Enkele Hersteld Hervormde Gemeenten toch in hoger beroep

MarthaMartha

Re: Enkele Hersteld Hevormde Gemeenten toch in hoger beroep

Bericht door MarthaMartha »

Mister schreef: Maar ook om een principe uitspraak. Wie is wettige voortzetting...
ja maar ja, wat maakt dat nou toch uit???
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
aritha

Bericht door aritha »

jvdg schreef:
Als de Heere Zijn zegen geeft, dan is het toch goed zoals het gegaan is?

(Voor de goede orde: ik ben HHK-er)
Ik denk dat je dat niet zo mag stellen.
Ik vind het nog steeds erg verdrietig dat we uit elkaar zijn. Het is een portie ´schaamte en pijn´wat je meedraagt. Dit hebben we toch niet gewild?

(Voor de goede orde: Ik ben PKN-er)
Gian

Bericht door Gian »

jvdg schreef: Als de Heere Zijn zegen geeft, dan is het toch goed zoals het gegaan is?
Ik lees dit nu pas, ik ben het zeer oneens met deze stelling, en ik geloof dat dit een van de grootste misvatting is.
Als we God ervaren zal het wel goed zijn... Alsof onze goede daden een zegen verdienen.
Deze dwaling is op zn best oud testamentisch, en dan nog was het genade.

God onderhoud ons omdat wel anders in een diep gat zouden vallen. Als God Zijn zegen in zou moeten houden vanwege ons dwalend handelen zouden we nooit ook maar één enkele zegen krijgen.
Voor mij is het wonderbaarlijke genade dat God ons onderhoud ondanks ons vele vallen!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Voor de advocatenbranche is het in elk geval wel goed nieuws... ;)
Mijn idee. Er is in elk geval één groep die denkt: kassa!
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik vraag me wel eens af: als dit soort procedures via de rechtbank al het geval is als er onenigheid is tussen christelijke broeders.. hoe gaat het dan als er onenigheid met "de wereld" zou komen? Lijden om Christus wil; dat is iets wat we behoorlijk verleerd zijn in deze tijd. De gedachte dat zèlfs als je gelijk hebt (ik weet verder vrij weinig van de inhoudelijke zaak) het wel eens beter zou kunnen zijn om te stoppen met voor je eigen belangen en rechten op te komen, je andere wang toe te keren of simpelweg niets meer te doen omdat hogere belangen in het spel zijn - die gedachte is een mooie theorie in de brieven van Petrus, maar als praktijk vandaag de dag niet echt meer relevant.
memento

Bericht door memento »

MarthaMartha schreef:
Mister schreef: Maar ook om een principe uitspraak. Wie is wettige voortzetting...
ja maar ja, wat maakt dat nou toch uit???
Precies. Een principe uitspraak van een rechter heeft geen enkele theologische waarde. Zo ben ik bv principieel tégen abortus, maar zal een rechter in NL zeggen dat het mag.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

MarthaMartha schreef:
Mister schreef:
sweelinck 25 schreef:Erg jammer dat ze toch weer in hoger beroep gaan. Ik had toch eigenlijk dit niet verwacht. We kunnen beter maar de punten kijken die ons binden, en daar wat mee te doen. Al dit ruzieeën, anders kan ik het niet noemen, is nergens voor nodig.
Hopenlijk gaan er niet nog meer gemeenten in hoger beroep. Ik had het eigenlijk niet verwacht van de gemeente van Klaas
Je kunt het ook anders bekijken. Consistent dat ze het doorzetten. Ruzie maken? Nee hoor, als je in je recht staat is het geen ruzie maken maar rechtens vragen wat je toekomt...
maar zelfs als is het recht, dan prijst Paulus nog de gemeente als ze "met blijdschap de beroving hunner goederen doorstaan"......
Ik vind het heel erg jammer en verdrietig dat ze doorgaan.
om góederen nota bene!
Volgens mij gaat het niet om goederen in het specifieke geval van Vriezenveen. Ik denk dat ze de naam "hervormde gemeente" willen blijven voeren.
Jan

Bericht door Jan »

Erasmiaan schreef:Ik denk dat ze de naam "hervormde gemeente" willen blijven voeren.
Laten de PKN zich gewoon PKN noemen, en de herstelden 'Hervormd'. Is het probleem gelijk opgelost.

Ps. Het advocatengeld wat dat scheelt kan worden overgeboekt naar Stichting De Ondergrondse Kerk, weet iemand het rekeningnummer?
aritha

Bericht door aritha »

Gian schreef:
jvdg schreef: Als de Heere Zijn zegen geeft, dan is het toch goed zoals het gegaan is?
Ik lees dit nu pas, ik ben het zeer oneens met deze stelling, en ik geloof dat dit een van de grootste misvatting is.
Als we God ervaren zal het wel goed zijn... Alsof onze goede daden een zegen verdienen.

God onderhoud ons omdat wel anders in een diep gat zouden vallen. Als God Zijn zegen in zou moeten houden vanwege ons dwalend handelen zouden we nooit ook maar één enkele zegen krijgen.
Voor mij is het wonderbaarlijke genade dat God ons onderhoud ondanks ons vele vallen!
Helemaal mee eens. Mooi gezegd. :hum
Grace

Bericht door Grace »

Reformer schreef:Toch hoger beroep proces HHK/PKN
04-06-2008 11:38 | Kerkredactie
VRIEZENVEEN - De hersteld hervormde gemeente Beth-El in Vriezenveen gaat in hoger beroep tegen het vonnis van de Utrechtse rechtbank van 12 maart in de verklaring-voor-rechtprocedure.

Dat wordt gemeld in het jongste nummer van de plaatselijke kerkbode. Volgens de kerkbode zijn er meerdere gemeenten die tegen het vonnis, waarin de Protestantse Kerk in het gelijk werd gesteld, in beroep gaan. „Meerdere hersteld hervormde kerkenraden hebben gemeend hiertegen in beroep te moeten gaan. Ook wij hebben gemeend hiertegen beroep te moeten aantekenen”, aldus de kerkbode.

In de verklaring-voor-rechtprocedure vroegen ruim vijftig hersteld hervormde gemeenten de rechter uit te spreken dat een hervormde gemeente die in mei 2004 in meerderheid besloot niet mee te gaan in de PKN toch de naam hervormde gemeente zou mogen blijven dragen en aanspraak zou mogen maken op de kerkelijke goederen. De rechter wees deze eis echter af.

Ondanks de teleurstelling over het vonnis, besloot het synodebestuur van de Hersteld Hervormde Kerk om de gemeenten die meededen aan het proces te adviseren de zaak af te sluiten en niet in hoger beroep te gaan tegen het vonnis van de rechtbank. De grote meerderheid van de gemeenten nam dit advies over. Een aantal gemeenten wilde echter eerst nader overleg met de achterban. Nu blijkt dat er toch hoger beroep wordt aangetekend. De kerkenraad van de Beth-Elgemeente zal na de zomervakantie tijdens een lidmatenavond een toelichting op het besluit geven.

Wanneer het hoger beroep zal dienen en welke hersteld hervormde gemeenten uiteindelijk zullen deelnemen aan het proces, is op dit moment nog niet duidelijk. Beide partijen in de verklaring-voor-rechtprocedure hebben officieel tot 11 juni de tijd om hoger beroep aan te tekenen. Na een uitspraak in dit hoger beroep staat nog de mogelijkheid open van cassatie bij de Hoge Raad.

Het moderamen -synodebestuur- van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) heeft geen enkele betrokkenheid meer bij de voortgang van de verklaring-voor-rechtprocedure. Na de scheuring van mei 2004 in veel hervormde gemeenten besloot het synodebestuur van de HHK een coördinerende rol op zich te nemen in de toen al lopende bodemprocedure. Na de uitspraak van 12 maart besloot het synodebestuur de gemeenten te adviseren af te zien van verdere stappen.

artikel van: http://www.refdag.nl
1 Korinthe 6:

1 Durft iemand van ulieden, die een zaak heeft tegen een ander, te recht gaan voor de onrechtvaardigen, en niet voor de heiligen?
2 Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen? En indien door u de wereld geoordeeld wordt, zijt gij onwaardig de minste gerechtzaken?
3 Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer de zaken, die dit leven aangaan?
4 Zo gij dan gerechtzaken hebt, die dit leven aangaan, zet die daarover, die in de Gemeente minst geacht zijn.
5 Ik zeg u dit tot schaamte. Is er dan alzo onder u geen, die wijs is, ook niet een, die zou kunnen oordelen tussen zijn broeders?
6 Maar de ene broeder gaat met den anderen broeder te recht, en dat voor ongelovigen.
7 Zo is er dan nu ganselijk gebrek onder u, dat gij met elkander rechtzaken hebt. Waarom lijdt gij niet liever ongelijk? Waarom lijdt gij niet liever schade?
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:

Je hebt mijn "stelling" niet goed begrepen.
Ik bedoelde te zeggen dat we niet langer moeten zeuren.
De Heere heeft voorzien in alles, in die zin dat degenen die niet mee konden in de PKN toch weer een onderdak hebben gekregen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Grace schreef:1 Korinthe 6:

1 Durft iemand van ulieden, die een zaak heeft tegen een ander, te recht gaan voor de onrechtvaardigen, en niet voor de heiligen?
2 Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen? En indien door u de wereld geoordeeld wordt, zijt gij onwaardig de minste gerechtzaken?
3 Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer de zaken, die dit leven aangaan?
4 Zo gij dan gerechtzaken hebt, die dit leven aangaan, zet die daarover, die in de Gemeente minst geacht zijn.
5 Ik zeg u dit tot schaamte. Is er dan alzo onder u geen, die wijs is, ook niet een, die zou kunnen oordelen tussen zijn broeders?
6 Maar de ene broeder gaat met den anderen broeder te recht, en dat voor ongelovigen.
7 Zo is er dan nu ganselijk gebrek onder u, dat gij met elkander rechtzaken hebt. Waarom lijdt gij niet liever ongelijk? Waarom lijdt gij niet liever schade?
Vanwege deze tekst heb ik ook altijd zoveel moeite gehad met al die rechtzaken.

Als de PKN, HHK (geld voor beide, door beide zijn sinds 2004 rechtzaken aangespannen) of individuele gemeenten rechtzaken tegen andere christenen worden aanspannen geven ze hiermee te kennen dat hun eigen kerkgenootschappelijke hachje belangrijker is dan de Kerk en de eer van Christus. Want wat hem welgevallig is openabaard hij in de schrift:

Opdat zij allen één, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij één zijn, gelijk als Wij Eén zijn;

En dan hoeven we niet allemaal in 1 kerkgenootschap te zitten, er kan een verschil in kerkvisie zijn. Maar laat er dan wel geestelijke eenheid zijn, en laten we elkaar dan respecteren. Als men elkaar voor de wereldse rechter sleept is men ongehoorzaam aan God's woord, aan Christus, met als gevolg dat de naam van Christus om ons wordt gesmaad.

Nogmaals: dit geld voor alle partijen (PKN/HHK/gemeenten) die een rechtzaak aan hebben gespannen of gaan spannen, en dus niet alleen voor het voorbeeld in dit topic.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
sunlover

Bericht door sunlover »

* Zucht *

Weer een van de discussies die zich maar blijven herhalen.

Slotje?
Gian

Bericht door Gian »

jvdg schreef:De Heere heeft voorzien in alles, in die zin dat degenen die niet mee konden in de PKN toch weer een onderdak hebben gekregen.
Met de bank en de rechter is het gelukt ja.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gian schreef:
jvdg schreef:De Heere heeft voorzien in alles, in die zin dat degenen die niet mee konden in de PKN toch weer een onderdak hebben gekregen.
Met de bank en de rechter is het gelukt ja.
Doet me denken aan een verzuchting van iemand: "en dan bouwen ze weer en kerkje en noemen het Rehoboth"
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie