Erasmiaan schreef:Het gaat hier heel duidelijk om dat anderen in de gemeente niet zien wat ik geef. Op een open schaal zie je dus precies wat anderen geven.
Het is bij een open schaal niet echt de bedoeling dat je gaat zitten gluren wat je voorganger erop legt. De stelling dat je 'precies' ziet wat anderen geven zal alleen opgaan voor de hypernieuwsgierige die blijft staan kijken wat iedereen op de schaal mikt.
Daarvan uitgaande kun je dus inderdaad wel zien wat anderen gegeven hebben (in zijn totaliteit), maar niet wie wat gegeven hebt (hooguit als je nummer twee in de rij bent).
Wat het door jou geciteerde bijbelgedeelte betreft: het kernvers is m.i. daarin vers 1. Het gaat om de intentie waarmee je geeft, niet of je dat nu in een offerblok, collectezak, noodhulppot, orgelfondsbusje, open schaal of wat die meer zij deponeert. Dat is ook de essentie van de kanttekeningen bij de statenvertaling van deze verzen. En dat een ander eventueel kan zien wat jij geeft (een collectezak is daarin ook bepaald niet waterdicht), lijkt me ook geen probleem. Dat wordt het pas als je je geefgedrag daarop gaat aanpassen.
Ooit las ik overigens hierover een aardige anekdote. Een bepaalde diaconie brak zich ook het hoofd over deze kwestie. Een diaken redeneerde als volgt: een schaal werkt de zonde der eerzucht in de hand, maar een zakje bevordert de zonde der gierigheid. Wat is dan erger? De diaken stelde dat je dan maar het best kon kiezen voor de zonde die de kerk het meeste voordeel oplevert, de eerzucht. Ik voel ook wel wat voor deze redenering...

Een beetje pragmatisme kan in dit soort discussies geen kwaad.