freek schreef:Nou, kijk, het paste in de doelstelling van dit topic: Wellicht dat het dan lukt om tot een soort overzicht te komen waar alle wezenlijke teksten op een rijtje staan. Vandaar dat ik met deze tekst kwam. En dan blijf ik er bij, dat de door mij geciteerde tekst heel wezenlijk is als het de vraag betreft wát nu de zaligheid precies inhoudt.
Ok. Dan was mijn reactie misschien ietwat overbodig, al blijf ik vinden dat woorden als "magistraal" etc. voor één bepaalde Bijbeltekst niet echt gepast zijn.
Kaw schreef:Maar ik denk dat je mijn punt heel goed begrepen hebt. Schrift moet met schrift worden vergeleken en elke ketter heeft zo zijn letter, maar er schijnt een uitzonderingsregel te gelden voor de zinnen die ik citeerde. Je reactie getuigt van wat boosheid en ik denk dat dit komt omdat die teksten ook voor jou een teer en gevoelig plekje zijn, omdat het belang van deze teksten in je opvoeding een grote rol spelen (of gespeeld hebben) en dat er daarom niet mee gespot moet worden. Deze teksten vormen de basis van het eigene van bepaalde kerkverbanden waar jij volgens mij ook toe behoord. Een tekst die deze teksten op zijn minst in een ander daglicht stellen is toch wel snel een ketterletter, maar andersom mag dit absoluut niet gestelt worden. Vandaar dat Jongere dit topic heeft gestart. Hoe ga je met de bijbel om en hoe vind je een gezonde verhouding.
Je slaat de plank helemaal mis. Finaal. Deze teksten zeggen mij net zoveel als andere Bijbelteksten. En dat de teksten die jij noemt de basis vormen voor het eigene van bepaalde kerkverbanden: karikatuur! Het ging mij alleen om de bijvoeglijke naamwoorden voor een bijbeltekst en het losmaken van één bijbeltekst
in zijn algemeen! Dus mensen die altijd maar zeggen:
velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren bedoel ik maar ook mensen die het altijd over Johannes 3:16 hebben.
Ik zie het echter zo dat je elke gelegenheid aangrijpt om je frustraties van zes jaren GerGem te spuien. Helaas.
J.C. Philpot schreef:Laten we allen inhoudelijk blijven/worden:
Sorry, 'k liet me even gaan maar ik ga onmiddelijk inhoudelijk verder.