Grondtrekken ware bekering
Re: Grondtrekken ware bekering
Geen wonder dat ze dominee Veenendaal vragen op een oud-gereformeerde zendingsdag. Hij past er uitstekend tussen.
En JvdG, ik geloof gerust dat het RD deze ds. uitstekend geciteerd heeft
En JvdG, ik geloof gerust dat het RD deze ds. uitstekend geciteerd heeft
En zo spannen we met zijn allen Brakel voor onze kar als het ons uitkomt...Bert Mulder schreef:dat is dus 1 van de keren dat ik het niet met Brakel eens ben.Kaw schreef:Ik meen dat Brakel het een minderheid noemde. Desalniettemin hebben die mensen geen ruimte in dit schema ja.Bert Mulder schreef:En wat van degenen (volgens mij de meerderheid) die Hem al van kindsaf kennen?

Jazeker. Wij waren er, en deze discussie is echt muggezifterij. Ds. Veenendaal heeft met opening mogen spreken over de grondstukken der bekering, en dat zeer evenwichtig. Hij had ook 3 punten waarin dat naar voren kwam. Die heb ik helaas niet opgeschreven. Sweelinck25 wel volgens mij.jvdg schreef:Ik kan me haast niet voorstellen dat deze predikant gesproken heeft zoals door refdag.nl is weergegeven.
En, wat memento al opmerkte, missen we hier de elementen van verlossing en dankbaarheid.
Dit verslag moet op z'n minst incompleet zijn.
Is er onder de forummers niemand die aanwezig was bij deze zendingsdag?
Het was een goede dag, en een ieder die meent over dit RD-verslag te moeten rammelen doet zichzelf jammerlijk tekort. Ik kan het het alleen maar aanbevelen om volgend jaar ook te gaan. Er was nog wat plaats over.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Misschien kun jij of Swee het gedeelte plaatsen wat in het RD ontbreekt? Goed voor het broodnodige evenwicht.caprice schreef:Jazeker. Wij waren er, en deze discussie is echt muggezifterij. Ds. Veenendaal heeft met opening mogen spreken over de grondstukken der bekering, en dat zeer evenwichtig. Hij had ook 3 punten waarin dat naar voren kwam. Die heb ik helaas niet opgeschreven. Sweelinck25 wel volgens mij.jvdg schreef:Ik kan me haast niet voorstellen dat deze predikant gesproken heeft zoals door refdag.nl is weergegeven.
En, wat memento al opmerkte, missen we hier de elementen van verlossing en dankbaarheid.
Dit verslag moet op z'n minst incompleet zijn.
Is er onder de forummers niemand die aanwezig was bij deze zendingsdag?
Het was een goede dag, en een ieder die meent over dit RD-verslag te moeten rammelen doet zichzelf jammerlijk tekort. Ik kan het het alleen maar aanbevelen om volgend jaar ook te gaan. Er was nog wat plaats over.
Wat bedoel je trouwens ermee dat Ds. Veenendaal "met opening" heeft gesproken??
Dat was ook iets wat ds. Veenendaal zei, dat er zo'n onkunde in deze tijd is, en dat werkelijk ALLES uitgelegd moet worden, ook uitdrukkingen die (of blijkbaar vroeger) een normale uitdrukking was. Beangstigend...Mister schreef:Wat bedoel je trouwens ermee dat Ds. Veenendaal "met opening" heeft gesproken??

Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
En een beetje je hoofd schudden over de domheid van anderen, is dat ook een teken van? Ja, van wat eigenlijk?caprice schreef:Dat was ook iets wat ds. Veenendaal zei, dat er zo'n onkunde in deze tijd is, en dat werkelijk ALLES uitgelegd moet worden, ook uitdrukkingen die (of blijkbaar vroeger) een normale uitdrukking was. Beangstigend...Mister schreef:Wat bedoel je trouwens ermee dat Ds. Veenendaal "met opening" heeft gesproken??
~~Soli Deo Gloria~~
Caprice, met alle respect, maar als er een onbijbelse uitleg is van allerlei standen schema's en gangen , die benoemd worden met een taal van tweehonderd jaar geleden , dan moet dat idd uitgelegd wordencaprice schreef:Dat was ook iets wat ds. Veenendaal zei, dat er zo'n onkunde in deze tijd is, en dat werkelijk ALLES uitgelegd moet worden, ook uitdrukkingen die (of blijkbaar vroeger) een normale uitdrukking was. Beangstigend...Mister schreef:Wat bedoel je trouwens ermee dat Ds. Veenendaal "met opening" heeft gesproken??
Dat is niet vreemd.
En als Gods Geest in het leven komt moet alles uitgelegd worden , want dan weten we werkelijk niets meer.
Dan zal Hij ons leiden in paden en wegen die we niet geweten hebben.
Dus alleen al op grond van die tekst , heb ik ook zo mn vragen bij het artikel, waarbij ik me wel afvraag of Ds Veenendaal dit zo heeft gezegd. Of dat het misschien toch wat genuanceerder ligt.
Ook dit blijft tenslotte werk van een journalist.
De bekering van Paulus als een toetssteen ?
Er zijn verschillende uitleggers die juist zeggen dat een Paulus bekering juist heel bijzonder, extra ordinair is, die de meeste van Gods kinderen zo niet meemaken.
Nee. Alles met leedwezen aanziende, hoe alles afglijdt. Dat men meer met geld en goed bezig is dan met God en goddelijke zaken (en dat bedoel ik niet persoonlijk voor Mister, maar in het algemeen), en zo onkundig raakt in het Woord, en de uitdrukkingen er omheen. En het is puur bijbelse taal. Als ik zeg dat een dominee met opening spreekt staat dat toch in Psalm 119 vers 130?Hendrikus schreef:En een beetje je hoofd schudden over de domheid van anderen, is dat ook een teken van? Ja, van wat eigenlijk?caprice schreef:Dat was ook iets wat ds. Veenendaal zei, dat er zo'n onkunde in deze tijd is, en dat werkelijk ALLES uitgelegd moet worden, ook uitdrukkingen die (of blijkbaar vroeger) een normale uitdrukking was. Beangstigend...Mister schreef:Wat bedoel je trouwens ermee dat Ds. Veenendaal "met opening" heeft gesproken??
De opening Uwer woorden geeft licht, de slechten verstandig makende.
Kanttekening 138 bij 'opening': Of: ingang, dat is, wanneer men maar de eerste beginselen van Uw wet gesmaakt heeft, zo haast als men ze komt te lezen of te onderzoeken, zo krijgt men terstond grote kennis door de kracht en werking des Heiligen Geestes.
Kun je nu zelf opmaken wat ik met 'opening' bedoel?
Precies. Hij benadrukte dat het om de grondtrekken ging, en niet om het bijzondere. Hij haalde juist ook Lydia aan en nog meer voorbeelden. Dat staat dan dus weer niet in het artikel.Wilhelm schreef:De bekering van Paulus als een toetssteen ?
Er zijn verschillende uitleggers die juist zeggen dat een Paulus bekering juist heel bijzonder, extra ordinair is, die de meeste van Gods kinderen zo niet meemaken.
Laatst gewijzigd door caprice op 06 aug 2008, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Nou, kom op met je uitleg. Aan mij mankeert nog wel het nodige, en mijn gezelschapsnederlands is ook niet zo goed, ik ben me er ten volle van bewust. Ik lees bij mijn weten nergens in de Bijbel het woordje 'opening' in de zin hoe het hier gebruikt wordt, vandaar.caprice schreef:Dat was ook iets wat ds. Veenendaal zei, dat er zo'n onkunde in deze tijd is, en dat werkelijk ALLES uitgelegd moet worden, ook uitdrukkingen die (of blijkbaar vroeger) een normale uitdrukking was. Beangstigend...Mister schreef:Wat bedoel je trouwens ermee dat Ds. Veenendaal "met opening" heeft gesproken??
Caprice, sommige mensen zeggen dat een dominee met opening gesproken heeft als het voor hen vertrouwde klanken waren
en daarom stelt Mister de vraag denk ik
als een knecht van God met opening mag spreken denk ik dat Jezus in het middelpunt van zijn preek staat.
Dan ziet hij niemand dan Jezus alleen, preekt hij niemand dan Jezus alleen.
Dan verkondigt hij een rijke Christus voor een arme zondaar en komen er geen schema's aan te pas.
als een knecht van God met opening mag spreken denk ik dat Jezus in het middelpunt van zijn preek staat.
Dan ziet hij niemand dan Jezus alleen, preekt hij niemand dan Jezus alleen.
Dan verkondigt hij een rijke Christus voor een arme zondaar en komen er geen schema's aan te pas.
Zie mijn vorige bericht voor de uitleg. Het gaat er dus om of Gods Geest er in meekwam, en de woorden toepaste.helma schreef:Caprice, sommige mensen zeggen dat een dominee met opening gesproken heeft als het voor hen vertrouwde klanken waren
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
ja, en wat is het liefste werk van de Heilige Geest? Christus verheerlijken.caprice schreef:Zie mijn vorige bericht voor de uitleg. Het gaat er dus om of Gods Geest er in meekwam, en de woorden toepaste.helma schreef:Caprice, sommige mensen zeggen dat een dominee met opening gesproken heeft als het voor hen vertrouwde klanken waren
Opening zal dan niet beperkt zijn tot datgene wat er in het RD ons aangezegd werd. Kun je kort weergeven wat dan concreet die opening was, wat Ds. Veenendaal dan meer zei dan de krant ons liet lezen?
Opening van de Schrift zit hem niet in woorden, maar is de verlichting van Gods Geest over Zijn Woord.Mister schreef:Opening zal dan niet beperkt zijn tot datgene wat er in het RD ons aangezegd werd. Kun je kort weergeven wat dan concreet die opening was, wat Ds. Veenendaal dan meer zei dan de krant ons liet lezen?
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Leg er maar eens een paar andere vertalingen naast, dat is vaak heel verhelderend.caprice schreef:En het is puur bijbelse taal. Als ik zeg dat een dominee met opening spreekt staat dat toch in Psalm 119 vers 130?
De opening Uwer woorden geeft licht, de slechten verstandig makende.
Kanttekening 138 bij 'opening': Of: ingang, dat is, wanneer men maar de eerste beginselen van Uw wet gesmaakt heeft, zo haast als men ze komt te lezen of te onderzoeken, zo krijgt men terstond grote kennis door de kracht en werking des Heiligen Geestes.
Kun je nu zelf opmaken wat ik met 'opening' bedoel?
HSV Wanneer Uw woorden opengaan, geeft dat licht en schenkt dat onverstandigen inzicht.
GNB Uw woorden zijn deuren naar licht, inzicht krijgt wie nog in het duister tast.
CEV Understanding your word brings light to the minds of ordinary people.
LuthB Wenn dein Wort offenbar wird, so erfreut es und macht klug die Einfältigen
Zo wordt een uitdrukking als "dominee X heeft met opening mogen spreken" ontmaskerd als gezelschapstaal, die niet aan de Bijbel ontleend is. Want je moet wel heel creatief Bijbellezen om in Psalm 119: 130 de uitdrukking "met opening mogen spreken" te herkennen.
Het is het Woord dat opengaat, dóór de Heilige Geest. Het gaat niet over mensen. Zelfs niet over dominees.
~~Soli Deo Gloria~~