Hoe om te gaan met gevoeligheden andere religies?

Ook Christenen moeten de petitie 'Remove the Illustrations of Muhammad from Wikipedia' tekenen

Helemaal niet mee eens
6
30%
Niet mee eens
8
40%
Neutraal
3
15%
Mee eens
2
10%
Helemaal mee eens
1
5%

Totaal aantal stemmen: 20

jvdg

Bericht door jvdg »

Marco schreef:Ook moslims moeten begrijpen dat niet iedereen volgens hun regels leeft. Zelf moeten we het niet opzoeken om iemand te kwetsen. Maar als iemand tegen moslim-regels ingaat vind ik niet dat ik als Christen daar iets aan moet doen.

Daar komt ook nog bij dat de toon waarop dit gebeurt niet de juiste is. Het komt er op neer dat Allah van de Koran de baas is en daarom iedereen naar zijn pijpen moet dansen. Alleen al vanuit die overweging zou ik dit nooit kunnen tekenen.

19 Wat zeg ik dan? Dat een afgod iets is, of dat het afgodenoffer iets is?
20 Ja, ik zeg, dat hetgeen de heidenen offeren, zij den duivelen offeren, en niet Gode; en ik wil niet, dat gij met de duivelen gemeenschap hebt.
21 Gij kunt den drinkbeker des Heeren niet drinken, en den drinkbeker der duivelen; gij kunt niet deelachtig zijn aan de tafel des Heeren, en aan de tafel der duivelen.
22 Of tergen wij den Heere? Zijn wij sterker dan Hij?
23 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.
24 Niemand zoeke dat zijns zelfs is; maar een iegelijk zoeke dat des anderen is.
25 Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil;
26 Want de aarde is des Heeren, en de volheid derzelve.
27 En indien u iemand van de ongelovigen noodt, en gij daar gaan wilt, eet al wat ulieden voorgesteld wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil.
28 Maar zo iemand tot ulieden zegt: Dat is afgodenoffer; eet het niet, om desgenen wil, die u dat te kennen gegeven heeft, en om des gewetens wil. Want de aarde is des Heeren, en de volheid derzelve.
29 Doch ik zeg: om het geweten, niet van uzelven, maar des anderen; want waarom wordt mijn vrijheid geoordeeld van een ander geweten?
30 En indien ik door genade der spijze deelachtig ben, waarom word ik gelasterd over hetgeen, waarvoor ik dankzeg?
31 Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

Laat de inhoud voor zichzelven spreken.
rekcor

Bericht door rekcor »

jvdg schreef:28 Maar zo iemand tot ulieden zegt: Dat is afgodenoffer; eet het niet, om desgenen wil, die u dat te kennen gegeven heeft, en om des gewetens wil. Want de aarde is des Heeren, en de volheid derzelve.
29 Doch ik zeg: om het geweten, niet van uzelven, maar des anderen; want waarom wordt mijn vrijheid geoordeeld van een ander geweten?
Interessant citaat. Al is er wel een verschil met onderhavige zaak:

1) We laten iets, we plaatsen geen plaatjes van Mohammed om Moslims niet te kwetsen (i.p.v. we doen iets, d.i. aan afgoden gewijd vlees eten).

2) Het specifieke 'niet plaatsen van een foto van Mohammed' is op zich niet iets wat de bijbel afkeurt (de bijbel zwijgt erover, want Mohammed was nog helemaal niet geboren). Sterker nog, aangezien Mohammed verafgood wordt, zou je kunnen betogen dat het zelfs beter is om geen gesneden beeld van hem te maken.

3) In het geval van de Wikipedia-petitie zou mijn insteek zijn: een daad stellen om nader tot de Moslims te komen. Ik zou de petitie nooit tekenen - en hier ook duidelijk over zijn - omdat ik zelf vind dat je geen afbeeldingen van Mohammed mag maken. Nee, mijn bedoeling is hen niet te kwetsen, zodat we in gesprek kunnen komen met elkaar.
Plaats reactie