Bijbelstudie, wie helpt!?

Jager

Re: Bijbelstudie, wie helpt!?

Bericht door Jager »

Afgewezen schreef:Bij Bijbelstudie kun je het beste een paar niet al te lijvige commentaren gebruiken. Al die studieboekjes kauwen het al helemaal voor.
Ik kan op de Bijbelkring precies horen wanneer iemand er zelf studie van gemaakt heeft of alleen maar dingen uit een paar boekjes overschrijft.

Tip: Statenbijbel met kanttekeningen
Nieuwe Vertaling met kanttekeningen (alleen nog antiquarisch verkrijgbaar, maar wel vrij gemakkelijk volgens mij).
Met deze twee kanttekeningenbijbels kom je een heel eind en je kunt nog eens vergelijken.
Welke bedoel je?
  • De Bijbel in Nieuwe Vertaling, van verklarende aantekeningen voorzien. Op last van het Nederlandsch Bijbelgenootschap door de daartoe benoemde commissie bewerkt. (3 delen)
    Red. G.Ch. Aalders / W.H. Gispen WHzn. Uitgave J.H. Kok, Kampen.
  • Bijbel in de nieuwe vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap met verklarende kanttekeningen. (8 delen)
    Red. J.H. Bavinck / A.H. Edelkoort. Uitgave Bosch & Keuning.
Zelf heb ik de eerstgenoemde pas aangeschaft (is ook een ' kanttekeningenbijbel'). Vaak verhelderend.
De tweede heb ik wel eens doorgebladerd, maar het leek me dat die nou niet het vertrekpunt nam in de (historische) betrouwbaarheid van de héle Schrift.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jager schreef:
Afgewezen schreef:Bij Bijbelstudie kun je het beste een paar niet al te lijvige commentaren gebruiken. Al die studieboekjes kauwen het al helemaal voor.
Ik kan op de Bijbelkring precies horen wanneer iemand er zelf studie van gemaakt heeft of alleen maar dingen uit een paar boekjes overschrijft.

Tip: Statenbijbel met kanttekeningen
Nieuwe Vertaling met kanttekeningen (alleen nog antiquarisch verkrijgbaar, maar wel vrij gemakkelijk volgens mij).
Met deze twee kanttekeningenbijbels kom je een heel eind en je kunt nog eens vergelijken.
Welke bedoel je?
  • De Bijbel in Nieuwe Vertaling, van verklarende aantekeningen voorzien. Op last van het Nederlandsch Bijbelgenootschap door de daartoe benoemde commissie bewerkt. (3 delen)
    Red. G.Ch. Aalders / W.H. Gispen WHzn. Uitgave J.H. Kok, Kampen.
  • Bijbel in de nieuwe vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap met verklarende kanttekeningen. (8 delen)
    Red. J.H. Bavinck / A.H. Edelkoort. Uitgave Bosch & Keuning.
Zelf heb ik de eerstgenoemde pas aangeschaft (is ook een ' kanttekeningenbijbel'). Vaak verhelderend.
De tweede heb ik wel eens doorgebladerd, maar het leek me dat die nou niet het vertrekpunt nam in de (historische) betrouwbaarheid van de héle Schrift.
Ik bedoel de tweede. Die is idd. een tikkeltje Schriftkritisch, hoewel dit per scribent ook weer verschilt.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

met een groep vrienden hoop ik binnenkort het boek Prediker te gaan bestuderen. Wie o wie weet een goede verklaring van dat boek? Uiteraard staan de kanttekeningen, Calvijn, Matthew Henry en dergelijke hoog in het aanzien, maar een specifiek geschrift is lastig te vinden. Ik heb het boekje van ds. M.R. van den Berg: Leven onder de zon. Verder is het goed zoeken, maar lastig vinden.
Josephus

Bericht door Josephus »

Zita schreef:met een groep vrienden hoop ik binnenkort het boek Prediker te gaan bestuderen. Wie o wie weet een goede verklaring van dat boek? Uiteraard staan de kanttekeningen, Calvijn, Matthew Henry en dergelijke hoog in het aanzien, maar een specifiek geschrift is lastig te vinden. Ik heb het boekje van ds. M.R. van den Berg: Leven onder de zon. Verder is het goed zoeken, maar lastig vinden.
- A.A. van Ruler, Dwaasheden in het leven
- A.F. Troost, Praten met Prediker
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Josephus schreef:
Zita schreef:met een groep vrienden hoop ik binnenkort het boek Prediker te gaan bestuderen. Wie o wie weet een goede verklaring van dat boek? Uiteraard staan de kanttekeningen, Calvijn, Matthew Henry en dergelijke hoog in het aanzien, maar een specifiek geschrift is lastig te vinden. Ik heb het boekje van ds. M.R. van den Berg: Leven onder de zon. Verder is het goed zoeken, maar lastig vinden.
- A.A. van Ruler, Dwaasheden in het leven
- A.F. Troost, Praten met Prediker
ik ga ze opsporen, dankje!
Plaats reactie