Re: Invloed van:Godsdienst > karakter en karakter > godsdienst
Geplaatst: 19 jun 2008, 18:33
ik denk dat als je gelooft je karakter wel aanpast. in die zin dat je probeert tegen slechte karaktereigenschappen te vechten.
'k Vind het een interessante discussie en ik denk dat iemand als Brakel daar ook wel over geschreven heeft (zal ik nog eens naar kijken).Wilma van den Berg schreef:Beste mensen,
Al enige tijd houdt mij het volgende bezig:
- welke invloed heeft de godsdienst op je karakter?
- welke invloed heeft je karakter op de godsdienst?
Alvast hartelijk dank!
Misschien is het beter zo uitgedrukt:HenriekeK schreef:ik denk dat als je gelooft je karakter wel aanpast. in die zin dat je probeert tegen slechte karaktereigenschappen te vechten.
Volgens mij moet je dan het boek van Baxter lezen; weet het niet zeker. ( over geestelijke depressiviteit.)Grace schreef:Hoe weet je dat? Graag citaten voor een onderbouwing van deze gedachte.Daarnaast nog interessant: De Puriteinen waarschuwden sterk tegen zwaarmoedigheid (melancholie), wat zij zagen als werk van de Satan, en niet van God. Een zwaarmoedig karakter functioneerde bij hun als kruis, ipv als kenmerk van zondekennis.
Ik denk dat het heel goed is, om dit vast te houden.De karakterstructuur wordt hierdoor niet veranderd. Wel kunnen descherpe kantjes eraf gaan (zie Mozes en Petrus). Ook kan er meer ruimte voor van de ontwikkelingbepaalde karaktertrekken komen. Maar een verstandsmens blijft een verstandsmens etc.
Ik denk dat God precies weet hoe die mensen met een vrolijk karakter tot bekering kan brengen en hoe mensen met een zwaarmoedig karakter.henriët schreef:Interessante discussie,
Iets wat ik me ook afvraag, wellicht gerelateerd aan dit onderwerp,
Zouden mensen met een vrolijk karakter ook anders in het geloof staan dan iemand met een zwaarmoedig karakter? Wat heeft dit tot gevolg in de heiligmaking..
Een opgewekt mens zal het geloof van een ander kant bekijken dan een zwaarmoedig mens, dat lijkt me duidelijk. Ik geloof ook niet dat het geloof je karakter zal veranderen, daarom ben ik het wel eens met bovenstaande quotation.memento schreef:Ik denk dat het heel goed is, om dit vast te houden.De karakterstructuur wordt hierdoor niet veranderd. Wel kunnen descherpe kantjes eraf gaan (zie Mozes en Petrus). Ook kan er meer ruimte voor van de ontwikkelingbepaalde karaktertrekken komen. Maar een verstandsmens blijft een verstandsmens etc.
Iedereen heeft van God een uniek karakter gekregen, met unieke eigenschappen. De grote vraag daarom moet zijn: Hoe besteed ik mijn leven, met mijn karakter zoals ik dat heb, zo goed mogelijk in de dienst van de Heere. Er is altijd wel iets te doen in Zijn koninkrijk waar precies wij voor geschikt zijn...
dank je wel capricecaprice schreef:Misschien is het beter zo uitgedrukt:HenriekeK schreef:ik denk dat als je gelooft je karakter wel aanpast. in die zin dat je probeert tegen slechte karaktereigenschappen te vechten.
"Als God een mens bekeert, verandert het karakter niet, maar de scherpe kantjes gaan er wel van af."
Gijs83, Henriët heeft het over een stap verder: de heiligmaking (na de rechtvaardigmaking neem ik aan). Ik heb trouwens geen ideeen daarover henriët.Gijs83 schreef:Ik denk dat God precies weet hoe die mensen met een vrolijk karakter tot bekering kan brengen en hoe mensen met een zwaarmoedig karakter.henriët schreef:Interessante discussie,
Iets wat ik me ook afvraag, wellicht gerelateerd aan dit onderwerp,
Zouden mensen met een vrolijk karakter ook anders in het geloof staan dan iemand met een zwaarmoedig karakter? Wat heeft dit tot gevolg in de heiligmaking..
Waat 'meer kennis' van deze tijd betreft: mensen kunnen dus meer opzoeken. Maar door het verduisterde verstand zal hij niet alles in het rechte licht verstaan en soms maakt men er dan maar wat van. Ik denk dat dit ook weer aan de 'zondigheid' van de mens ligt.
Nee, het hoeft natuurlijk niet dat goed opgeleiden er wat van maken. Ze kunnen het ook best goed hebben, maar er zijn dus wel verschillen. Van God geleerd zijn of een universitaire opleiding hebben is wel verschil. Ik denk dat mensen die van God geleerd vaak een beter inzicht in de Bijbel hebben want de zaken die Bijbel besproken worden worden toch 'geestelijk onderscheiden'?MariaW schreef:Gijs83, Henriët heeft het over een stap verder: de heiligmaking (na de rechtvaardigmaking neem ik aan). Ik heb trouwens geen ideeen daarover henriët.Gijs83 schreef:Ik denk dat God precies weet hoe die mensen met een vrolijk karakter tot bekering kan brengen en hoe mensen met een zwaarmoedig karakter.henriët schreef:Interessante discussie,
Iets wat ik me ook afvraag, wellicht gerelateerd aan dit onderwerp,
Zouden mensen met een vrolijk karakter ook anders in het geloof staan dan iemand met een zwaarmoedig karakter? Wat heeft dit tot gevolg in de heiligmaking..
Waat 'meer kennis' van deze tijd betreft: mensen kunnen dus meer opzoeken. Maar door het verduisterde verstand zal hij niet alles in het rechte licht verstaan en soms maakt men er dan maar wat van. Ik denk dat dit ook weer aan de 'zondigheid' van de mens ligt.
Wat betreft dat meer kennis: ik denk niet dat mensen meer opzoeken. Ze hebben meer inzichten gekregen, en ik denk ook licht van boven. Want neem bijv. Calvijn, die was ook heel kien, een grote theoloog. Ik zou niet durven zeggen dat hij er maar iets van gemaakt heeft. Dat vind ik gewoon een kreet in de rondte slaan ofzo. Neem de Bijbelgetrouwe dienaren die er zijn in deze tijd. Velen uit de HHK/GB hebben theologie gestudeerd. Zij zijn vaak beter gefundeerd in de Schrift dan predikanten die geen universitaire opleiding hebben. Ik denk zelfs dat de laatst genoemde groep soms dingen in teksten leggen die er niet mee bedoeld worden. Het ligt wel een stuk genuanceerder denk ik dan jij zo je oordeel geeft.
Dat is een historisch zeer te verdedigen stelling. Dopers heet dat. Calvijn en alle andere grote mannen der reformatie hebben het fel bestreden, wijzend erop dat Gods woord uit zichzelf voldoende duidelijk was, zonder daarbij extraordinaire openbaring nodig te hebben. Zijn verdedigde dat wie God wilde leren kennen zich aan de studie van Zijn woord moesten zetten.Nee, het hoeft natuurlijk niet dat goed opgeleiden er wat van maken. Ze kunnen het ook best goed hebben, maar er zijn dus wel verschillen. Van God geleerd zijn of een universitaire opleiding hebben is wel verschil. Ik denk dat mensen die van God geleerd vaak een beter inzicht in de Bijbel hebben want de zaken die Bijbel besproken worden worden toch 'geestelijk onderscheiden'?
Helemaal mee eens!memento schreef:Dat is een historisch zeer te verdedigen stelling. Dopers heet dat. Calvijn en alle andere grote mannen der reformatie hebben het fel bestreden, wijzend erop dat Gods woord uit zichzelf voldoende duidelijk was, zonder daarbij extraordinaire openbaring nodig te hebben. Zijn verdedigde dat wie God wilde leren kennen zich aan de studie van Zijn woord moesten zetten.Nee, het hoeft natuurlijk niet dat goed opgeleiden er wat van maken. Ze kunnen het ook best goed hebben, maar er zijn dus wel verschillen. Van God geleerd zijn of een universitaire opleiding hebben is wel verschil. Ik denk dat mensen die van God geleerd vaak een beter inzicht in de Bijbel hebben want de zaken die Bijbel besproken worden worden toch 'geestelijk onderscheiden'?
Wie zegt dat Gods Geest bij het woord moet komen, haalt de kracht uit het woord. Sola Scriptura!
Klopt allemaal, maar van God geleerd dat is toch wel heel praktisch waar in het geestelijke toch om gaat!MariaW schreef:Helemaal mee eens!memento schreef:Dat is een historisch zeer te verdedigen stelling. Dopers heet dat. Calvijn en alle andere grote mannen der reformatie hebben het fel bestreden, wijzend erop dat Gods woord uit zichzelf voldoende duidelijk was, zonder daarbij extraordinaire openbaring nodig te hebben. Zijn verdedigde dat wie God wilde leren kennen zich aan de studie van Zijn woord moesten zetten.Nee, het hoeft natuurlijk niet dat goed opgeleiden er wat van maken. Ze kunnen het ook best goed hebben, maar er zijn dus wel verschillen. Van God geleerd zijn of een universitaire opleiding hebben is wel verschil. Ik denk dat mensen die van God geleerd vaak een beter inzicht in de Bijbel hebben want de zaken die Bijbel besproken worden worden toch 'geestelijk onderscheiden'?
Wie zegt dat Gods Geest bij het woord moet komen, haalt de kracht uit het woord. Sola Scriptura!
Ik denk dat er zeer veel dienaren zijn die een universitaire opleiding hebben én ook mogen weten dat ze in Christus zijn. Daar ben ik van overtuigd. Dus zij zijn ook zeker van God geleerd. Ik vind het nogal vaag om te zeggen dat van God geleerden een meer bijzondere gave zouden hebben. Studie is noodzakelijk. Anders krijgt elke prediking dezelfde inhoud (zoals je tegenwoordig helaas teveel ziet).
Ja ik begrijp het wel. Maar dan vind ik die uitspraak gewoon niet op z'n plaats dat men er 'soms maar wat van maakt'...!Gijs83 schreef:Klopt allemaal, maar van God geleerd dat is toch wel heel praktisch waar in het geestelijke toch om gaat!