De Katholieke broeders en zusters

parsifal

Bericht door parsifal »

Ik denk niet dat het goed is om in de RK kerk, kerk en individu te scheiden. Een deel van de leer is juist dat het heil door de bemiddeling van de kerk naar de mens komt. Strik zou me hierin misschien kunnen verbeteren.

Wat betreft Maria en beeldendienst. Als het goed is wordt Maria nooit aanbeden maar altijd aangeroepen om voorbede. Dit kom je zeker tegen bij RK mensen in een overwegend protestants gebied (waar men dus niet te maken heeft met cultuur katholicisme). Dit aanroepen (om voorbede) is ook niet direct Bijbels maar het staat wel in een heel ander licht dan aanbidding.

De beelden hebben zo ook als het goed is dezelfde functie als de foto van je vriendin of familieleden in je portemonee. Ze worden niet vereerd, maar wijzen naar de mensen die uitgebeeld worden, die op zijn hoogst vereerd worden als heiligen in Christus. Maar dat is een ander vereren als wat wij er meestal onder verstaan.

Deze praktijken wijs ik wel af, vanwege de grote gevaren die er aan zitten. En ook omdat het m.i. niet Bijbels is. Maar maak geen karikatuur, die je vervolgens ga bestrijden.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik vind dit wel interessant, dat je dit zegt, Parsifal (en de aanvullig van Rens). Ik was ook altijd van mening dat men de beelden aanbad, en Maria, maar inderdaad, als je er even bij stilstaat, is dat eigenlijk niet het geval. Goed dat je deze stereotype de wereld uitgeholpen hebt!
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Rens
Het is wél zo dat je bij een beeld van Jezus aan het kruis neer knield (uit diepe eerbied voor God), en in gebed gaat, máár.....je gebed gaat rechtsreeks tot God en NIET naar het beeld op zich!!

Het beeld bepaald je in opperste mate bij het wezen van God, de genade die je van Hem vraagt voor de zonden die je op dat moment tegenover Hem belijdt, danwel dat je je direct tot Hem wendt in gebed om, náást te voorspraak van Maria, Hem nederig bidt om iets wat je bezighoudt.

Niet het beeld wordt aanbeden.....GOD wordt aanbeden, het gebed tot Hem is van wezenlijke aard, waarbij je wéét dat God de Heilige Trinity is, waarlijk mens, waarlijk God, 3 Personen ondeelbaar in 1 wezen: God de Vader, Jezus Christus Zijn Zoon en de Heilige Geest die van Beiden uitgaat en deel is van Hen.

Mogelijk dat hierdoor wat meer van het stereotype van het katholieke gebeuren in een duidelijker licht wordt gesteld.

Groet, Rens
Juist! En zo is het Rens!
Heeft dus niets, maar dan ook niets te maken met afgodendienst!!!!!

The Critical Brother (niet van R.K. broertjes en - zusjes hoor!)
Plaats reactie