Indianenstam ontdekt in oerwoud Brazilïe

Tiberius
Administrator

Re: Indianenstam ontdekt in oerwoud Brazilïe

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:Uit de archieven van Funai, het Braziliaans agentschap voor de Indiaanse bevolking, blijkt dat al sinds 1910 dit volk beschreven is, en zij worden sinds 21 jaar "op afstand gevolgd" alsmede drie ándere groepen. Bij het laatste "bezoek" vanuit de lucht leken zij gezond en in aantal toegenomen.

Zodra een "nieuwe" groep wordt ontdekt, wordt het betreffende gebied direct tot "verboden gebied" verklaart, omdat bij contact "de groep vaak meteen zwaar getroffen wordt door besmettelijke ziekten waartegen zij geen weerstand hebben".

bron: artikel uit Trouw van vandaag.
En jij vindt het Evangelie een besmettelijke ziekte waartegen zij geen weerstand hebben?
Want dat wilde Ethan onderbouwd zien.
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef: En jij vindt het Evangelie een besmettelijke ziekte waartegen zij geen weerstand hebben?
wel even NIET willen lezen wat er niet staat.........je kunt zien dat het gebied tot verboden gebied wordt verklaart, en dús kun je ook geen zendelingen daar naar toe laten gaan.........

en eenmaal in contact getreden met westerse zaken, is meteen de cultuur van die mensen naar de knoppen, want ze krijgen te maken met zaken waar ze nog nooit van gehoord hebben, wat leidt tot het willen hebben wat een ander ook heeft én méér....om te beginnen kleding volgens westerse maatstaven en normen.........normen die hen volslagen onbekend waren tótdat de zendelingen kwamen om hen hún normen en waarden op te leggen waarin zij geloofden, maar dat volk dus never nooit. En dat is dus het begin van de sloop van de cultuur en samenhang van zo'n volk. Het is al vaker vastgesteld en beschreven, vandaar dat de Braziliaanse overheid het anders aanpakt nu.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ethan

Bericht door Ethan »

Dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Je stelt namelijk dat ontdekte stammen vaak mentaal en materiaal kapot zijn gegaan door het koste wat het kost opdringenvan het Evangelie.

Mijn vraag is: Kun je dit onderbouwen met voorbeelden. Met name dat het vaak gebeurt.
refo

Bericht door refo »

De moderatoren gooien tegenwoordig alle discussies op slot. Dusd waarom deze ook niet?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:De moderatoren gooien tegenwoordig alle discussies op slot. Dusd waarom deze ook niet?
Omdat jij het vraagt, zullen we de discussie open laten.
albion

Bericht door albion »

Jongere schreef:
refo schreef:De moderatoren gooien tegenwoordig alle discussies op slot. Dusd waarom deze ook niet?
????? wat een vriendelijk antwoord
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere

Bericht door Jongere »

albion schreef:
Jongere schreef:
????? wat een vriendelijk antwoord
Ja, zo ben ik. :D
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dan is het voor jou te hopen, dat daar een curatorium geinstalleerd wordt.
In dat geval moet het topic in no-time op slot.
JALP

Bericht door JALP »

Ik kan toch wel een heel eind mee voelen met Rens.

Die mensen daar leven in hun eigen stam met hun eigen godsdienst etc. 't Is een stukje cultuur wat best gekoesterd mag worden. Maar als onze eerste reactie is: "Kom op... er op af want ze moeten het Evangelie horen", is dat mijns inziens een foute redenering.

Dan weet ik nog wel meer 'stammen' die in een traditie en cultuur leven die het Evangelie mogen horen.. heel dicht bij huis zelfs
Marco

Bericht door Marco »

Volgens mij wordt er ook hier een geromantiseerd beeld voorgesteld van die stammen. Als het een beetje tegenzit worden ze door ziektes belaagd die hier al lang zijn uitgestorven, een gebroken been kan je einde hier op aarde betekenen. Van godsdiensten met voorvaderverering, geesten en wat al niet meer word je ook niet echt vrolijker.

Natuurlijk is het niet verstandig om deze mensen vanaf volgende week tot westers-kapitalistische christenen te bekeren. Maar er is vast meer mogelijk dan er naar binnen te stormen om ze 'eventjes' te bekeren met Bijbel, kralen en spiegeltjes, alcohol en griep.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

één heerlijk resultaat van de ontdekking van deze stam is in elk geval dat er gisteren in onze gemeente alsvast voorbede is gedaan voor deze stam, met de vraag of de Heere wegen wil banen om hen te bereiken met de goede boodschap van het Evangelie.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma

Bericht door helma »

MarthaMartha schreef:één heerlijk resultaat van de ontdekking van deze stam is in elk geval dat er gisteren in onze gemeente alsvast voorbede is gedaan voor deze stam, met de vraag of de Heere wegen wil banen om hen te bereiken met de goede boodschap van het Evangelie.

Fijn zeg!!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Halsoverkop het evangelie brengen aan zo'n stam zal waarschijnlijk niet goed gaan. Je moet toch eerst een bepaalde band met zulke mensen opbouwen. Daarvoor moet je wel in contact met ze treden, dat zal op zich al heel moeilijk zijn. Verder las ik ook nog ergens dat zulk mensen niet resistent tegen 'westerse' ziekten. Dat dat wel eens hun dood kan betekenen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

I once read (can't recall where) a "native" in South America talking to a westerner, a Christian I believe, who told the "native" that the intellectual elites didn't want missionaries, or technology to get in there and "mess up their society."

The "native" thought about that for a minute and replied, successively:

"That's crazy!"
"Are they cruel?"
"Ah, ... they think we're animals."
Citaat van het Puritanboard:

http://www.puritanboard.com/f38/isolate ... zil-33615/
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
caprice

Bericht door caprice »

Rens schreef:
jvdg schreef:
Jongere schreef:Afgezien van het feit dat ook zij bereikt kunnen worden voor het evangelie:
arme stam. Je zult maar 'ontdekt worden' door deze wereld. Ben benieuwd hoe lang ze nog bestaan.
Idd arme stam.
Anderzijds als ze niet "ontdekt" kun je ze ook niet bereiken met het Evangelie.
jammer dat ze ontdekt zijn............'t is te hopen dat de, naar de gemelde schatting, andere 100 stammen niet en nooit ontdekt worden!

waarom?

omdat ze meteen een bijbel door hub str*t gedouwd krijgen waar ze het bestaan niet weten evenals niet van de rest van de wereld...........laat al die nog onontdekte stammen alsjeblieft met rust en laat ze leven zoals ze leven.....ze zijn/leven er al zólang, waarom zou je hun levens verwoesten met westerse ideeën en spullen??
Ergens gelezen:

Er is haast bij!

Dikwijls wordt het opgemerkt door sprekers op de zendingsdagen, op het thuisfront, dat er haast is bij het werk der zending. Dikwijls ook wordt er maar weinig van die werkelijke haast verstaan. Het is als met alle andere dingen, we raken er aan gewoon, ook aan zulke ernstige woorden. Maar wat die haast ten aanzien van het werk der zending betreft, de bekende zendeling Livingstone vertelde daar iets van, waardoor we in alle ernst er weer aan worden herinnerd. Hij had het Woord des Evangelies gebracht aan een heidens opperhoofd, op wie deze boodschap diepe indruk maakte.

Als Livingstone zijn weg door de wildernis zal vervolgen, zegt het opperhoofd: "Mijnheer, nog een vraag." "Maar natuurlijk, opperhoofd, en wanneer het mij mogelijk is, zal ik deze zeker beantwoorden", sprak Livingstone vriendelijk. "Heeft uw vader dit Evangelie ook gekend, mijnheer?" Het antwoord luidde: "Ja zeker, gelukkig wel." Dan ziet het opperhoofd de oude Livingstone bedroefd aan en zegt: "Waarom is hij dan niet hier gekomen om het tot mijn vader te brengen, die nu als een onwetende heiden heeft geleefd en is gestorven?" Met dit korte gesprek is de haast van het zendingswerk wel het duidelijkst mogelijk getekend.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie