Barneveld, een overpeinzing

Marnix

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Marnix »

Precies.... daarom is democratie ook altijd beperkt. Met het toenememde aantal moslims krijg je eenzelfde probleem. Als je de democratie handhaaft loop je dan ook risico's. Als de meerderheid een verbod op de Bijbel wil, wat dan?

Ander, zou je misschien antwoord willen geven op mijn vragen over dat filmen? Waarom dat zo'n probleem zou zijn? Iedereen kan me op zondag naar de kerk zien fietsen en ik heb daar totaal geen problemen mee, als men dat op beeld vastlegt ook niet. We hebben toch niks om te verbergen of om geheimzinnig over te doen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JALP

Bericht door JALP »

Ander schreef:Onzin JALP. Een van de vorige zomers gingen AD-journalisten op pad door heel Nederland. Eentje kwam in Staphorst aan en werd zeer gastvrij ontvangen in de (hersteld) Hervormde pastorie.

En al die onzinnige programma's waar ineens een microfoon onder je neus wordt gedoeld. Heel veel niet kerkelijken zouden misschien precies zo gereageerd hebben maar omdat het refo's zijn... Groot gelijk dat ze de deur dichtsmijten.
Tuurlijk, gelukkig zijn er ook christenen die vriendelijk reageren, dat zie je ook in de uitzending van Netwerk.
En natuurlijk, anderen zullen misschien ook schrikkerig reageren, maar ze slaan geen microfoon uit de handen....

Ander... volgens mij staan we in deze samenleving en mogen we ons gedachtegoed uitdragen. Niet wereldvreemd zijn!!!!!
JALP

Bericht door JALP »

Marnix schreef:Bedoelt de Bijbel dat met "uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend"? Als een ander niet vriendelijk is is het logisch dat jij dat ook niet bent? Kom op zeg, gaan we hier nou het oog om oog, tand om tandprincipe leren?

Verder, wat is er mis met de filmbeelden bij de kerk? Er wordt gefilmd hoe mensen naar een kerkgebouw lopen en het gebouw binnen gaan. Er zijn geen beelden van een kerkdienst gemaakt. Hoezo is dat niet gepast? Wat is het probleem? Wat hebben de journalisten verkeerd gedaan? Jammer dat men zo geheimzinnig doet over de kerkgang. Gastvrij is het niet.
Exact Marnix... Die koster had misschien beter kunnen zeggen... kom binnen in de kerk... (hoewel dan misschien de camera uit moet... dat zou ik dan nog wel redelijk kunnen begrijpen..)
Ander

Bericht door Ander »

Marnix schreef:Ander, zou je misschien antwoord willen geven op mijn vragen over dat filmen? Waarom dat zo'n probleem zou zijn? Iedereen kan me op zondag naar de kerk zien fietsen en ik heb daar totaal geen problemen mee, als men dat op beeld vastlegt ook niet. We hebben toch niks om te verbergen of om geheimzinnig over te doen?
Gevoel. We hebben zeker niks te verbergen. Laten ze een kerkdienst bijwonen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Een ononderbouwd slecht gevoel zegt helemaal niks. Je moet dan kijken waar dat gevoel vandaan komt en of het gevoel wel juist is. Zo niet, dan moet je het bijstellen.

Als het al eeuwen de traditie is dat je op zondag niet de planten in je tuin water mag geven en je ziet iemand op zondag de planten water geven, dan is het logisch dat je daar een gevoel bij krijgt van "dit is niet goed". Mensen die op de fiets naar de kerk gingen veroorzaakten 70 jaar geleden ook een slecht gevoel bij gereformeerden. Tegenwoordig heeft men in de meeste kringen wel ontdekt dat dat gevoel niet klopt. Het voelde voor de Farizeeen niet goed dat de discipelen op de sabbat aren plukten.

Kortom, wat moet ik met dit antwoord: "Gevoel". Het zegt niks.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Een ononderbouwd slecht gevoel zegt helemaal niks. Je moet dan kijken waar dat gevoel vandaan komt en of het gevoel wel juist is. Zo niet, dan moet je het bijstellen.

Als het al eeuwen de traditie is dat je op zondag niet de planten in je tuin water mag geven en je ziet iemand op zondag de planten water geven, dan is het logisch dat je daar een gevoel bij krijgt van "dit is niet goed". Mensen die op de fiets naar de kerk gingen veroorzaakten 70 jaar geleden ook een slecht gevoel bij gereformeerden. Tegenwoordig heeft men in de meeste kringen wel ontdekt dat dat gevoel niet klopt. Het voelde voor de Farizeeen niet goed dat de discipelen op de sabbat aren plukten.

Ik heb liever niet dat er iemand werkt op zondag. Dat is de belangrijkste reden.
Verder is het zo dat we geen curiosoteit zijn of zo. Laat ze inderdaad de kerk maar eens in komen.

En het is natuurlijk raar dat je zou meewerken aan een medium dat je in principe afwijst. Dat zou niet principiëel zijn.
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Een ononderbouwd slecht gevoel zegt helemaal niks. Je moet dan kijken waar dat gevoel vandaan komt en of het gevoel wel juist is. Zo niet, dan moet je het bijstellen.

Ik heb liever niet dat er iemand werkt op zondag. Dat is de belangrijkste reden.
Verder is het zo dat we geen curiosoteit zijn of zo. Laat ze inderdaad de kerk maar eens in komen.

En het is natuurlijk raar dat je zou meewerken aan een medium dat je in principe afwijst. Dat zou niet principiëel zijn.
Meewerken hoeft ook niet per se. Maar de politie bellen als een cameraploeg op de openbare weg staat te filmen is wel het andere uiterste, lijkt me.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:

Gaat dat om het filmen of om het fietsen / planten water geven? Dat laatste is volgens mij wat anders dan werken. De filmopnamen zijn volgens mij op 2e paasdag gemaakt, op een maandag dus.

Wat dat principieel tegen zijn, is men principieel tegen nieuws en actualiteiten? En daarnaast, door op film vastgelegd te worden werk je nog niet aan tv-maken mee. Als dan gelijk de politie gebeld wordt vind ik dat wel heel ongastvrij.
Ander

Bericht door Ander »

Marnix schreef: Kortom, wat moet ik met dit antwoord: "Gevoel". Het zegt niks.
Het zegt mij wel wat van jou.
Velen in mijn kringen krijgen een vervelend gevoel bij een TV-ploeg die de kerkgang filmen. In jouw kringen waarschijnlijk niet. Dat is het verschil. En inderdaad, wanneer je een medium afwijst en vervolgens ongevraagd door datzelfde medium op bewegend beeld gezet wordt, is dat vervelend.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgezien van alle voor- en tegenargumenten, bestaat er ook nog zoiets als (recht op) privacy, en het rustig (ongestoord) kerkwaarts kunnen gaan.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:

Gaat dat om het filmen of om het fietsen / planten water geven? Dat laatste is volgens mij wat anders dan werken.
Filmen en planten watergeven op zondag zijn allebei dingen die je beter door de week kunt doen; daar is de zondag niet voor. Bij ons is er in het verleden ook wel eens op zondag gefilmd; ik werd daar niet blij van (er is overigens ook niet gedreigd de politie te bellen).
Wat dat principieel tegen zijn, is men principieel tegen nieuws en actualiteiten?
Principiëel op TV tegen, ja. Dat weet jij best. Je bent weer bezig met een van je befaamde ontwijktactieken om maar een antwoord te hebben. En nee, ik ga de TV-discussie niet overdoen.
En daarnaast, door op film vastgelegd te worden werk je nog niet aan tv-maken mee.
Nee, een TV-ploeg maakt een film enkel en alleen voor het archief... Keep on dreaming.
Marnix

Bericht door Marnix »

Is dat zo? Volgens mij is er vrijheid van nieuwsgaring.... en mag er in ieder geval op straat gewoon gefilmd worden. Dat is openbaar terein. Dus de politie bellen schiet sowieso niet op, er wordt namelijk geen wet overtreden / recht geschonden.

Als men zich er niks van had aangetrokken was de rustige kerkgang totaal niet verstoord geweest.
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Is dat zo? Volgens mij is er vrijheid van nieuwsgaring.... en mag er in ieder geval op straat gewoon gefilmd worden. Dat is openbaar terein. Dus de politie bellen schiet sowieso niet op, er wordt namelijk geen wet overtreden / recht geschonden.

Als men zich er niks van had aangetrokken was de rustige kerkgang totaal niet verstoord geweest.
Maar ik, ik en velen, voelen zich ongemakkelijk als de tv-camera op hen wordt gericht zonder te weten waarom.
En ik trek me dat wss wel aan, neem het mee de kerk in, me afvragend waarom gefilmd werd.

Kortom: Storing en hindering

GRAAG WEER ON-TOPIC ::please
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik zie het probleem niet zo. Ik word ook gefotografeerd op straat als mijn snelheid niet in orde is. Dat vinden we ineens normaal... ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Filmen en planten watergeven op zondag zijn allebei dingen die je beter door de week kunt doen; daar is de zondag niet voor. Bij ons is er in het verleden ook wel eens op zondag gefilmd; ik werd daar niet blij van (er is overigens ook niet gedreigd de politie te bellen).
Er werd niet op zondag gefilmd in dit geval.

Dat je beter niet op zondag planten water kan geven is jou mening en gelukkig niet de Bijbelse lijn. En daar ben ik vooral bang voor. Dat we weer een situatie krijgen als Israel in de tijd van Jezus, waar mensen allemaal eigenbedachte regels opgelegd krijgen wat allemaal wel en niet mag. Geen aren plukken, geen zieken genezen en geen plantjes water geven. Wetticisme ten top.

En dan zegt iemand voor de camera doodleuk dat als je wel wat in je tuin wil doen, je maar naar een ander dorp moet verhuizen. Hoezee, uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend.
Principiëel op TV tegen, ja. Dat weet jij best. Je bent weer bezig met een van je befaamde ontwijktactieken om maar een antwoord te hebben. En nee, ik ga de TV-discussie niet overdoen.
Klopt. Maar toch is het wel wat vreemd als mensen na wat vragen zeggen:

Je mag dit in de krant zetten hoor, maar geen foto erbij!!! :)
Nee, een TV-ploeg maakt een film enkel en alleen voor het archief... Keep on dreaming.
Dat bedoel ik niet. Als ik over straat loopt, een cameraman net een shot aan het draaien is en ik zodoende op tv kom als voorbijganger, heb ik daarmee nog niet meegewerkt aan tv-maken :)

JvdG, die camera registreert niets anders dan wat de mensen die op straat lopen ook registreren. Dus misschien goed om je af te vragen of je camera-angst wel zo gegrond is. Je hebt toch niets om bang voor te zijn of je ongemakkelijk om te voelen? Nogmaals, gevoel is soms een slechte raadgever ;)
Plaats reactie