EK voetbal 2008, hoe wordt dat onder ons beleefd?

Wie gaat het EK voetbal volgen?

Ja zeker, ik volg elke wedstrijd van oranje op tv
10
19%
Ja zeker, ik volg elke wedstrijd op radio 1
2
4%
Ja, ik kan het niet laten om 's morgens te kijken wat ze gedaan hebben
2
4%
Nee, ondanks dat het mij blijft trekken weet ik dat ik er fout aan doe.
8
15%
Nee, ik moet er niets van hebben, het doet me niets.
31
58%

Totaal aantal stemmen: 53

Jongere

Re: EK voetbal 2008, hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door Jongere »

Ik vind voetbal een bijzonder mooie en aantrekkelijke sport om naar te kijken.

Maar natuurlijk zitten er wel wat problemen aan vast:
- hooligans slopen na elke wedstrijd spullen van anderen
- voetbal is religie voor duizenden mensen (zie documentaire op uitzending gemist over 'Het legioen' -> daar word je triest van)
- er gaan bedragen rond in het voetbal die absoluut niet te verantwoorden zijn als op de wereld duizenden mensen onder het minimumloon van één dollar per dag leven (of beter gezegd: aan het sterven zijn)
- kans van verslaving bij het volgen ligt op de loer. Dat zullen veel mensen een beetje overdreven vinden, maar je moet de refojongeren eens te kost geven die iedere zondag alle uitslagen willen horen en iedere spelernaam kennen.

Zijn dit genoeg redenen om dan niet te kijken? Weet ik niet, voor mij wel. Al zal ik de uitslagen zeker blijven volgen. Het is zo'n enorm onderdeel van de samenleving dat het haast niet mogelijk is om normaal te functioneren als je niet weet "wat het geworden is".
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jongere schreef:... Al zal ik de uitslagen zeker blijven volgen. Het is zo'n enorm onderdeel van de samenleving dat het haast niet mogelijk is om normaal te functioneren als je niet weet "wat het geworden is".
:oO :oO
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:Het is zo'n enorm onderdeel van de samenleving dat het haast niet mogelijk is om normaal te functioneren als je niet weet "wat het geworden is".
nou zeg, overdrijven is ook een vak :fi

of: 't wordt tijd om te emigreren ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Guppy3

Bericht door Guppy3 »

Ach, een potje voetbal is niet fout. Gisterenavond nog gedaan met een hele groep buurjongetjes.
Maar gezien de romslomp die gemaakt wordt rond dit "festijn", de spelersverheerlijking, wedstrijden/finale op zondag, heeft het niets meer met sportief te maken. Laten we ons als christen er verre van houden.
Deze discussie is natuurlijk heel vaak gevoerd.
Kun je op 1 dag naar de kerk, en de finale bekijken? Wat mij betreft niet.
God is daar niet in het stadion te vinden. Maar hij is wel alwetend. Hij kent ons. Een ieder zij in zijn gemoed......enz enz

Als het sportief is, waarom dan de boel venielen na afloop van de wedstrijd? Ongeacht of er gewonnen of verloren is.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Lassie schreef:voetbal vindt ik erg leuk! k Heb zelf ook op voetbal gezeten!

Maar het profvoetbal vindt ik geen snars aan! Slaat nergens op... laten die gasten eens wat anders doen dan voetballen en op een andere manier geld verdienen!!
Ik vind het eerlijk gezegd, maar een dom spel, dat voetballen. Wat is daar nou aan een beetje achter een bal aan rennen ::please ::please ::please. Dat profsport nergens op slaat ben ik het met Lassie eens. Ik snap echt niet wat het voor nut heeft om daar geld in te gaan verdienen. Het is echt geen nuttige functie!
Lassie

Bericht door Lassie »

Voetballen is juist leuk!!! Vooral als je op de camping staat. Dat is het zelfde met volleybal..(wordt zowel proff als ontspanning gedaan) en zo zijn er wel meerdere sporten!
BJD

Bericht door BJD »

Zijn de voetballers verantwoordelijk voor die gekken die er een zooitje van maken. Die mogelijk niet eens weten wat buitenspel is... dus geen verstand van het spelletje hebben? maar die voetbal aangrijpen om te rellen..

Helaas daarom... een stadionbezoek lijkt onverantwoord. Maar kijken?

Zo kan ik gerust naar bv Martin Mans, Jan Vayne luisteren ondanks dat er genoeg zijn die hem verheerlijken? Hem adoreren??
Rens

Bericht door Rens »

Mister schreef:
Jongere schreef:... Al zal ik de uitslagen zeker blijven volgen. Het is zo'n enorm onderdeel van de samenleving dat het haast niet mogelijk is om normaal te functioneren als je niet weet "wat het geworden is".
:oO :oO
idd, ik zie op teletekst de uitslagen wel, maar ben feitelijk alleen nieuwsgierig hoe feyenoord en hfc haarlem gespeeld hebben.....verder volg ik het niet zo.

hoewel ik afgelopen woensdag wél de finale om de uefa-cup gezien heb, en een schitterende wedstrijd gezien heb. helaas zijn dit soort goede wedstrijden een uitzondering. 1 x geel voor tijdrekken van de doelman, en verder een puur sportieve wedstrijd met vrijwel geen overtredingen.....het kán dus wel, en dan ook nog eens in een finalewedstrijd......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
BJD

Re: EK voetbal, hoe wordt dat onder ons beleefd?

Bericht door BJD »

Rens schreef:
BJD schreef:
Rens schreef:Helaas was er geen tussenoplossing mogelijk, maar ik volg het wél, maar zal niet élke wedstrijd gaan zien.....ik kijk wat het "affiche" is, en bepaal dan of ik kijk of niet. Bij wedstrijden van landen die mij niet of minder aanspreken zal ik niet kijken.....
Is het type voetbal wat ze spelen bepalend of de landen opzich. Ik kan me voorstellen dat je aanvallend ingestelde landen aantrekkelijker vind om naar te kijken.
Heb je nog zoiets van... een twijfel... doe ik hier wel goed aan. Als je ziet hoe iedereen mee omgaat?
ik wéét hoe het speltype van bepaalde landenteams is, dus....van puur verdedigend voetbal dat alleen maar leunt op de counter....nee, dank je.....maar teams die puur op de aanval spelen dat is leuk om te zien.

ik ben razend nieuwsgierig hoe het Russische team onder bondscoach Guus Hiddink het er af gaat brengen! het zou toch een stunt van jewelste zijn als ze heel erg ver zouden komen, halve finale of zelfs de finale wel....
I.dd. Ik kijk liever naar een aanvallende ploeg bv liever naar Portugal dan in dat geval Nederland puur verdedigend zou spelen. Ik denk idd dat Rusland wel aanvallend zal voetballen. Finale zullen ze niet halen denk ik.. dat halen alleen de luisploegen... (dus die op de counter spelen, zoals Italie onlangs.)

Maar goed... mijn valkuil is dat ik me er te veel mee bezig ga houden. De spelers echter doen me echt niets. Afgoden zijn het voor mij zeker niet. Dan eerder dat spelletje..

Als ik crimineel zou zijn dan zou ik inbreken ten tijde van wedstrijden van Oranje. Zowat iedere diender zit dan voor de buis. Degene die inbreken, die zijn meest niet voor oranje ;)
Jongere

Bericht door Jongere »

Okok, dat was een beetje overdreven.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik sta er versteld van hoeveel mensen het hier op RF blijkbaar de normaalste zaak van de wereld vinden om bij zulke sportevenementen, die totaal geen christelijk gehalte hebben, lekker voor de buis te gaan zitten... :oO
Rens

Bericht door Rens »

Mister schreef:Ik sta er versteld van hoeveel mensen het hier op RF blijkbaar de normaalste zaak van de wereld vinden om bij zulke sportevenementen, die totaal geen christelijk gehalte hebben, lekker voor de buis te gaan zitten... :oO
er is toch niemand die jou ook voor de buis zal of wil sleuren? wil je niet kijken, dan kijk je niet. punt. wil je er niks mee te maken hebben, sla deze topic dan simpel over....tóch? (dat wordt mij ook wel eens voorgehouden)
Moderatorbericht:
BJD

Bericht door BJD »

Mister schreef:Ik sta er versteld van hoeveel mensen het hier op RF blijkbaar de normaalste zaak van de wereld vinden om bij zulke sportevenementen, die totaal geen christelijk gehalte hebben, lekker voor de buis te gaan zitten... :oO
Vooralsnog doet de overgrote meerderheid het niets (volgens de pol)

Maar..idd denk ik, topsport beoefenen en Christen zijn gaat moeilijk (niet) samen. Ik ken een jongen, opgegroeid bij de Ger Gem, (ik heb nog met hem gevoetbald) speelt al cirrca tien jaar in de eredivisie. (voor de leken onder ons, dat is betaald voetbal) Hij begon met niet op zondag te voetballen maar dat heeft hij misschien een seizoen volgehouden..

Kennelijk vond Paulus sport waarbij ook prijzen te verdienen vielen (en daarmee eer, krans e.d.) geen probleem. Althans dat concludeer ik uit 1 korinthe 9. Waarbij hij eigelijk zegt :Natuurlijk weten jullie dat er maar een (1) de prijs krijgt bij een hardloopwedstrijd, ondanks dat iedereen loopt. Ga je levensweg alzo dat jij ook die Prijs mag ontvangen.

Als hij pertinent tegen wedstrijdsport zou zijn zou hij geen voorbeeld uit de wedstrijdsport gebruiken denk ik..
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

BJD schreef:Het Europees Kampioenschap voetbal staat weer voor de deur. Hoe wordt dat onder ons beleefd ?

Wie gaat het volgen onder ons? Wie verafschuwd het en waarom?
Juist dit soort evenementen grijpt de duivel aan om een land totaal te ontwrichten en om ons van God en van Zijn dienst af te houden.

In het verleden heb ik , ik moet het tot mn schaamte bekennen , ook dit soort evenementen gevolgd.
Maar als we er goed over nadenken dan kan dit echt niet !
Gij geheel anders dat geld ook in dit opzicht.

Met de vorige voetbalgekte was ik eens bij een broer op bezoek na een doopdienst, dat het me aangreep.
De wereld was in rep en roer, want er zou die avond een belangrijke wedstrijd gespeelt worden. Wat een ontheiliging van Gods dag, waar kerkmensen zich soms schamen om opelijk uit te komen voor God en Goddelijke zaken, komt de wereld, ook (of juist !!) in uiterlijk opzicht, er openlijk voor uit , wat voor een (voetbal)god ze dienen. Het gekste is nog niet gek genoeg.

Op dat moment heb ik werkelijk gevoeld , dat we er niet boven mogen staan , maar dat het werkelijk een vertoornen van God is. Voetbal is een religie geworden, een afgodendienst.

Want hoe je het went of keert, of je de spelers verantwoordelijk stelt of niet.
Deze tournooien leiden altijd tot het ontheiligen van Gods dag, tot het vereren van mensen tot een opvullen van een leegte met een liefde voor een spel wat zeer sterk neigt naar een vervanging van een religeuze beleving.
Het spel en de spelers worden in de media beschreven met gebruik van Bijbelse termen.
De uitingen bij vele kijkers bij het misgaan van een wedstrijd , zij menigmaal zeer godslasterlijk.
Het openbare leven is verstoord bij een wedstrijd , ons land gaat op in brood en spelen en daar vullen we ons leven mee.
En als laatst nog een argument : als we nu zien en horen de naderende voetstappen van Zijn komst, we zien de rampen in Birma en China is het dan verantwoord om miljoenen te verslinden voor enkel wat volksvermaak ?
En dit dan naast de opdracht om wakende te zijn : haast u en spoed u om des levens wil !

Dan hoeven en dan mogen we er niet boven staan , maar dan behoren we als christenen wel een zoutend zout en een lichtend te zijn , ook in ons omgaan met dit lege volksvermaak.
Het meeleven, meedoen of volgen van deze verdwazing is m.i. voor een christen geen optie, ondanks dat het voor sommigen wel een strijd kan zijn !
Rens

Bericht door Rens »

Diegenen die sport in het algemeen (top- of betaalde sport dus) verafschuwen, die worden toch niet verplicht hun tijd daar mee te vullen?

Vergooi jij je leven ermee als een ánder wél kijkt naar de een of ander sportevenement? nee? nou dan, en diegenen die op de een of andere wijze kerkelijk meelevend zijn, en toch kijken, die zitten de mensen die sport strikt afwijzen toch niet in het dagelijkse vaarwater?
Moderatorbericht:
Gesloten