Ook een vragenlijst (soort refocultuurtje-vragenlijst)

Madtice

Bericht door Madtice »

Origineel geplaatst door De waarheidsvriend

In je bijdragen komt vaak het woord vrijheid voor. Naar mijn inzien gebruik jij het op de verkeerde manier. Christelijke vrijheid houdt vrijheid van de wet in, omdat Christus borg voor degenen is. Het betekend dus niet dat je alles maar mag doen, of dat je anderen vrij moet laten etc.

groeten van de waarheidsvriend.
Dat is precies wat ik bedoel, vrijheid van de wet, maar niet dat je alles maar mag doen. Wel moet je andere vrij laten, in die zin, dat iedereen het recht heeft (door God zelf gegeven) om te geloven wat hij of zij wil. Daarmee wil ik natuurlijk ook niet weer zeggen dat je niet mag praten met iemand er over, of hem ergens voor moet waarschuwen, maar er is een subtiel verschil tussen een waarschuwing uit respect en een veroordeling.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Origineel geplaatst door Robert
1. Als je tegen vrouw-in-broek bent, is dat cultuur gebonden?
Ik ben voor de vrijheid voor een vrouw om te kiezen wat zij zelf wil dragen.
2. De vrouw moet haar hoofd bedekken als ze bid of profeteerd, of alleen tijdens de eredienst.
Hierbij verwijs ik naar de categorie : Waar mensen zich druk om kunnen maken
3. Ben je voor het houden van slaven of is dat cultuur gebonden?
Ik ben tegen het houden van slaven van elk soort. Even een interessant feitje: wist je dat er op dit moment meer slaven dan ooit op de aarde zijn? Het is soms wat subtieler, maar er is zelfs nu nog veel slavernij.
4. Ben je voor het zwijgen van de vrouw of is dat cultuur gebonden?
Ik ben tegen het zwijgen van wie dan ook. Het onthouden van het spreekrecht aan wie dan ook is schandelijk en mag zelfs nooit cultuurgebonden zijn!
5. Ben je tegen liederen die rechtstreeks uit de Bijbel komen, of zeer dicht tegen de Bijbeltekst aan zitten (Zoals de psalmen)
Nee, ik ben niet tegen liederen uit de bijbel.
6. Is het zingen van Bijbelteksten over de opgestane HEER, de Verlosser, van wezenlijk belang voor je geloof?
Nee, het is niet van wezenlijk belang voor mijn geloof. Het neemt wel een belangrijke rol in mijn geloofsbeleving.
7. Mag je op zondag niet werken maar wel de hele middag op de bank pitten / zinloos boek lezen?
Zie categorie: Waar mensen zich druk om kunnen maken
8. Lees je boeken waar overspel in voorkomt? Geweld?
Ja. Ja. Beiden zijn dagelijkse realiteit en het lezen daarover maakt mij niet medeplichtig aan wat dan ook.
9. Mogen films waar overspel / geweld in voorkomen, maar niet expliciet, en het verhaal van de film keurt het duidelijk af.
Alles mag, maar niet alles is even nuttig om gezien te hebben
10. Mag je opzondag een wandeltocht maken?
Jep
11. Een fietstocht?
Zie vraag 10
12. Een schaatstocht?
Zie vraag 11
13. Mag je op zondag een eenzaam persoon bezoeken met de auto ver weg?
Zie vraag 12
14. Mag je op zondag internetten tbv bijbelstudie (http://www.blueletterbible.org, bijbelstudies zoeken, http://www.greekbible.com, etc.)
Hierbij ben ik genootzaakt te verwijzen naar de al eerder genoemde categorie.
15. Moet het christelijk geloof te vuur en te zwaard verspreid worden.
NNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE! Absoluut niet.
16. Wat liever, een praktiserende christen homofiel die de strijd met de zonde verliest of een onthoudende niet-christen homofiel.
Liever als wat? Als bekende/vriend/buurman? Maakt mij eigenlijk niet echt veel uit. Ik maak me liever druk om meer wezenlijke dingen.
17. Uitverkiezing, beklemming of bevrijding?
Bevrijding
18. Wanneer begint God's koninkrijk, bij de bekering, bij de schepping, bij de opstanding of op de jongste dag?
Dit is een strikvraag, niet? Laat ik het nu kort houden en zeggen dat het (deels) begint bij de bekering.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Als je tegen vrouw-in-broek bent, is dat cultuur gebonden?"

Ja, iedere cultuur kent zijn eigen kledingstijl. Vergelijk China, Afrika, Schotland en Nederland maar met elkaar. Wel moet het zijn dat er onderscheid is in vrouwen en mannenkleding en mannen zich niet als vrouwen moeten kleden (met rok aan) en vrouwen zich niet als mannen (met broek aan). In Schotland dragen mannen rokken soms, heel soms, maar dat is onderdeel van de klederdracht.

"De vrouw moet haar hoofd bedekken als ze bidt of profeteert, of alleen tijdens de eredienst."

Alleen tijdens de eredienst wat mij betreft, daar zijn wel aanwijzingen voor in 1 Kor. 11 en 1 Kor. 14 (de vergelijking).

"Ben je voor het houden van slaven of is dat cultuur gebonden?"

Ik ben tegen het houden van slaven. Als ik in de Tien Geboden lees over de dienstknecht en dienstmaagd leg ik altijd de link naar de hedendaagse huishoudster en butler/chauffeur. Jammer vind ik het dan ook dat de NBG vaak dienstknecht met slaaf heeft vertaalt. Het is misschien interessant hoe de slaven in de tijd van de Bijbel werden 'gehouden'. Ik denk dat dit fundamenteel verschilt van de slavernij uit Amerika van eeuwen geleden.

"Ben je voor het zwijgen van de vrouw of is dat cultuur gebonden?"

Niet cultuurgebonden, vrouwen hebben in de Gemeente te zwijgen (1 Kor. 14:34) en zie niet in waarom dat cultuurgebonden zou zijn.

Ben je tegen liederen die rechtstreeks uit de Bijbel komen, of zeer dicht tegen de Bijbeltekst aan zitten.

Nee, in het dagelijks leven geen bezwaar. Wel in de eredienst, niet principieel, wel praktisch. Zwaarwegend voor mij: de achtergrond van waaruit de gezangen worden ingevoerd (aversie tegen Psalmen?) en ook het evenwicht. Verder denk ik dat de Psalmen altijd het primaat hebben en dat we daar voldoende aan kunnen hebben.

"Is het zingen van Bijbelteksten over de opgestane HEER, de Verlosser, van wezenlijk belang voor je geloof?"

Wezenlijk niet, maar het bouwt het geloof wel op. Soms kan er de drang zijn om het geloof in de Heere Jezus als jouw Verlosser uit te zingen.

"Mag je op zondag niet werken maar wel de hele middag op de bank pitten / zinloos boek lezen?"

Het gebod zegt dat we de dag moeten heiligen. Als jij de dag des Heeren wijdt aan God door de hele middag een zinloos boek te lezen in plaats van stichtelijke lectuur vind ik dat kwalijk. Verder kan het noodzaak zijn om even goed uit te rusten van de week zodat je opperste concentratie voor de tweede kerkdienst kunt hebben. Mocht je energie genoeg hebben, dan is het niet goed om doelloos wat dingen te doen.

"Lees je boeken waar overspel in voorkomt? Geweld?"

Ik lees boeken die voor mij toevoegende waarde hebben. Ik ben niet zo sensatiebelust, hoewel, ik lees graag een detectiveromannetje hoor. Alleen boeken waar de nadruk op seks ligt (Jan Wolkers) lees ik nooit en te nimmer.

"Mogen films waar overspel / geweld in voorkomen, maar niet expliciet, en het verhaal van de film keurt het duidelijk af."

Ja, mits er maar geen seksscenes in voorkomen. Een film als Schindlers List vind ik heel heel erg mooi omdat het waarheidsgetrouw is en het geweld wel getoond wordt om te laten zien hoe er het in de WOII was. Minpuntje waren de (2?) seksscenes (hoewel schaars en zeker niet overheersend).

"Mag je op zondag een wandeltocht maken?"

Ja.

"Een fietstocht?

Om te ontspannen heb je echt niet perse een fiets nodig.

"Een schaatstocht?"

Ik zie niet in hoe dit de rustdag ten goede komt.

"Mag je op zondag een eenzaam persoon bezoeken met de auto ver weg?"

Ja, werken van barmhartigheid zijn geoorloofd.

Mag je op zondag internetten tbv bijbelstudie (http://www.blueletterbible.org, bijbelstudies zoeken, http://www.greekbible.com, etc.)

Wat mij betreft wel.

Moet het christelijk geloof te vuur en te zwaard verspreid worden.

Het christelijk geloof uit zich niet in kruistochten, het moet wel te vuur en te zwaard verdedigd worden als dat nodig zou zijn. Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden.
Hoewel God zeker wel oorlogen heeft kunnen keren ten goede.

Wat liever, een praktiserende christen homofiel die de strijd met de zonde verliest of een onthoudende niet-christen homofiel.

Ik heb liever een christen die strijdt met de zonde en daarin verliest, dan een die niet strijdt met de zonde en God haat.

Uitverkiezing, beklemming of bevrijding?

Beide, kan beklemmend overkomen, kan een bevrijding weten. Uit de Bijbel weet ik dat de verkiezing uit de genade is en dus sowieso al een bevrijding. Men moet zichzelf nooit tot de verworpenen gaan rekenen. Beklemming hoeft niet, bevrijding overheerst.

Wanneer begint God's koninkrijk, bij de bekering, bij de schepping, bij de opstanding of op de jongste dag?

Bij de bekering krijgt het gestalte in je leven. Maar Gods Koninkrijk heeft sinds Adam en Eva al gestalte op deze aarde maar zal pas echt volle glorie en vol zijn bij de jongste dag.
parsifal

Bericht door parsifal »

Hier mijn antwoorden:

Ik ben niet tegen, maar ik denk inderdaad dat het idee uit een andere cultuur komt.

2. De vrouw moet haar hoofd bedekken als ze bid of profeteerd, of alleen tijdens de eredienst.

Het lijkt niet alleen over de eredienst te gaan, maar maak hier geen halszaak van.

Slavenhouden wordt geaccepteerd in de Bijbel, in de zin dat op dit punt de heersende cultuur niet wordt omgeworpen. Ik denk dat het Christelijk is om nu niet terug te gaan naar slavenij en de mens mens laten zijn.

Ik denk dat de vrouw in de gemeente behoort te zwijgen, geen leerambt hebben.

5. Ben je tegen liederen die rechtstreeks uit de Bijbel komen, of zeer dicht tegen de Bijbeltekst aan zitten (Zoals de psalmen)

Nee, het is goed de Bijbel ook te kunnen zingen.

6. Is het zingen van Bijbelteksten over de opgestane HEER, de Verlosser, van wezenlijk belang voor je geloof?

Ja, bij mij wel.

7. Mag je op zondag niet werken maar wel de hele middag op de bank pitten / zinloos boek lezen?

ik denk dat dat mag.

Niet te veel, buiten de bijbel dan, ik ga ze niet bewust uit de weg, maar ik lees
weinig romans.

9. Mogen films waar overspel / geweld in voorkomen, maar niet expliciet, en het verhaal van de film keurt het duidelijk af.

Ja hoor,

ja

11. Een fietstocht?

ja

12. Een schaatstocht?

ik denk het wel, maar doe het liever niet, het ergert wel veel mensen.

Ja.

14. Mag je op zondag internetten tbv bijbelstudie (http://www.blueletterbible.org, bijbelstudies zoeken, http://www.greekbible.com, etc.)

ja

nee, kijk uit

16. Wat liever, een praktiserende christen homofiel die de strijd met de zonde verliest of een onthoudende niet-christen homofiel.

liever geen van beide. Zonde is nooit goed en zonde van een Christen is extra pijnlijk.

bevrijding, al moet ik vechten tegen beklemming

18. Wanneer begint God's koninkrijk, bij de bekering, bij de schepping, bij de opstanding of op de jongste dag?

Moeilijk te zeggen. God's Koninkrijk is er al. Door bekering in mij. Hij is al Heer van de Wereld. Op de jongste dag zal iedereen het weten.

Vaya con DIos,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Adryan

Bericht door Adryan »

Origineel geplaatst door Robert
Ik vond de vragenlijst van refojongere goed en leuk om de opvatting van anderen beter te leren kennen. Ik wil graag een iets dieper vragenlijstje doen.

Het zijn open vragen!
Als je alle vragen moet lezen geef ik je te doen.;)

Maar ik zal ook mijn mening geven. Ik zag even snel gekeken al mensen met dezelfde antwoorden als ik ga geven.

Ja, ik ben er tegen. Ik denk hierin de Bijbel achter mij te hebben.
Ja, het is cultuur gebonden.

De vrouw moet haar hoofd bedekken tijdens de eredienst, de tekst waar dit uitkomt doelt met bidden of profeteren op de eredienst.

Ik ben tegen het houden van slaven. Dit is niet cultuur-gebonden, maar tijd-gebonden.

Voor het zwijgen van de vrouw in de kerkelijke vergadering. Ik sta in deze achter het SGP-standpunt, al vraag ik me af of ik erachter staat omdat het direct of indirect uit de Bijbel komt.

Ik ben er op tegen. Misschien wel meer uit praktisch oogpunt dan Bijbels oogpunt. Want welke liederen zijn wel/niet goed bijvoorbeeld.

Nee is niet van wezenlijk belang. Wel is het opstaan van de Heere Jezus van levensbelang voor het geloof.

Nee, je mag niet werken. Pitten is op zich niet verkeerd, maar zondag moet niet gezien worden als alleen een uitslaapdag. Meer rust dan normaal is niet erg, maar het is ook de bedoeling dat we bezig zijn in de dienst des Heeren en dit ook buiten de kerkdienst om. Dus het zinloos boek lezen ben ik geen tegenstander van, maar zeker geen voorstander.

Heel soms nog, maar als ik dan later erover nadenk heb ik er spijt van.

Nee. Zie ook vorig punt

Om naar de kerk te gaan? Goed, Anders Niet

11. Een fietstocht?
Zie punt 10

12. Een schaatstocht?
Vanuit punt 10 volgt hier uiteraard het antwoord Nee, want ik zie nooit iemand op de schaats naar de kerk komen.

Nee. Waarom perse op zondag. Doe het dan op zaterdag.

Nee. Waarom zoeken we het grijze gebied op.

Nee, ik houd het liever bij de wijze van de Reformatie. Die zochten het niet in geweld. Ik ben bezig met Guido de Bres. Waar Rome met wapens vocht, vocht Guido terug met geestelijke wapens. Denk aan zijn boek Over het christelijke recht? Verscheen in 1555 en zijn Geloofsbelijdenis
.
Ik vind dit een verkeerde keuze, die ik niet eens wil maken. Bij beiden antwoord ik nee.
Homofilie komt voor ook onder christenen. Maar praktiserend is niet goed. niet christen zijn is ook niet goed.

Uitverkiezing bevrijdend. Als we mogen weten dat de vastigheid van onze zaligheid niet in ons zelf ligt, maar in Christus en dat de uitverkorenen van eeuwigheid zijn verkoren, dan geeft dat een grote vrijheid. Want als het aan ons ligt, wie zal dan zalig worden?!

Vind ik een wat onduidelijke vraag. Misschien omdat ik er geen antwoord op weet. Gods koninkrijk begint op de jongste dag. Als we het hebben over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Gods Kerk is er alle eeuwen door.
dat is het geloof ik wel,
bij voorbaad dank.

Robert
Graag gedaan.

Adryan
roseline

Bericht door roseline »

Gods Koninkrijk begint gelukkig reeds hier op aarde, in mijn hart. 'Want zie, het Koninkrijk Gods is bij u' zegt Jezus in Lc. 17. En: 'Het Koninkrijk Gods bestaat niet uit eten en drinken, maar uit vrede, blijdschap en gerechtigheid' staat er ergens anders in Romeinen geloof ik. Die vrede, blijdschap en gerechtigheid mag binnen in mij zijn!

Voor het overige: Paulus schrijft:
Alles is mij geoorloofd, doch niet alles is nuttig.
Alles is mij geoorloofd, doch niet alles bouwt op.
Alles is mij geoorloofd, maar ik zal mij door niets laten knechten.
Toetst alles en behoudt het goede.

Als ik dat in mijn achterhoofd houd en kritisch toepas op alles wat ik doe en mijn gedrag toets aan de bijbel, tja, dan is inderdaad alles geoorloofd.

Groeten, Rose.
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

[quote]Origineel geplaatst door Robert

Ja, een broek was vanuits typisch mannenkleding, maar dat is allang niet meer zo.

Moeilijk. Eigenlijk het eerste.

Tegen.

Welk zwijgen? Soms is het fijn als een vrouw even zwijgt, maar dat bedoel je denk ik niet.

Waarom zou ik daar tegen zijn? Nog nooit iemand ontmoet die tefen de psalmen was. Wat het vrije Bijbellied betreft: van harte voor.

Ja!

Nee, de zondag is naast de eredienst bedoeldd als fijne dag voor gezin en geloof. Geen slaapdag.

Alleen de Bijbel

Lijkt me wel

Dat deed Jezus ook, niet?

11. Een fietstocht?

De Sabbat is er voor de mens, niet andersom

12. Een schaatstocht?

Zou ikzelf niet doen, maar kan me voorstellen dat anderen dat geen probleem vinden

Mag het met de fiets dichtbij? Wat is ver weg?

Ik zou niet weten hoe ik dat als slechtziende anders zou moeten doen

Nee, noch door kracht, noch door geweld

Ze zijn beiden mijn naaste...

Bevrijding. Anders werd er niemand zalig

Dat hangt van je definitie van Gods koninkrijk af

19. Aanvullende vraag, veel belangrijker: Wat betekent Jezus Christus voor jou persoonlijk?

[Veranderd op 18/12/02 door bjdendekker]
Madtice

Bericht door Madtice »

Oorspronkelijk geplaatst door admin

Waarom perse op zondag?
nodig hem uit om op zondag over te komen.
Dus dat de ander dan zondigt in plaats van jij???? (als je het rijden van een auto tenminste ziet als zonde)
Madtice

Bericht door Madtice »

Dat snap ik, het stond er alleen wel op een bijzondere manier :)
madelief

Bericht door madelief »

1 Zelf voel ik me beter in een broek.
2 Nee
3 Tegen
4 Cultuurgebonden. In het Oosten ligt dat anders.
5 Nee de bijbel is de waarheid.
6 Yep
7 Dat is ieder voor zich. Zelf hou ik er niet van om op zondag te werken en dat is niet vanuit religieuse overtuiging maar dat ik in het weekend graag vrij wil zijn.
8 Yep
9 Yep
10 Dit vind ik wel erg ver gaan...........
11 Ja
12 Ja
13 Ja
14 Ja
15 Nee het is geen heilige oorlog. Je moet doen wat er op je pad komt.
16 Maakt niet uit
17 Bevrijding
18 Ik denk zelf dat er meerdere rijken van God zijn.

Ik denk dat velen van jullie wat anders erover denken.:,
de Paus

Bericht door de Paus »

Ik vul die vragenlijst niet in. Hij komt mij veel te wettisch over.... mag dit, mag dat....
Kom maar met een betere vragenlijst !!!

:stu
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Is dit het 'officieel refo-examen' of een soort refobelijdenis???

Kan het nog gekker vraag ik me af........ :,:,:,:,:,

Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie