balans eigen inzet en Gods wil.

Erasmiaan

Re: balans eigen inzet en Gods wil.

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:
Ander schreef:
Kaw schreef:Simon ging niet verloren. Orpa heeft God niet gesmeekt.
Hierover verschillen we dan echt van mening.
Welke bijbeltekst vertelt jou dan dat Simon verloren ging of dat Orpa God gesmeekt heeft?
Ander schreef: We hadden het over op de knieën smeken. Dat is natuurlijk lastig uit de Schrift op te maken maar 1 voorbeeld is wel duidelijk, dat is het voorbeeld van de rijke jongeling. Daar staat letterlijk dat hij voor de Heere Jezus op de knieën ging... En anderzijds, hij wilde niet.

En dan zijn we waar we wezen willen: het voorbeeld van mensen die op de knieën God smeken, maar niet met een oprecht hart.
Ik vind niet dat de vergelijking op gaat. In bevindelijk Nederland hoor je nog wel eens: "Hij/zij heeft God zijn/haar hele leven gesmeekt om een nieuw hart, maar het mocht niet zo zijn dat hij in zekerheid mocht sterven."
Ik citeerde het volgende: "waar mensen op hun knieen tot God roepen en niet wedergeboren worden" Dit wijst op een meervoud van pogingen. Een langere tijd. Niet een rijke jongeling die in een opwelling op zoek gaat naar de Waarheid en tot zijn teleurstelling er achter komt dat het hem teveel kost. Dat er mensen zijn die in een opwelling 1 keer bidden en dan vervolgens niet het gewenste resultaat krijgen zal ik niet betwisten. Dat weten wij immers uit ons eigen gebedsleven ook.
Doch hij, antwoordende, zeide tot Hem: Meester! al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af.

Overigens is er veel meer in de Bijbel dat wijst op mensen die voor het oog de Heere zochten maar toch buitengesloten werden. De Heere Jezus noemt de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden en de gelijkenis van de verstandige en de dwaze bouwer.
Ander

Bericht door Ander »

Kaw schreef:
memento schreef:Daarom: Laten we gewoon vasthouden aan het bijbelse: "Wie zoekt zal vinden, en wie klopt zal opengedaan worden". Mensen die waarlijk God gesmeekt hebben om genade, en het niet gekregen hebben, bestaan niet!
Nou, he he, dat bedoel ik.
Dus is er onderscheid in waarlijk God smeken om genade en God smeken om genade. Daarom er is geen balans tussen de eigen inzet en Gods wil. God moet het voor 100% doen en de mens is voor 100% verantwoordelijk.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Ik bedoelde het zo; ik kom uit een niet gelovig gezin, en heb God gesmeekt, en in mijn hart gevraagd, model evangelische bekering. heb mensen gesproken die ook tot God hebben geroepen en die niet bekeerd/wedergeboren zijn.

En @pietjebel: het is een persoonlijke studie, die ik klaar moet hebben van mezelf voor ik weer met mijn theologie studie begin, want op de C.H.E heb je de evangelische opleiding en gereformeerde. en natuurlijk ook gewoon voor mezelf.
Marco

Bericht door Marco »

Sola Scriptura schreef:Ik bedoelde het zo; ik kom uit een niet gelovig gezin, en heb God gesmeekt, en in mijn hart gevraagd, model evangelische bekering. heb mensen gesproken die ook tot God hebben geroepen en die niet bekeerd/wedergeboren zijn.

En @pietjebel: het is een persoonlijke studie, die ik klaar moet hebben van mezelf voor ik weer met mijn theologie studie begin, want op de C.H.E heb je de evangelische opleiding en gereformeerde. en natuurlijk ook gewoon voor mezelf.
De titel vind ik wat maf: balans.. Alsof het een tegenover het ander wegvalt.
Het mooie is dat het allebei het geval is. De mens die zich bekeert en ondertussen de Geest die het doet. De valkuil waar je denk ik mee te maken hebt of krijgt is de evangelische dwaling die op een andere manier ook 'reformatorisch' veel voorkomt: het spreken over de wedergeboorte als iets uitsluitend passiefs dat ook als zodanig beleefd moet worden. Bij de evangelischen gebeurt dat door bekering en geloof en wedergeboorte van elkaar los te koppelen, bij reformatorischen door geloof en wedergeboorte weliswaar aan elkaar verbonden te houden, maar heel terughoudend te zijn bij 'het' geloof. *

Voordat je je waagt aan allerlei boeken die zich als reformatorisch of evangelisch voordoen zou ik je daarom allereerst willen aanraden om de Dordtse Leerregels nog eens te lezen. Daarin wordt weergegeven dat het Gods wil is en Gods werk ook, dat de mens dat niet kan tegenhouden en er ook geen verdienste in heeft, maar dat het op die mens zelf overkomt als zijn eigen beslissing.

Mocht je het nederlands van de Dordtse Leerregels onleesbaar vinden, probeer dan de 'vrijgemaakte hertaling' daarvan. Te vinden in het 'Gereformeerd Kerkboek' of op de site van GKv (eventjes reclame maken voor eigen kerkverband...).

*) Ik ga hier héél kort door de bocht. Ik weet het... Evangelischen en Reformatorischen worden hier op twee hoopjes geveegd :? .
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef: Doch hij, antwoordende, zeide tot Hem: Meester! al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af.
Zo menende, door eigen werken zalig te kunnen worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef: Doch hij, antwoordende, zeide tot Hem: Meester! al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af.
Zo menende, door eigen werken zalig te kunnen worden.
Bert, je hebt gelijk, maar ik durf die jongeling op grond daarvan niet te veroordelen.
Wij weten niet hoe het met die jongeling uiteindelijk is afgelopen.

Hoe vaak weigeren wij de opdrachten van de Meester uit te voeren?
Maar worden toch later genadig daaraan onderworpen, en door Hem geleid naar Zijn Wil.

Ik denk in dit verband aan Jona.
Jona was ook bedroefd na de opdracht van z'n Meester en ging de andere kant op.
Maar toen God hem later "tegenkwam" ging hij alsnog Zijn opdracht uitvoeren.

En daarna.....toch nog weer boos op God.....
Ander

Bericht door Ander »

jvdg schreef:
Bert, je hebt gelijk, maar ik durf die jongeling op grond daarvan niet te veroordelen.
Wij weten niet hoe het met die jongeling uiteindelijk is afgelopen.

Hoe vaak weigeren wij de opdrachten van de Meester uit te voeren?
Maar worden toch later genadig daaraan onderworpen, en door Hem geleid naar Zijn Wil.

Ik denk in dit verband aan Jona.
Jona was ook bedroefd na de opdracht van z'n Meester en ging de andere kant op.
Maar toen God hem later "tegenkwam" ging hij alsnog Zijn opdracht uitvoeren.

En daarna.....toch nog weer boos op God.....
Beste jvdg,

ik weet niet waar je nu naar toe wilt? Je verhaaltje klopt best. Ik weet ook niet hoe het met de rijke jongeling is afgelopen. Wat ik wel weet is dat hij op dat moment in zijn weigering om alles te verlaten en Jezus te volgen veroordeeld is. Dat zegt Gods Woord.

Het verschil tussen de rijke jongeling en Jona is dat de rijke jongeling geen genade bezat en Jona wel.
caprice

Bericht door caprice »

memento schreef:
Ander schreef:
Kaw schreef:Ik vind niet dat de vergelijking op gaat. In bevindelijk Nederland hoor je nog wel eens: "Hij/zij heeft God zijn/haar hele leven gesmeekt om een nieuw hart, maar het mocht niet zo zijn dat hij in zekerheid mocht sterven."
Ik kende deze nog niet, al hoor ik volgens mij ook bij bevindelijk Nederland.
Ik kende m ook niet. Ik ken wel de sterfbed-uitspraken als "ik heb er mn hele leven om gebeden" en "het moet je gegeven worden"...
Dit zijn uitingen van blakende vijandschap tegen de Allerhoogste. De eerste uitspraak klinkt rechthebbend, en de tweede lijdelijk. Het moet je wel gegeven worden, maar ondertussen niet biddend bezig zijn op de plaatsen waar je het ontvangen kunt. Als het je werkelijk om God te doen is zou je er wel meer werk van maken.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie