:inOrigineel geplaatst door madelief
Beste organist, moet je eens ff luisteren dan zal ik je ff vertellen hoe ik er over denk. Hou je vast.
Als ik je iets wil geven voor je verjaardag moet ik eerst zorgen dat ik je wat te bieden heb. Ik sta met dat pakje in mn hand om het aan jouw te geven. Ja zeg je het moet je gegeven worden............Maar ik sta er toch met dat pakje in mn hand. Dan is het alleen nog een kwestie van aanpakken.
Heb je er wel eens over nagedacht hoe het voelt als ik je iedere dag wat wil geven maar jij blijft daar maar staan. Met je handen op je rug. Iedere dag weer.Dat is toch elke dag weer een klap in mn gezicht. En dat terwijl het zo makkelijk is.
Je schuift het makkelijk van je af. Maar zo werkt het niet. Het moet namelijk van twee kanten komen.
Alpha curcus
Madelief, in dat licht gezien heb je gelijk, dat cadeau heb ik door Gods genade ook mogen uitpakken.
Ik heb zelf al zo'n vier keer meegedaan aan een Alphacursus. De eerste keer als deelnemer en de andere keren zat ik in het team. We hebben onlangs onze derde avond gehad van de nieuwe cursus.
Voor mij is de Alphacursus een geweldige verrijking van mijn leven. Ik heb er ook al veel van gekregen. Via de Alpha ben ik aan een baan gekomen, heb ik belangrijke sociale contacten opgebouwd, heb ik meerere zeer goede vrienden gemaakt, ben ik gevormd enz. enz.
Wat het godsdienstige gehalte betreft: ik mis ook wel bepaalde onderdelen. De afgelopen keren ging het over waarom Jezus aan het kruis gestorven is. In het gespreksgroepje ging het toen ook over zonde. Eerst kreeg ik van de anderen de indruk dat zonde inhoudt 'we kunnen niet perfect zijn'. En dat vond ik wel een grove onderschatting. Maar bij doorvragen blijkt dan dat we het toch meer met elkaar eens zijn dan gedacht.
Het accent ligt inderdaad niet zo op de onkunde van de mens. Maar ik geloof dat dat ook niet zo'n hot item is 'in die kringen'. Misschien nemen zij eerder aan dat ze zondig zijn en God nodig hebben en Zijn liefde en vergeving accepteren. In plaats van telkens terug te komen op 'maar we kunnen het niet'. Als je ook maar enigszins het idee heb dat je het wel zelf kunt, ga je niet naar een Alphacursus.
Het goede van de Alpha vind ik ook de nadruk op de Heilige Geest als Persoon. Niet een soort instantie of machine die van zonden overtuigt, maar een Persoon, die veel meer vruchten afwerpt en gaven stimuleert en uitstort en veel alledaagser is dan normaal gedacht wordt. Tijdens het Alpha-weekend die in het teken staat van de Heilige Geest is er ook gelegenheid voor je te laten bidden. Dat blijft voor mij steeds een openbaring, heel wonderlijk, heel reinigend, heel stimulerend, heel dankbaar.
Het gezamenlijk eten bij de Alphacursus is ontzettend gezellig. Het is een ontmoeting van christenen en niet-christenen in de ontspannen sfeer van samen pannekoeken eten.
Al met al: ik ga voor de Alpha!
Voor mij is de Alphacursus een geweldige verrijking van mijn leven. Ik heb er ook al veel van gekregen. Via de Alpha ben ik aan een baan gekomen, heb ik belangrijke sociale contacten opgebouwd, heb ik meerere zeer goede vrienden gemaakt, ben ik gevormd enz. enz.
Wat het godsdienstige gehalte betreft: ik mis ook wel bepaalde onderdelen. De afgelopen keren ging het over waarom Jezus aan het kruis gestorven is. In het gespreksgroepje ging het toen ook over zonde. Eerst kreeg ik van de anderen de indruk dat zonde inhoudt 'we kunnen niet perfect zijn'. En dat vond ik wel een grove onderschatting. Maar bij doorvragen blijkt dan dat we het toch meer met elkaar eens zijn dan gedacht.
Het accent ligt inderdaad niet zo op de onkunde van de mens. Maar ik geloof dat dat ook niet zo'n hot item is 'in die kringen'. Misschien nemen zij eerder aan dat ze zondig zijn en God nodig hebben en Zijn liefde en vergeving accepteren. In plaats van telkens terug te komen op 'maar we kunnen het niet'. Als je ook maar enigszins het idee heb dat je het wel zelf kunt, ga je niet naar een Alphacursus.
Het goede van de Alpha vind ik ook de nadruk op de Heilige Geest als Persoon. Niet een soort instantie of machine die van zonden overtuigt, maar een Persoon, die veel meer vruchten afwerpt en gaven stimuleert en uitstort en veel alledaagser is dan normaal gedacht wordt. Tijdens het Alpha-weekend die in het teken staat van de Heilige Geest is er ook gelegenheid voor je te laten bidden. Dat blijft voor mij steeds een openbaring, heel wonderlijk, heel reinigend, heel stimulerend, heel dankbaar.
Het gezamenlijk eten bij de Alphacursus is ontzettend gezellig. Het is een ontmoeting van christenen en niet-christenen in de ontspannen sfeer van samen pannekoeken eten.
Al met al: ik ga voor de Alpha!
Het is zeer opmerkelijk dat iets wat in de bijbel nergens in het nieuwe testament speelt (de uitverkiezing) voor sommige christenen zo'n beetje het belangrijkste deel van het geloof is..........
Natuurlijk zal elke christen zeggen dat niet hijzelf, maar God hem bekeerd heeft.
Wie kan zeggen dat Jezus Heer is dan door de Heilige Geest?
Maar de beklemmende roep om dan maar vooral niet over je eigen verantwoordelijkheid / keuze te mogen praten is dan echt doorgeslagen. De bijbel roept meerdere malen op om te kiezen, om te bekeren.
En nu dit weer, de alpha cursus draagt zeer veel vrucht. En zegt de bijbel niet dat een goede boom goede vruchten voort brengt en een kwade boom geen goede vruchten voorbrengt?
Kijk naar de vruchten! Is de oproep in de bijbel. En de vruchten zijn goed en veel.
Hoe kun je het dan nog veroordelen?
Natuurlijk zal elke christen zeggen dat niet hijzelf, maar God hem bekeerd heeft.
Wie kan zeggen dat Jezus Heer is dan door de Heilige Geest?
Maar de beklemmende roep om dan maar vooral niet over je eigen verantwoordelijkheid / keuze te mogen praten is dan echt doorgeslagen. De bijbel roept meerdere malen op om te kiezen, om te bekeren.
En nu dit weer, de alpha cursus draagt zeer veel vrucht. En zegt de bijbel niet dat een goede boom goede vruchten voort brengt en een kwade boom geen goede vruchten voorbrengt?
Kijk naar de vruchten! Is de oproep in de bijbel. En de vruchten zijn goed en veel.
Hoe kun je het dan nog veroordelen?
Carpe Diem tamen Memento Mori
Ik ben het helemaal met je eens Robert. een bekende kreet is: het is honderd procent Gods genade(werk) (De kruisiging en opstanding van Jezus) en honderd procent jouw verantwoordelijkheid. Het kan alleen verantwoordelijkheid zijn als je er zelf voor gekozen hebt. Maar nu wordt door sommigen zoveel aandacht gevestigt op de honderd procent van God dat de honderd procent van jezelf taboe lijkt te worden.
Dan heb ik waarschijnlijk een andere bijbel! Want mijn Nieuwe Testament staat er helemaal vol mee! Wat overigens niet wegneemt dat ik ook achter de volle 100% verantwoordelijkheid van de mens sta.Origineel geplaatst door Robert
Het is zeer opmerkelijk dat iets wat in de bijbel nergens in het nieuwe testament speelt (de uitverkiezing) voor sommige christenen zo'n beetje het belangrijkste deel van het geloof is..........
[Veranderd op 9/12/02 door Kislev]
Ik ga met een niet-christelijke vriendin de Alpha-cursus doen (waarschijnlijk) en het spijt me het is niet reformatorisch verantwoord maar ik heb absoluut geen behoefte haar ook maar iets over de uitverkiezing te vertellen voordat ze de Bijbel wat beter kent..
Verder ben ik heel erg dankbaar dat de Heere God mij uitverkoren heeft en ik denk persoonlijk dat het wel belangrijk is. Het is toch hartstikke geweldig dat de Heere God zomaar mij als mensje als één van die miljarden op deze aardbol heeft uitverkoren om Zijn kind te zijn?!!!! :in
Lebaoth
Verder ben ik heel erg dankbaar dat de Heere God mij uitverkoren heeft en ik denk persoonlijk dat het wel belangrijk is. Het is toch hartstikke geweldig dat de Heere God zomaar mij als mensje als één van die miljarden op deze aardbol heeft uitverkoren om Zijn kind te zijn?!!!! :in
Lebaoth
Ah, er ontbreken delen in mijn bijbel.Dan heb ik waarschijnlijk een andere bijbel! Want mijn Nieuwe Testament staat er helemaal vol mee! Wat overigens niet wegneemt dat ik ook achter de volle 100% verantwoordelijkheid van de mens sta.
Kun je wellicht de aanvullingen hier plaatsen? Ik ken de passages nml niet.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Waarom? Als je in de uitverkiezing gelooft kun je dat toch vertellen? God verkiest haar, of Hij verkiest haar niet. Als God haar uitverkoren heeft, maakt het niet uit of je haar wel of niet naar een alpha-cursus meebrengt en of je haar wel of niet over de uitverkiezing vertelt, want ze zal geloven. En als ze niet uitverkoren is, dan is het erg jammer, maar dan is er dus ook geen hoop, en maakt het ook niet uit wat je doet.Origineel geplaatst door lebaoth
Ik ga met een niet-christelijke vriendin de Alpha-cursus doen (waarschijnlijk) en het spijt me het is niet reformatorisch verantwoord maar ik heb absoluut geen behoefte haar ook maar iets over de uitverkiezing te vertellen voordat ze de Bijbel wat beter kent..
Lebaoth
Of misschien is de uitverkiezing an sich wel niet het antwoord.... ??? Dat is meer mijn mening.
Robert,
Teksten over de uitverkiezing:
Romeinen 9:11
Romeinen 11:5
1 Thess. 1:4
2 Petrus 1:10
1 Petrus 5:13
1 Petrus 2:9
1 Petrus 1:2
Jakobus 2:5
Titus 1:1
2 Timotheus 2:10
Kolossensen 3:10
Efeze 1:4
En zo zijn er nog vele teksten met letterlijk: verkiezing of uitverkoren erin.
Maar ook indirect: tevoren verordineerd (Hand. 13:48/Efeze 1:11/Romeinen 8:30 etc.)
Vooral het NT staat er dus vol van!
Teksten over de uitverkiezing:
Romeinen 9:11
Romeinen 11:5
1 Thess. 1:4
2 Petrus 1:10
1 Petrus 5:13
1 Petrus 2:9
1 Petrus 1:2
Jakobus 2:5
Titus 1:1
2 Timotheus 2:10
Kolossensen 3:10
Efeze 1:4
En zo zijn er nog vele teksten met letterlijk: verkiezing of uitverkoren erin.
Maar ook indirect: tevoren verordineerd (Hand. 13:48/Efeze 1:11/Romeinen 8:30 etc.)
Vooral het NT staat er dus vol van!