Sola Scriptura

J.C. Philpot

Re: Sola Scriptura

Bericht door J.C. Philpot »

Erasmiaan schreef:Wat ben jij een vreselijk gefrustreerd mannetje zeg.
Laten we allen inhoudelijk blijven/worden:
Forumregels schreef:- Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
memento

Bericht door memento »

Juist de verscheidenheid van de Schrift maakt haar zo prachtig. Ze geeft geen keurig uitgewerkt, dogmatisch kloppend, en altijd genuanceerd verhaal.

Nee, de ene keer roept het op: Bekeer je; en de andere keer weer Bekeer mij, dan zal ik bekeerd zijn. Dan weer stijd om in te gaan, en een andere keer stel uw vertrouwen op de Heere, en Hij zal het maken. Soms een streng waarschuwend woord Wee u, dan weer een liefelijke nodiging Oh, alle gij dorstigen, komt de wateren, dan weer een klagend woord Waarom, oh waarom, tel je geld uit voor iets wat niet verzadigen kan, kom naar Mij toe. Etc etc.

Nee, het is niet aan ons om teksten te plukken, en te kiezen wat wij leuk vinden. We moeten ons laten verrassen door wat Gods woord zegt, steeds weer als we het lezen, en de tekst zoals die tot ons komt, op ons in laten werken, zonder de betekenis ervan direct weg te nuanceren met andere bijbelteksten. Geen vragen stellen, maar gehoorzamen. Het is immers God, die spreekt, in ELKE tekst van de Schrift...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:Nou, kijk, het paste in de doelstelling van dit topic: Wellicht dat het dan lukt om tot een soort overzicht te komen waar alle wezenlijke teksten op een rijtje staan. Vandaar dat ik met deze tekst kwam. En dan blijf ik er bij, dat de door mij geciteerde tekst heel wezenlijk is als het de vraag betreft wát nu de zaligheid precies inhoudt.
Ok. Dan was mijn reactie misschien ietwat overbodig, al blijf ik vinden dat woorden als "magistraal" etc. voor één bepaalde Bijbeltekst niet echt gepast zijn.
Kaw schreef:Maar ik denk dat je mijn punt heel goed begrepen hebt. Schrift moet met schrift worden vergeleken en elke ketter heeft zo zijn letter, maar er schijnt een uitzonderingsregel te gelden voor de zinnen die ik citeerde. Je reactie getuigt van wat boosheid en ik denk dat dit komt omdat die teksten ook voor jou een teer en gevoelig plekje zijn, omdat het belang van deze teksten in je opvoeding een grote rol spelen (of gespeeld hebben) en dat er daarom niet mee gespot moet worden. Deze teksten vormen de basis van het eigene van bepaalde kerkverbanden waar jij volgens mij ook toe behoord. Een tekst die deze teksten op zijn minst in een ander daglicht stellen is toch wel snel een ketterletter, maar andersom mag dit absoluut niet gestelt worden. Vandaar dat Jongere dit topic heeft gestart. Hoe ga je met de bijbel om en hoe vind je een gezonde verhouding.
Je slaat de plank helemaal mis. Finaal. Deze teksten zeggen mij net zoveel als andere Bijbelteksten. En dat de teksten die jij noemt de basis vormen voor het eigene van bepaalde kerkverbanden: karikatuur! Het ging mij alleen om de bijvoeglijke naamwoorden voor een bijbeltekst en het losmaken van één bijbeltekst in zijn algemeen! Dus mensen die altijd maar zeggen: velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren bedoel ik maar ook mensen die het altijd over Johannes 3:16 hebben.

Ik zie het echter zo dat je elke gelegenheid aangrijpt om je frustraties van zes jaren GerGem te spuien. Helaas.
J.C. Philpot schreef:Laten we allen inhoudelijk blijven/worden:
Sorry, 'k liet me even gaan maar ik ga onmiddelijk inhoudelijk verder.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Kaw schreef:Weg met die verheerlijking van de volgende fragmentjes:
"Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn"
"De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart"
"Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid"
"velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren."
"Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen"
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke"
Sommige dominees weten hier twee keer per week een hele preek van te maken.
Ik ben blij dat iedereen zegt er naar te streven om ALLE teksten in de Bijbel goed tot hun recht te laten komen.
Toch doet het dan erg pijn dat teksten ZO (zoals hierboven) worden geciteerd.
Al weet ik ook wel dat er eenzijdigheid bestaat, toch zal de leer van de vrije genade iemand - wil het goed zijn - nooit teveel worden.
Hierin kan ik alleen maar Erasmiaan bijvallen en dat is echt niet om op de persoon te spelen.

Zonderling
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Inderdaad; de leer van vrije genade wordt als het goed is iemand nooit te veel, maar áls altijd alleen maar het rijtje, dat Kaw opsomt, alléén maar wordt genoemd, kan het gauw gebeuren, dat je het gruwelijk zat wordt.
En dan niet de kern van de leer van vrije genade, maar wel de manier waarop op en het eenzijdig belichten ervan.

Ik vraag me ook wel eens af of áls je het eenzijdig belicht je de mensen én God niet onzettend tekort doet.
De mensen door een groot deel van het heeeeerlijke evangelie te 'verstoppen' en God een stapje voor willen zijn, dat er maar niet te veel mensen tot geloof zouden komen!

My one and only goal;
His image in my soul.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Het wordt ook te veel wanneer mensen alsmaar terugkomen op die zogenaamde eenzijdigheid en zelfs de woorden 'gruwelijk zat' gebruiken als het gaat om letterlijke Bijbelteksten.

Citeer dan de eenzijdige preken of toespraken van mensen en citeer niet de Bijbel om die eenzijdigheid aan te tonen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik deze manier van discussievoeren beneden alle peil vind.
Plaats reactie