestoeld op het OT. Een oudtestamentische bekeringsweg, oud testamentische tempeldienst. Oud testamentische wetsgebruik, alleen zingen van psalmen enz. De kinderdoop ipv de besnijdenis....
Wat is er mis met het OT? Dat de gereformeerde dogmatiek vooral gestoeld is op het OT, vind ik een wat vreemde uitspraak. Behalve dat het niet waar is, vraag ik me af wat jij dan wilt. Een dogmatiek die uitsluitend is gestoeld op het NT? Maar dan ga je niet in het spoor van Jezus, noch van Zijn apostelen, die zich steeds weer beriepen op de geschriften van het OT!