Om over na te denken: ziek zijn én blijven

Lassie

Re: Om over na te denken: ziek zijn én blijven

Bericht door Lassie »

het is vreselijk die ziekte A.L.S. dit gaat door merg en been.
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Ik denk dat het inderdaad is dat de ziekte zo erg is zoals je het zelf beleefd.
Dat kan de ene dag betekenen dat je jezelf kerngezond vind, terwijl je pijn hebt
terwijl je jezelf de andere dag misschien wel ziek vind terwijl je geen pijn hebt.
Daarnaast komt nog dat je veel op onbegrip stuit wanneer je ziekte niet door anderen
begrepen of (h)erkent wordt.
Je kunt daarom geen één ziekte met de andere vergelijken.
Je kunt geen fibromalogy patienten met kanker patienten vergelijken.
De ziekte is zoals je het zelf beleefd. De ene dag negatief en erg zwart.
De andere dag wat positiever en licht grijs....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Ariene

Bericht door Ariene »

edele strijdster schreef:Ik denk dat het inderdaad is dat de ziekte zo erg is zoals je het zelf beleefd.
Dat kan de ene dag betekenen dat je jezelf kerngezond vind, terwijl je pijn hebt
terwijl je jezelf de andere dag misschien wel ziek vind terwijl je geen pijn hebt.
Daarnaast komt nog dat je veel op onbegrip stuit wanneer je ziekte niet door anderen
Is het bij FM ook karakter afhankelijk, hoe je het beleeft?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Jongere

Bericht door Jongere »

JolandaOudshoorn schreef:Tja, iedereen heeft wel wat. Laten we vooral niet denken dat wat ik heb wel het aller-ergste is. Want dan verdrink je jezelf in zelfmedelijden.
Wat ik mis in het stukje en wat ik die persoon vanharte wil toewensen is de nabijheid van God. Dan is alles te dragen, met een rustige, kalme moed!
Mijn gedachte Jolanda! Ik zal niets zeggen over welke ziekte dan ook, ben zelf gelukkig kerngezond. Maar ook zieke mensen hebben in zekere zin een opdracht. Het gevaar bestaat - vooral bij meer zeldzame (en minder goed zichtbare) ziekten - dat mensen inderdaad meer met zichzelf, hun ziekte en de boze buitenwereld bezig zijn dan met waar ze mee bezig moeten zijn. Het gevaar bestaat, dat meen ik heel serieus en ik hoop dat het niet niet-begripvol overkomt, dat je ziekte je hele leven wordt en gaat beheersen. Dat niemand je daarin ooit zal begrijpen, dat je als je met anderen praat het liefst over al je problemen praat, etc. Zo staat er in één van de mooie verhalen van Marten Toonder over O.B. Bommel heel treffend een stukje waarin Bommel op bezoek is bij de burgemeester. (Ik herinner met het niet perfect, maar het gaat om de strekking) Die man zegt: "Vertel mij al uw hobby's en kwalen!" maar zodra Bommel begint haakt de burgemeester er zelf op in om over zijn eigen problemen te praten. Dit duurt maar en duurt maar tot Bommel het zat wordt en ècht over zijn hobby's en kwalen begint - maar daar heeft de burgemeester helemaal geen interesse in en zet hem woedend de deur uit.
Nogmaals: ik heb makkelijk praten. Maar wat je ook hebt, het neemt een bepaalde verantwoordelijkheid niet weg. Neem nu Job, die man had pas reden tot klagen: De Heere heeft gegeven, de Heere heeft genomen, de Naam des Heeren zij geloofd!
edele strijdster

Ariene schreef:
edele strijdster schreef:Ik denk dat het inderdaad is dat de ziekte zo erg is zoals je het zelf beleefd.
Is het bij FM ook karakter afhankelijk, hoe je het beleeft?
Nou, ik zou het niet op FM toe willen spitsen omdat ik daar te weinig van weet.
Ik denk dat ziekte beleving in het algemeen niet alleen karkater afhankelijk...
Het is ook afhankelijk van de manier waarop je opgevoed bent, hoe je omgeving
er mee omgaat, je plaats in de maatschappij, je stemming, en nog een heleboel andere dingen....

Ziekten zijn er. Afhankelijk van bovenstaande ervaar je zelf een ziekte als ernstig of niet ernstig. (denk ik...)
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het leven is al moeilijk genoeg. Als we dan idd. ook nog eens zielig gaan zitten doen... :fi
edele strijdster

Afgewezen schreef:Het leven is al moeilijk genoeg. Als we dan idd. ook nog eens zielig gaan zitten doen... :fi
Gelukkig kan jij niet bepalen voor een ander of iets wel of niet zielig is! :fi :fi
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

edele strijdster schreef:
Afgewezen schreef:Het leven is al moeilijk genoeg. Als we dan idd. ook nog eens zielig gaan zitten doen... :fi
Gelukkig kan jij niet bepalen voor een ander of iets wel of niet zielig is! :fi :fi
Klopt. Ik heb ook niet over zielig zijn, maar zielig doen. Kijk, als ik zo'n artikeltje lees als waar deze topic mee begint, dan krijg ik een beetje de kriebels.
Ik weet dat er op deze wereld heel veel geleden wordt, maar ik heb het meeste bewondering voor díé mensen die het niet van de daken schreeuwen.
edele strijdster

Afgewezen schreef:
edele strijdster schreef:
Klopt. Ik heb ook niet over zielig zijn, maar zielig doen. Kijk, als ik zo'n artikeltje lees als waar deze topic mee begint, dan krijg ik een beetje de kriebels.
Ik weet dat er op deze wereld heel veel geleden wordt, maar ik heb het meeste bewondering voor díé mensen die het niet van de daken schreeuwen.
Ow, gelukkig dan heb ik je verkeerd begrepen.
Blijkbaar vind jij dat dit artikel richting zelfmedelijden neigt?
Dan geef ik je gelijk dat het niet de bedoeling is om jezelf te verdrinken in zelfmedelijden!
Maar... dat had Jolanda ook al benoemd...
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

edele strijdster schreef:Maar... dat had Jolanda ook al benoemd...
Geeft toch niet? ;)
Ariene

Bericht door Ariene »

Ach, het blijft makkelijk praten..

Hebben we niet allemaal wel eens momenten dat we ons behoorlijk zielig voelen???

Ook hier moeten we voor zieligheid bewaard blijven en ook dat kan uiteindelijk alleen ten volle door de liefde van God.

Heb daarom ook geduld met mensen die zich zielig voelen
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

ALLE dingen moeten medewerken ten GOEDE, degenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

(even uit het hoofd)

dus niet alleen de ogenschijnlijk 'goede' dingen. Maar ALLE dingen. Als Gods volk, moeten we als het goud gelouterd worden. En daar gebruikt God vaak ziekte voor.

Is het inderdaad zo, dat degenen die God liefheeft, Hij ook zal kastijden. Lees psalm 73 ook eens, naast vele andere psalmen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Bert Mulder schreef:ALLE dingen moeten medewerken ten GOEDE, degenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

(even uit het hoofd)

dus niet alleen de ogenschijnlijk 'goede' dingen. Maar ALLE dingen. Als Gods volk, moeten we als het goud gelouterd worden. En daar gebruikt God vaak ziekte voor.

Is het inderdaad zo, dat degenen die God liefheeft, Hij ook zal kastijden. Lees psalm 73 ook eens, naast vele andere psalmen.
Vanwege de zonde is een ieder mens velerhande tegenheid en kruis onderworpen.
Alleen maakt dit wel verschil.
Het zijn niet vanzelfsprekend vaderlijke kastijdingen. Als we niet bij Gods kinderen behoren is het slechts een beginsel der smarten...
En dan blijft er uiteindelijk maar één ding over waar we ons druk over moeten maken.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Jo-Ann schreef:
Bert Mulder schreef:ALLE dingen moeten medewerken ten GOEDE, degenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

(even uit het hoofd)

Vanwege de zonde is een ieder mens velerhande tegenheid en kruis onderworpen.
Alleen maakt dit wel verschil.
Het zijn niet vanzelfsprekend vaderlijke kastijdingen. Als we niet bij Gods kinderen behoren is het slechts een beginsel der smarten...
En dan blijft er uiteindelijk maar één ding over waar we ons druk over moeten maken.
dat schreef Bert ook: degenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn, voor diegenen werken alle dingen mee ten goede!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie