Jakobus 5:
16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.
17 Elias was een mens van gelijke bewegingen als wij; en hij bad een gebed, dat het niet zou regenen; en het regende niet op de aarde in drie jaren en zes maanden.
18 En hij bad wederom, en de hemel gaf regen, en de aarde bracht haar vrucht voort.
Maar waar het mij omgaat zijn twee dingen:
1. Laten we niet iets van een andere cultuur overnemen dat het hier ook perse gebruikt moet worden. Zoals ik al zei was het in Israel en omstreken gewoon om hardop te lezen, hardop te bidden. Daarom deed de Heere Jezus dat ook.
2. Moet er een gemeenschappelijk gebed zijn dat hardop met z'n allen gedaan wordt om een krachtig gebed te zijn? Ik vond de omschrijving van de kanttekeningen over het krachtig gebed heel mooi:
62) krachtig gebed
Dat is, vurig en oprecht; of sterk aanhoudende.
Dan kan een krachtig gebed een gebed in de binnenkamers zijn.
3. Is een gemeenschappelijk gebed, gemeenschappelijk als we met z'n allen hardop bidden? Volgens mij niet. Laat alles met orde geschieden en in deze denk ik dat het goed is dat de voorganger voorgaat in gebed en dat de mensen in de kerk meebidden.
4. Er werd een opmerking gemaakt over de Farizeen. Krijgen we juist geen farizeese houding als we met z'n allen hardop staan te bidden?
Ik kan ook mee staan bidden zonder dat het oprecht is. Het gaat er niet om dat iedereen hoort dat ik bid, maar het gaat erom dat ik oprecht bid. Dus ik geloof niet dat je door met z'n allen hardop te bidden voorkomt dat iemand huichelachtig bidt.. Op die manier, zo was het idee, zal niemand 'huichelachtig' bidden zoals die farizeers op de hoek van de straat
Het zijn ondertussen wat meer punten geworden.