Werken op zondag
Dit soort regeltjes en wetjes doden!
Wat heb je er aan? Dom farizeër-achtig geredeneer. Het verstikt je hart. Je doet dingen uit schuld gevoel of uit angst.
Laat de auto staan op zondag anders zal je branden in de hel-gedachtes.
Bah, is dit het evangelie?
Het is goed om een dag in de week rust te houden, maar om dingen zo ver door te trekken slaat nergenst op.
Jezus genas ook mensen op de sabbat.
Wat heb je er aan? Dom farizeër-achtig geredeneer. Het verstikt je hart. Je doet dingen uit schuld gevoel of uit angst.
Laat de auto staan op zondag anders zal je branden in de hel-gedachtes.
Bah, is dit het evangelie?
Het is goed om een dag in de week rust te houden, maar om dingen zo ver door te trekken slaat nergenst op.
Jezus genas ook mensen op de sabbat.
Hmmm... het blijft een moeilijke kwestie, denk ik. Wat ik al zei, het is denk ik beter om elke dag aan de Heer te wijden dan slechts eentje in de week, maar ik denk ook dat het gewoon voor je als mens goed is om in ieder geval één dag in de week lekker te ontspannen, en of dat nu met helemaal niets doen is, of omdat je lekker gaat fietsen, of zwemmen, dat maakt niet zoveel uit, als je maar lekker ontspant en tot rust komt.
En ik vraag me ook af of het uitmaakt of dat per se op zondag is. Hoe is het gekomen dat wij de zondag zijn gaan zien als de Sabbat? Want als dat mensenbedenksel is, dan zou je kunnen zeggen dat het niet zoveel uitmaakt welke dag je tot rustdag neemt, als het er maar (minimaal) een per week is.
Persoonlijk ben ik er overigens voor om slechts één werkdag in te stellen, als regel!!!
En ik vraag me ook af of het uitmaakt of dat per se op zondag is. Hoe is het gekomen dat wij de zondag zijn gaan zien als de Sabbat? Want als dat mensenbedenksel is, dan zou je kunnen zeggen dat het niet zoveel uitmaakt welke dag je tot rustdag neemt, als het er maar (minimaal) een per week is.
Persoonlijk ben ik er overigens voor om slechts één werkdag in te stellen, als regel!!!

-
- Contacteer:
Dat ken ik, ik pleit ook al tijden bij mijn baas om mijn 37,5 uur in twee dagen te stoppen en de rest mij vrij te geven.Origineel geplaatst door MadticePersoonlijk ben ik er overigens voor om slechts één werkdag in te stellen, als regel!!!![]()
Tot op dit ogenblik nog geen reactie...
Greets Vipie :eur
'Derhalve is het geoorloofd om op sabbat wèl te doen.' (Matt. 12:12)
'Is het geoorloofd om op sabbat goed te doen of kwaad te doen, een leven te redden of te doden?' (Mc. 3:4)
'Ik leg u de vraag voor, of het geoorloofd is op de sabbat goed te doen of kwaad te doen, een leven te redden of verloren te doen gaan.'(Lc. 6:5)
'De Zoon des mensen is heer over de sabbat.' (Lc. 6:5, Matt. 12:8)
'De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat. Alzo is de Zoon des mensen heer ook over de sabbat.' (Mc. 2:27-28)
'Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.' (Joh. 5:18)
'Er blijft dus een sabbatsrust voor het volk van God. Want wie tot zijn rust is ingegaan is tot rust gekomen van zijn werken, evenals God van de zijne.' (Heb. 4:9-10)
------------
Mijn inziens wil God van ons de we te allen tijde goed doen. Dat we alles wat we doen doen in Zijn naam. Ongeacht op welke dag. (Kol. 3:17, 23, Rom. 14: 5-8)
We leven immers voor God? Dan moeten we volkomen tot rust komen van onze eigen werken en enkel Gods werken doen, net als Jezus Christus. Jezus deed nooit iets voor zichzelf, deed nooit iets uit zichzelf (Joh. 5:19-20) Daarom kon Hij zeggen: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.
Het is ons dus geoorloofd om goed te doen op sabbat.
Wat is goed doen? M.i. alles wat te maken heeft met: 'Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.' Dit is wat Jezus te allen tijde deed. Dit bleek uit zijn barmhartigheid, zijn goedheid, zijn werken, ook op sabbat. Dit is daarom ook de vervulling van de wet (Gal. 5:14).
We kunnen voor elkaar regeltjes en gebodjes opleggen van: wat is dan goed doen, wat mag nou nog nèt wel, en nog nèt niet op sabbat. En dan kom je op christendokters, ziekenhuispersoneel, zoveel kilometer lopen etc. Was dà t Jezus' bedoeling? Dat is wetticisme - en wetticisme is de beste voedingsbodem voor oordeel. Jezus sprak niet voor niets tegen de farizeeën op het moment dat zijn discipelen aren plukten op sabbat: 'Indien gij geweten hadt, wat het zeggen wil: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande, dan zoudt gij geen onschuldigen hebben veroordeeld.' (Matt. 12:7)
Het is misschien makkelijker om regeltjes te hebben, maar veel beter is het om elke dag te wandelen door de Geest en te luisteren naar wat God tot je te zeggen heeft. Hij wil je laten wandelen in goede, klaargelegde werken (Ef. 2:10).
Als je naar de Geest luistert, en doet wat je denkt dat Jezus ook zou doen, dan hoef je niet bang te zijn dat je het vierde gebod overtreedt! Dan doe je namelijk alleen het goede en het welgevallige - en dat is wat God van ons wil.
Hartelijke groeten en Gods zegen, Rose.
'Is het geoorloofd om op sabbat goed te doen of kwaad te doen, een leven te redden of te doden?' (Mc. 3:4)
'Ik leg u de vraag voor, of het geoorloofd is op de sabbat goed te doen of kwaad te doen, een leven te redden of verloren te doen gaan.'(Lc. 6:5)
'De Zoon des mensen is heer over de sabbat.' (Lc. 6:5, Matt. 12:8)
'De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat. Alzo is de Zoon des mensen heer ook over de sabbat.' (Mc. 2:27-28)
'Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.' (Joh. 5:18)
'Er blijft dus een sabbatsrust voor het volk van God. Want wie tot zijn rust is ingegaan is tot rust gekomen van zijn werken, evenals God van de zijne.' (Heb. 4:9-10)
------------
Mijn inziens wil God van ons de we te allen tijde goed doen. Dat we alles wat we doen doen in Zijn naam. Ongeacht op welke dag. (Kol. 3:17, 23, Rom. 14: 5-8)
We leven immers voor God? Dan moeten we volkomen tot rust komen van onze eigen werken en enkel Gods werken doen, net als Jezus Christus. Jezus deed nooit iets voor zichzelf, deed nooit iets uit zichzelf (Joh. 5:19-20) Daarom kon Hij zeggen: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.
Het is ons dus geoorloofd om goed te doen op sabbat.
Wat is goed doen? M.i. alles wat te maken heeft met: 'Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.' Dit is wat Jezus te allen tijde deed. Dit bleek uit zijn barmhartigheid, zijn goedheid, zijn werken, ook op sabbat. Dit is daarom ook de vervulling van de wet (Gal. 5:14).
We kunnen voor elkaar regeltjes en gebodjes opleggen van: wat is dan goed doen, wat mag nou nog nèt wel, en nog nèt niet op sabbat. En dan kom je op christendokters, ziekenhuispersoneel, zoveel kilometer lopen etc. Was dà t Jezus' bedoeling? Dat is wetticisme - en wetticisme is de beste voedingsbodem voor oordeel. Jezus sprak niet voor niets tegen de farizeeën op het moment dat zijn discipelen aren plukten op sabbat: 'Indien gij geweten hadt, wat het zeggen wil: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande, dan zoudt gij geen onschuldigen hebben veroordeeld.' (Matt. 12:7)
Het is misschien makkelijker om regeltjes te hebben, maar veel beter is het om elke dag te wandelen door de Geest en te luisteren naar wat God tot je te zeggen heeft. Hij wil je laten wandelen in goede, klaargelegde werken (Ef. 2:10).
Als je naar de Geest luistert, en doet wat je denkt dat Jezus ook zou doen, dan hoef je niet bang te zijn dat je het vierde gebod overtreedt! Dan doe je namelijk alleen het goede en het welgevallige - en dat is wat God van ons wil.
Hartelijke groeten en Gods zegen, Rose.
Zou dat echt zo zijn? Er zijn ger. gemeenten waar de predikant een vermogen verdient. En daarbij nog eens de extra preekbeurten en andere taken. Is het zomaar dat grote gemeenten over het algemeen makkelijker aan een predikant komen? Of de veluwse gemeenten?Origineel geplaatst door Kislev
Klinkt weinig respectvol. Bovendien zit 'het knaken verdienen' echt niet alleen op de zondag door een preek te houden. Doordweeks heeft een predikant heel wat meer werk te doen. En als je het loon van bijv. mijn predikant gaat delen door het aantal uren wat hij draait dan houd je waarschijnlijk maar een minimumloon over!
Het wordt voor een predikant wel erg verleidelijk gemaakt om in een grote gemeente te staan waar een hoog salaris aan vast zit. Die GG predikanten hebben het zo slecht nog niet.
Absoluut mee oneens!!! Alle predikanten in mijn gemeente gaven tijdens hun intrede aan dat ze absoluut niet van plan waren het beroep aan te nemen. Want in zo`n grote gemeente hadden ze geen zin. De Heere heeft hen echt over moeten buigen.Origineel geplaatst door Lecram
Zou dat echt zo zijn? Er zijn ger. gemeenten waar de predikant een vermogen verdient. En daarbij nog eens de extra preekbeurten en andere taken. Is het zomaar dat grote gemeenten over het algemeen makkelijker aan een predikant komen? Of de veluwse gemeenten?
Het wordt voor een predikant wel erg verleidelijk gemaakt om in een grote gemeente te staan waar een hoog salaris aan vast zit. Die GG predikanten hebben het zo slecht nog niet.
In een persoonlijk gesprek gaf m`n predikant aan dat je als predikant echt niet voor zo`n grote gemeente kiest. En eerlijk gezegd vind ik 100.000 gulden een leuk bedrag maar niet echt een vermogen. Want als je dat gaat delen door het aantal uren dat hij kwijt is dan verdien ik per uur waarschijnlijk veel meer.
En of de veluwse gemeente makkelijker aan predikanten komen waag ik te betwijfelen. Zelf zijn we eens een periode van 8 jaar vacant geweest. En tussen de meeste predikanten zit ook een periode van 2 a 3 jr. Ik heb juist de indruk dat wij op de veluwe niet zo makkelijk aan predikanten kunnen komen. Bovendien heb ik niet de indruk dat de predikanten naar de Veluwe komen omdat daar lekker te verdienen is. Onze predikant preekte toen wij nog een keer vacant waren een keer bij ons en wist toen al dat het z`n gemeente zou worden. En inderdaad is er toen een paar maanden later een beroep op hem uitgebracht.
Je moet in het kerkelijk jaarboek de veluwse gemeenten maar eens opzoeken. `t Valt tegen die hoeveelheid predikanten hoor!
[Veranderd op 2/10/02 door Kislev]
Hoe dan ook, Rens, dit klinkt als echt een lekkere ontspannen zondagmiddag, een dag voor God, jezelf en je gezin... lekker toch? Dat is precies zoals ik het ook zou invullen, alleen mijn activiteiten ter ontspanning zijn want anders... ik hou niet zo van wandelingen en dergelijke. Dus spelletje doen, of beetje recreatief sporten, filmpje huren... gewoon lekker allemaal non-actief dingen, om te ontspannen! Ideaal, die zondag.
Ja, Madtice helemaal mee eens. Ik vind de zondag dan ook één van de mooiste dagen van de week.
Heerlijk het gevoel dat er niets moet. Fijn naar de kerk en en verder rustig aan.
En werk wat moet gebeuren, moet gewoon gebeuren. Zoals het melken en voeren van koeien of ander vee.
Maar iets wat maandag ook kan, moet je zeker maandag doen.
Heerlijk het gevoel dat er niets moet. Fijn naar de kerk en en verder rustig aan.
En werk wat moet gebeuren, moet gewoon gebeuren. Zoals het melken en voeren van koeien of ander vee.
Maar iets wat maandag ook kan, moet je zeker maandag doen.
Rusten kan maandag ook, en dat doen we dus ook op maandag, en op dinsdag, en op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag, en op zondag... je hoort het al, hier spreekt de ware student :, :, :, :,
Maar uhm, de lijn tussen dat wat noodzakelijk is en dat wat niet noodzakelijk is, is nogal vaag. Jezus geeft wel een voorbeeld, maar vooral dat hij niet zoveel op heeft met de wat is werken en wat niet regeltjes en wat is rusten en wat niet dogma's van Zijn tijd. Goed voorbeeld doet volgen, zou ik zeggen
Maar uhm, de lijn tussen dat wat noodzakelijk is en dat wat niet noodzakelijk is, is nogal vaag. Jezus geeft wel een voorbeeld, maar vooral dat hij niet zoveel op heeft met de wat is werken en wat niet regeltjes en wat is rusten en wat niet dogma's van Zijn tijd. Goed voorbeeld doet volgen, zou ik zeggen

Daar komt de waarheidsvriend weer met z'n gezever. (gezeur)
Dominees krijgen een roeping. Vuilnisman word je, omdat je het leuk vindt. Maar een dominee wordt door God geroepen. Dat is extraordinair. Tot zover dit punt.
Invulling zondag:
De zondag is er teneerste om in de dingen van de Here te zijn, en ten tweede om te rusten. Maar zou dit niet een rusten in de Here kunnen betekenen? De juiste zondags besteding is dan volgens mij ook om die dag in de dingen van de Here bezig te zijn. Naar kerk, en 's middags of 's avonds een goed boek lezen. Bijvoorbeeld een oudvader. Slapen is ook wel oke, maar niet als het een uitrusten van de zaterdagavond is.
The critical brother had het over iemand die zelfs de stofzuiger op zondag niet gebruikte als er een kruimeltje op de grond lag. Ikzelf zou de stofzuiger wel gebruiken, maar ik heb wel respect voor deze mensen. Ik denk dat zij het uit eerbied doen voor Gods Heilige dag. Zulke mensen moet je dan ook niet belachelijk maken.
Groeten van De waarheidsvriend.
Dominees krijgen een roeping. Vuilnisman word je, omdat je het leuk vindt. Maar een dominee wordt door God geroepen. Dat is extraordinair. Tot zover dit punt.
Invulling zondag:
De zondag is er teneerste om in de dingen van de Here te zijn, en ten tweede om te rusten. Maar zou dit niet een rusten in de Here kunnen betekenen? De juiste zondags besteding is dan volgens mij ook om die dag in de dingen van de Here bezig te zijn. Naar kerk, en 's middags of 's avonds een goed boek lezen. Bijvoorbeeld een oudvader. Slapen is ook wel oke, maar niet als het een uitrusten van de zaterdagavond is.
The critical brother had het over iemand die zelfs de stofzuiger op zondag niet gebruikte als er een kruimeltje op de grond lag. Ikzelf zou de stofzuiger wel gebruiken, maar ik heb wel respect voor deze mensen. Ik denk dat zij het uit eerbied doen voor Gods Heilige dag. Zulke mensen moet je dan ook niet belachelijk maken.
ZEER MEE EENS!!!
Bert Noteboom jr
Bert Noteboom jr
Origineel geplaatst door De waarheidsvriend
Daar komt de waarheidsvriend weer met z'n gezever. (gezeur)
Invulling zondag:
Over dat verhaal van die stofzuiger vind ik gewoon heel erg triest dat je zo kan denken. En moet je denk ik medelijden mee hebben.
Maar je mag ook best ontspannen, zoals een rondje fietsen. En nog veel meer.
Zolang je aan Hem denkt, en Hem eert is het goed toch.
Jezus genas ook op de sabbat en als dat geen werken is..........
En wat vinden jullie dan van werken op kerstdagen ed.
Maar je mag ook best ontspannen, zoals een rondje fietsen. En nog veel meer.
Zolang je aan Hem denkt, en Hem eert is het goed toch.
Jezus genas ook op de sabbat en als dat geen werken is..........
En wat vinden jullie dan van werken op kerstdagen ed.