Wat dat laatste betreft is "niet ondersteund worden door bijbelse gegevens" zelfs zachtjes uitgedrukt.Afgewezen schreef:Het is een interpretatie, die m.i. niet gesteund wordt door andere Bijbelse gegevens. Zoals een nieuwe hemel en een nieuwe aarde met ongelovigen.
De bladeren van de boom tot genezing van de heidenen
- J.C. Philpot
Re: De bladeren van de boom tot genezing van de heidenen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Volgens mij is de visie ook niet dat die mensen ongelovig blijven.Afgewezen schreef:Het is een interpretatie, die m.i. niet gesteund wordt door andere Bijbelse gegevens. Zoals een nieuwe hemel en een nieuwe aarde met ongelovigen.
De vergelijking van het kruis met de boom des levens, ja, het kán.
Verder ben ik het met je eens

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Contacteer:
in verkeerd onderwerp geplaatst...
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 22 aug 2008, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Volgens mij gaat het over de flora.
Ik moest gelijk denken aan het gedeelte waarin Paulus schrijft dat op de nieuwe aarde Christus alles is in allen. Dat lijkt weinig met ongelovigen van doen te hebben.J.C. Philpot schreef:Wat dat laatste betreft is "niet ondersteund worden door bijbelse gegevens" zelfs zachtjes uitgedrukt.Afgewezen schreef:Het is een interpretatie, die m.i. niet gesteund wordt door andere Bijbelse gegevens. Zoals een nieuwe hemel en een nieuwe aarde met ongelovigen.
Dat zeg je nu wel, maar hoe verklaar je Jesaja 65 dan? De geweldige tijd in het vrederijk wat uiteindelijk over zal gaan in de eeuwigheid waarin Christus alles en in allen zal zijn.freek schreef:Ik moest gelijk denken aan het gedeelte waarin Paulus schrijft dat op de nieuwe aarde Christus alles is in allen. Dat lijkt weinig met ongelovigen van doen te hebben.J.C. Philpot schreef:Wat dat laatste betreft is "niet ondersteund worden door bijbelse gegevens" zelfs zachtjes uitgedrukt.Afgewezen schreef:Het is een interpretatie, die m.i. niet gesteund wordt door andere Bijbelse gegevens. Zoals een nieuwe hemel en een nieuwe aarde met ongelovigen.
17 Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen.
18 Maar weest gijlieden vrolijk, en verheugt u tot in der eeuwigheid in hetgeen Ik schep; want ziet, Ik schep Jeruzalem een verheuging, en haar volk een vrolijkheid.
19 En Ik zal Mij verheugen over Jeruzalem, en vrolijk zijn over Mijn volk; en in haar zal niet meer gehoord worden de stem der wening, noch de stem des geschreeuws.
20 Van daar zal niet meer wezen een zuigeling van weinig dagen, noch een oud man, die zijn dagen niet zal vervullen; want een jongeling zal sterven, honderd jaren oud zijnde, maar een zondaar, honderd jaren oud zijnde, zal vervloekt worden.
21 En zij zullen huizen bouwen en bewonen, en zij zullen wijngaarden planten, en derzelver vrucht eten.
22 Zij zullen niet bouwen, dat het een ander bewone; zij zullen niet planten, dat het een ander ete, want de dagen Mijns volks zullen zijn als de dagen eens booms, en Mijn uitverkorenen zullen het werk hunner handen verslijten.
23 Zij zullen niet tevergeefs arbeiden, noch baren ter verstoring; want zij zijn het zaad der gezegenden des HEEREN, en hun nakomelingen met hen.
24 En het zal geschieden, eer zij roepen, zo zal Ik antwoorden; terwijl zij nog spreken, zo zal Ik horen.
25 De wolf en het lam zullen te zamen weiden, en de leeuw zal stro eten als een rund, en stof zal de spijze der slang zijn; zij zullen geen kwaad doen noch verderven op Mijn gansen heiligen berg, zegt de HEERE.
Grace
Het profetisch spreken is altijd gekleurd door de tijd en omstandigheden waarin ze worden uitgesproken. Het NT werpt echter ook licht op dít gedeelte, zie bijv. 2 Petr. 3. Nadat de elementen zullen branden en vergaan, zal de nieuwe hemel en de nieuwe aarde komen. Dat er dán nog zondaren op die aarde zijn, maar ook dat er dan jongelingen zullen sterven, dat zal toch niemand geloven.
Ik denk dat de Korte Verklaring het wel aardig weergeeft als zij zegt: "Heel deze beschrijving toont in aardse trekken uit verre verte iets van de schoonheid van het leven op de nieuwe aarde, waar in werkelijkheid geen dood meer zal heersen, vgl. 25:8."
Ik denk dat de Korte Verklaring het wel aardig weergeeft als zij zegt: "Heel deze beschrijving toont in aardse trekken uit verre verte iets van de schoonheid van het leven op de nieuwe aarde, waar in werkelijkheid geen dood meer zal heersen, vgl. 25:8."
Er zijn twee mogelijkheden m.i. Of hier is sprake van het Vrederijk. Of op de nieuwe aarde is het niet meteen volmaakt (zoals ik ergens las). Dit laatste lijkt me niet in overeenstemming met de bijbelse gegevens in het NT, dus ik denk dat Jesaja spreekt over het Vrederijk. Maar ik ben ook hier niet honderd procent zeker van. Het blijft voor mij vooralsnog lastig.Grace schreef:Dat zeg je nu wel, maar hoe verklaar je Jesaja 65 dan? De geweldige tijd in het vrederijk wat uiteindelijk over zal gaan in de eeuwigheid waarin Christus alles en in allen zal zijn.freek schreef:Ik moest gelijk denken aan het gedeelte waarin Paulus schrijft dat op de nieuwe aarde Christus alles is in allen. Dat lijkt weinig met ongelovigen van doen te hebben.
17 Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen.
18 Maar weest gijlieden vrolijk, en verheugt u tot in der eeuwigheid in hetgeen Ik schep; want ziet, Ik schep Jeruzalem een verheuging, en haar volk een vrolijkheid.
19 En Ik zal Mij verheugen over Jeruzalem, en vrolijk zijn over Mijn volk; en in haar zal niet meer gehoord worden de stem der wening, noch de stem des geschreeuws.
20 Van daar zal niet meer wezen een zuigeling van weinig dagen, noch een oud man, die zijn dagen niet zal vervullen; want een jongeling zal sterven, honderd jaren oud zijnde, maar een zondaar, honderd jaren oud zijnde, zal vervloekt worden.
21 En zij zullen huizen bouwen en bewonen, en zij zullen wijngaarden planten, en derzelver vrucht eten.
22 Zij zullen niet bouwen, dat het een ander bewone; zij zullen niet planten, dat het een ander ete, want de dagen Mijns volks zullen zijn als de dagen eens booms, en Mijn uitverkorenen zullen het werk hunner handen verslijten.
23 Zij zullen niet tevergeefs arbeiden, noch baren ter verstoring; want zij zijn het zaad der gezegenden des HEEREN, en hun nakomelingen met hen.
24 En het zal geschieden, eer zij roepen, zo zal Ik antwoorden; terwijl zij nog spreken, zo zal Ik horen.
25 De wolf en het lam zullen te zamen weiden, en de leeuw zal stro eten als een rund, en stof zal de spijze der slang zijn; zij zullen geen kwaad doen noch verderven op Mijn gansen heiligen berg, zegt de HEERE.
Grace
Inderdaad. Persoonlijke denk ik dat het iets beschijft van de zegen en de rust van de heerlijke duizendjarige sabbathdag die deze aarde nog wacht als Christus het koningschap aanvaard zal hebben (Openbaring 11:15). Maar al zal het een paradijs zijn in vergelijking met de ellendige wereld waarin wij nu leven, de volmaaktheid is het nog niet, want de zonde en de dood zijn ook hier nog niet geheel overwonnen (Jesaja 65:20; 1 Korinthe 15:26). Daarom is het loofhuttenfeest, dat een type is van het duizendjarig rijk, het enige feest dat een achtste dag heeft. Het 'het feest van het geklank' en 'feest der loofhutten' ijn samen de enige feesten dienog niet op de aarde vervuld zijn.freek schreef:Er zijn twee mogelijkheden m.i. Of hier is sprake van het Vrederijk. Of op de nieuwe aarde is het niet meteen volmaakt (zoals ik ergens las). Dit laatste lijkt me niet in overeenstemming met de bijbelse gegevens in het NT, dus ik denk dat Jesaja spreekt over het Vrederijk. Maar ik ben ook hier niet honderd procent zeker van. Het blijft voor mij vooralsnog lastig.Grace schreef:Dat zeg je nu wel, maar hoe verklaar je Jesaja 65 dan? De geweldige tijd in het vrederijk wat uiteindelijk over zal gaan in de eeuwigheid waarin Christus alles en in allen zal zijn.freek schreef:Ik moest gelijk denken aan het gedeelte waarin Paulus schrijft dat op de nieuwe aarde Christus alles is in allen. Dat lijkt weinig met ongelovigen van doen te hebben.
Grace
Gods verbond met Israël is een sabbatsverbond (Ezechiël 20:12), omdat de toekomst van Israël met deze aarde verbonden is (Exodus 20:11). De achtste dag spreekt echter van de eeuwigheid, de nieuwe hemel en de nieuwe aarde (Openbaring 21:1). De nieuwe hemel en de nieuwe aarde van Jesaja 65:17 is dan ook niet identiek met die van Openbaring 21:1, maar een voorportaal, een voorvervulling ervan, zoals dat zo vaak in de Schrift voorkomt. De zevende dag(type van het vrederijk) is de laatste dag van de oude schepping, de achtste of eerste dag (der week) de eerste dag van de nieuwe schepping.
Alles goed en wel, maar 2 Petr. 3 plaatst Jesaja 65 toch heel duidelijk ná het vergaan van hemel en aarde. Dat aarde en hemel twee keer zullen vergaan, waarbij de elementen zullen branden en vergaan, kan ik mij toch niet goed voorstellen.
En ik zet deze er ook maar weer een keer bij.
Afgewezen schreef:Het profetisch spreken is altijd gekleurd door de tijd en omstandigheden waarin ze worden uitgesproken. Het NT werpt echter ook licht op dít gedeelte, zie bijv. 2 Petr. 3. Nadat de elementen zullen branden en vergaan, zal de nieuwe hemel en de nieuwe aarde komen. Dat er dán nog zondaren op die aarde zijn, maar ook dat er dan jongelingen zullen sterven, dat zal toch niemand geloven.