Tja, onze predikant zei het pas nog: "onze lieve Heer heeft rare kostgangers"...Kislev schreef:Gods volk anno 2008:
http://farm2.static.flickr.com/1005/964 ... bc.jpg?v=0

Tja, onze predikant zei het pas nog: "onze lieve Heer heeft rare kostgangers"...Kislev schreef:Gods volk anno 2008:
http://farm2.static.flickr.com/1005/964 ... bc.jpg?v=0
Welnee, Marnix. Ik denk dat als iemand tot bekering komt, hij gewoon in de zonde door blijft leven hoor. Dat moet toch kunnen: God wat en de zonde veel? Of niet?Marnix schreef:Als je als stel niet gelooft en de christelijke moraal op het gebied van seksualiteit dus ook niet hebt nageleefd en vervolgens kom je tot geloof, moet je dan opeens weer stoppen met seks? Of per direct trouwen?
Absoluut! Wij hebben in onze gemeente al twee keer meegemaakt (past geleden zelfs), dat twee echtparen samenwoonden, kwamen tot bekering, en kwamen tot de overtuiging (m.n door bijbelstudie) dat men in onreinheid leefde en seksuele zonde, vervolgens is een van de partners (tijdelijk) weg gegaan uit het huis, en is bij zijn moeder weer gaan in wonen, en bij dat ander echtpaar is een bij iemand van de gemeente tijdelijk gaan wonen, tot dat men ging trouwen.Marnix schreef:Als je als stel niet gelooft en de christelijke moraal op het gebied van seksualiteit dus ook niet hebt nageleefd en vervolgens kom je tot geloof, moet je dan opeens weer stoppen met seks? Of per direct trouwen? Ik denk dat je dan in Gods ogen getrouwd bent... en dat niets je tegenhoudt om ook te gaan trouwen. Maar of je dan tot die dag weer netjes apart moet slapen, ik vraag me wel eens af of dat zo gezond is.
Seksualiteit is op zich geen zonde, het is een zonde als je het hebt met iemand die er geen recht op heeft. Als je als ongelovig stel tot geloof komt en elkaar ook omdat je samen seks hebt gehad als man en vrouw ziet en dan ook gaat trouwen, vraag ik me af of je kan spreken van "in zonde doorleven". Je bent voor God getrouwd... en dat dat ook officieel gemaakt moet (maar vooral mag) worden, daar ben ik het mee eens. Dan even een poos een stop inlasten totdat je voor de staat getrouwd bent en dan weer er mee verder mogen gaan is dan erg vreemd. De overheid geeft je immers niet de rechten en plichten van het man en vrouw zijn maar God.Tiberius schreef:Welnee, Marnix. Ik denk dat als iemand tot bekering komt, hij gewoon in de zonde door blijft leven hoor. Dat moet toch kunnen: God wat en de zonde veel? Of niet?Marnix schreef:Als je als stel niet gelooft en de christelijke moraal op het gebied van seksualiteit dus ook niet hebt nageleefd en vervolgens kom je tot geloof, moet je dan opeens weer stoppen met seks? Of per direct trouwen?
Daarom zou ik ook zeggen: Ga dan snel trouwen. Je kan je zelfs afvragen of het huwelijksverbond dan nog afwezig is. Misschien dat dat niet altijd staat en valt met het trouwen voor staat en kerk? Net als dat het doopverbond al van kracht is voor de doop en je niet pas wedergeboren kan zijn als je via belijdenis "ja" zegt?mayflower schreef:Absoluut! Wij hebben in onze gemeente al twee keer meegemaakt (past geleden zelfs), dat twee echtparen samenwoonden, kwamen tot bekering, en kwamen tot de overtuiging (m.n door bijbelstudie) dat men in onreinheid leefde en seksuele zonde, vervolgens is een van de partners (tijdelijk) weg gegaan uit het huis, en is bij zijn moeder weer gaan in wonen, en bij dat ander echtpaar is een bij iemand van de gemeente tijdelijk gaan wonen, tot dat men ging trouwen.Marnix schreef:Als je als stel niet gelooft en de christelijke moraal op het gebied van seksualiteit dus ook niet hebt nageleefd en vervolgens kom je tot geloof, moet je dan opeens weer stoppen met seks? Of per direct trouwen? Ik denk dat je dan in Gods ogen getrouwd bent... en dat niets je tegenhoudt om ook te gaan trouwen. Maar of je dan tot die dag weer netjes apart moet slapen, ik vraag me wel eens af of dat zo gezond is.
Als je mij vraagt is dat gezond ? Het is hoererij en zonde om je lichaam te geven aan iemand waar geen recht op hebt, de seksuele geslachtsgmeenschap is alleen rein binnen het huwelijksverbond, wat God heeft ingesteld. Ik prijs God, voor het getuigenis, van deze echtparen, die uit een niet christelijke achtergrond komen, maar wel door Gods genade inzicht hebben gekregen in de relatie tussen seksualiteit en huwelijksverbond!
Nee seksualiteit is geen zonde. Maar wel buiten het huwelijk, zoals hier het geval.Marnix schreef:Seksualiteit is op zich geen zonde, het is een zonde als je het hebt met iemand die er geen recht op heeft.
De overheid is Gods dienaresse, ons ten goede.Marnix schreef:De overheid geeft je immers niet de rechten en plichten van het man en vrouw zijn maar God.
Malleachi 2:14Tiberius schreef:.De overheid is Gods dienaresse, ons ten goede.Marnix schreef:De overheid geeft je immers niet de rechten en plichten van het man en vrouw zijn maar God.
Ik ben benieuwd naar jou antwoord, waarneer is volgens jou een huwelijk wettig ?Lapressa schreef:Wanneer was iets wettig? Zeker in de tijd van Adam tot noach was er geen burgelijke stand. Wanneer was het toen dan wettig? Is het Bijbelse woord wettig wel gelijk aan het woord wettig in onze tijd?
Je kan het net zo moeilijk maken als je zelf wilt.Marnix schreef:Vroeger ging dat heel makkelijk:
(...)
Het is tegenwoordig wel veel moeilijker dan toen denk ik.
Als ik de posting van Marnix ook lees, dan ben ik geneigd te zeggen: zodra je seks hebt gehad met elkaar.mayflower schreef:Ik ben benieuwd naar jou antwoord, waarneer is volgens jou een huwelijk wettig ?Lapressa schreef:Wanneer was iets wettig? Zeker in de tijd van Adam tot noach was er geen burgelijke stand. Wanneer was het toen dan wettig? Is het Bijbelse woord wettig wel gelijk aan het woord wettig in onze tijd?
Waarneer vind volgens jou het huwelijksverbond plaats ?
Waar doel je nu op? Op samenwonen?Tiberius schreef:Daarom is het ook zo triest dat men tegenwoordig (zelfs onder zich christen noemende figuren) geen trouw meer wil beloven voor God en voor de overheid.
Op samenwonen, ja. Wat hoererij is.Lapressa schreef:Waar doel je nu op? Op samenwonen?Tiberius schreef:Daarom is het ook zo triest dat men tegenwoordig (zelfs onder zich christen noemende figuren) geen trouw meer wil beloven voor God en voor de overheid.
Wat versta je concreet onder: geen trouw beloven aan