Woudenberg/Scherpenzeel

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

astroguy schreef:
Unionist schreef:
Kislev schreef:Hij was ouderling en is geen dominee.
Dan is hij lerend ouderling.

Maar waar doen we moeilijk over. In eigen kring wordt hij erkend als dominee, laten we hem dan dominee noemen. We noemen de paus ook geen "meneer Ratzinger".
Elders op dit forum is de kwestie ds Ippel al breed uitgemeten. De conclusie was toen dat omdat hij in eigen kring erkend wordt als predikant dat er dan ook zo over gesproken moet worden, ook al is die eigen kring slechts een gemeente van 15 leden. Ook de RD kerkdiensten wordt naar hem als ds gerefereerd. Ik zou willen voorstellen de zaak Werkendam niet verder te bespreken in de topic Woudenberg.
Mee eens.
In het vervolg dus ook graag met respect spreken over deze man.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Voor verdere clarificatie, voor de kerken die de DKO onderhouden, is 'lerend ouderling' hetzelfde als 'dominee' of 'predikant'. In tegenoverstelling tot 'regerend ouderling', die normaal gewoon 'ouderling' genoemd worden

Verder staan, wat dit betreft, namelijk hun gezag, alle ambten gelijk.

Dus het ambt diaken, ouderling en predikant zijn allen hetzelfde eerbied voor het ambt waardig.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Bert Mulder schreef:Voor verdere clarificatie, voor de kerken die de DKO onderhouden, is 'lerend ouderling' hetzelfde als 'dominee' of 'predikant'. In tegenoverstelling tot 'regerend ouderling', die normaal gewoon 'ouderling' genoemd worden

Verder staan, wat dit betreft, namelijk hun gezag, alle ambten gelijk.

Dus het ambt diaken, ouderling en predikant zijn allen hetzelfde eerbied voor het ambt waardig.
Goed, als er in de rechterflank wat bijzondere figuren rondlopen, moeten wij ze met respect behandelen.
Moet dat ook met allerlei figuren in de linkerflank? Bijvoorbeeld predikanten in de PKN waar ik geen greintje respect voor kan opbrengen? Zij zijn wel ambtsdrager, hoe gaan wij daarmee om?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gewoon de forumregels naleven:
- Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekent onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt.

Dat bewaart voor onduidelijkheid.
Als iemand een ambt draagt in de Bijbelse zin, dienen wij met respect over hem te spreken, hoe onwaardig hij zich zijn ambt ook maakt, dat is zijn eigen verantwoording.
Neem als voorbeeld met hoeveel respect David Saul tegemoet treedt: als gezalfde des Heeren.
Marco

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:Gewoon de forumregels naleven:
- Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekent onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt.

Dat bewaart voor onduidelijkheid.
Als iemand een ambt draagt in de Bijbelse zin, dienen wij met respect over hem te spreken, hoe onwaardig hij zich zijn ambt ook maakt, dat is zijn eigen verantwoording.
Neem als voorbeeld met hoeveel respect David Saul tegemoet treedt: als gezalfde des Heeren.
De vraag is soms, of het ambt wel in Bijbelse zin aan iemand gegeven is. Al kan ook dan een beetje respect geen kwaad.
Unionist

Bericht door Unionist »

gewoon: respect voor iedereen. Dan zit je altijd goed.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

[quote="Unionist"]gewoon: respect voor iedereen. Dan zit je altijd goed.[/quote]

Gewoon on-topic blijven scheelt ook al een heleboel.
JALP

Bericht door JALP »

Genade door recht schreef:
Unionist schreef:gewoon: respect voor iedereen. Dan zit je altijd goed.
Het is de vraag of een geruchten stroom van onrust etc in een gemeente een topic waard is....
henriët

Bericht door henriët »

JALP schreef:
Het is de vraag of een geruchten stroom van onrust etc in een gemeente een topic waard is....
het gaat niet om geruchten dit keer, maar wat betreft Woudenberg is het gewoon de realiteit.
JALP

Bericht door JALP »

henriët schreef:
JALP schreef:
het gaat niet om geruchten dit keer, maar wat betreft Woudenberg is het gewoon de realiteit.
Ok, maar dan blijft het m.i. de vraag of dat uitgebreid besproken moet worden op een forum.

Hoop dat je mijn huiver daarvoor begrijpt!
caprice

Bericht door caprice »

JALP schreef:Ok, maar dan blijft het m.i. de vraag of dat uitgebreid besproken moet worden op een forum.

Misschien moeten desbetreffende mensen ook niet al teveel aandacht krijgen. Anders zouden ze zich nog belangrijk gaan voelen ook, in kerkelijk Nederland.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
henriët

Bericht door henriët »

JALP schreef:
henriët schreef:
JALP schreef:
Genade door recht schreef: Gewoon on-topic blijven scheelt ook al een heleboel.
Ok, maar dan blijft het m.i. de vraag of dat uitgebreid besproken moet worden op een forum.

en daarom zei ik dat betreffende pers dan beter gebeld kunnen worden... ipv op het forum
henriët

Bericht door henriët »

caprice schreef:
JALP schreef:Ok, maar dan blijft het m.i. de vraag of dat uitgebreid besproken moet worden op een forum.

Misschien moeten desbetreffende mensen ook niet al teveel aandacht krijgen. Anders zouden ze zich nog belangrijk gaan voelen ook, in kerkelijk Nederland.
geloof dat er net in een ander topic geschreven is over respect...
maar ik begrijp het wel wat je bedoelt Cap.

Maar misschien is een slotje hier ook wel op zn plaats,
hier kan geloof ik niet iets goeds uit voortkomen
caprice

Bericht door caprice »

henriët schreef:Maar misschien is een slotje hier ook wel op zn plaats,
Ofwel, dat dhr. Genade door Recht zijn werk meer ondergronds zal moeten verichten.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
JALP

Bericht door JALP »

caprice schreef:
henriët schreef:Maar misschien is een slotje hier ook wel op zn plaats,
Ofwel, dat dhr. Genade door Recht zijn werk meer ondergronds zal moeten verichten.
Undercover... en dus komen we, zoals iemand anders al zei, misschien toch uit bij Peter R. de Vries.
Gesloten