Schuren van Jozef

Tiberius
Administrator

Re: Schuren van Jozef

Bericht door Tiberius »

Dat laatste zullen de trouwambtenaren niet met je eens zijn. :slurp
Maar dat terzijde. ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Hoezo mogen we dat rustig aannemen? Wat door een farao met zijn onderkoning werd besproken wordt doorgaans niet aan de grote klok gehangen hoor, zo democratisch was Egypte nog niet ;)
Dat zou kunnen.
Anderzijds waren de Egyptenaren behoorlijk ontwikkeld. Dus dat dit op wat grotere schaal bekend ging worden, lijkt me niet vreemd.
Marnix schreef:Overigens geeft Jozef aan dat het graan moet worden gevorderd door opzichters. Hij zegt niet: Raad iedereen aan voedsel voor 7 jaar te gaan sparen. (wat dan alleen de boeren hadden kunnen doen maar dat terzijde). Er wordt bewust een actie van de staat gemaakt, het wordt vanuit de regering gecoordineerd.
Daar heb je gelijk in, maar dat ging slechts over het vijfde deel van de oogst (Gen 41 : 34). Dus van de rest konden ze een deel zelf opeten en nog een deel sparen.
Marnix schreef:Ik vraag me dus af of wat er gebeurde allemaal wel zo zuiver was. Ongetwijfeld had de farao het idee om hier zijn slaatje uit te slaan en was Jozef daarin ook in zekere mate gebonden. Ik denk dat zonder Jozef als onderkoning het er minder rooskleurig uit zou hebben gezien.
Dat denk ik ook wel, ja. Dat blijkt ook uit de wat beter onderbouwd posting van Memento.
haaf

Bericht door haaf »

Marnix schreef: Ik vraag me dus af of wat er gebeurde allemaal wel zo zuiver was. Ongetwijfeld had de farao het idee om hier zijn slaatje uit te slaan en was Jozef daarin ook in zekere mate gebonden. Ik denk dat zonder Jozef als onderkoning het er minder rooskleurig uit zou hebben gezien. (ik zie een mooie paralel met de CU die ook deelneemt aan een regering waarbij ze gebonden zijn aan bepaalde dingen, er ook dingen besloten worden die helemaal niet fraai zijn maar waarbij het er zonder hen minder rooskleurig had uitgezien, en de besluiten nog een stuk minder goed geweest zouden zijn :))
Dat het zonder Jozef minder rooskleurig was geweest is wel zeker. Dan had het grootste deel van de inwoners het dus niet overleefd omdat het graan dan niet bewaard was geweest.
En dan nog, 20 procent van je opbrengst afstaan valt volgens mij nog wel mee. Moet je eens kijken wat je in Nederland alleen al aan belasting betaald.

En dan is dit ook wel van toepassing denk ik:
Spreuken 16:1 schreef:De mens heeft schikkingen des harten; maar het antwoord der tong is van den HEERE.
Plaats reactie