Welke bedoel je?Afgewezen schreef:Bij Bijbelstudie kun je het beste een paar niet al te lijvige commentaren gebruiken. Al die studieboekjes kauwen het al helemaal voor.
Ik kan op de Bijbelkring precies horen wanneer iemand er zelf studie van gemaakt heeft of alleen maar dingen uit een paar boekjes overschrijft.
Tip: Statenbijbel met kanttekeningen
Nieuwe Vertaling met kanttekeningen (alleen nog antiquarisch verkrijgbaar, maar wel vrij gemakkelijk volgens mij).
Met deze twee kanttekeningenbijbels kom je een heel eind en je kunt nog eens vergelijken.
- De Bijbel in Nieuwe Vertaling, van verklarende aantekeningen voorzien. Op last van het Nederlandsch Bijbelgenootschap door de daartoe benoemde commissie bewerkt. (3 delen)
Red. G.Ch. Aalders / W.H. Gispen WHzn. Uitgave J.H. Kok, Kampen. - Bijbel in de nieuwe vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap met verklarende kanttekeningen. (8 delen)
Red. J.H. Bavinck / A.H. Edelkoort. Uitgave Bosch & Keuning.
De tweede heb ik wel eens doorgebladerd, maar het leek me dat die nou niet het vertrekpunt nam in de (historische) betrouwbaarheid van de héle Schrift.