Tiberius schreef:Dan mag je er ook niets in leggen (een bladwijzer of zo).
Want dat ligt dan weer op een deel van de Bijbel. En als je de Bijbel openlegt, op de gehele Bijbel.
Precies. En sommige mensen voeren dit zo ver door. Dan hebben ze er nog een tekstje of een versje voor gekregen. Volgens mij is dit net zoiets als beeldendienst. Het gaat immers niet om de buitenkant maar om de inhoud?
Ik denk dat veel 'onheilig' gebruik van de bijbel voortkomt uit weerstanden/onverschilligheden tegen de inhoud van de bijbel. Maar dit hoeft natuurlijk niet 1-op-1 het geval te zijn.
Bovendien vind ik het wel mooi als de bijbel net zo wordt behandeld als ieder ander gebruiksvoorwerp. Niet vanwege ongeloof of onverschilligheid, maar juist omdat we zo dicht bij de Heere leven dat ons hele leven doordrenkt is van het evangelie. Daarmee bedoel ik ook: psalmen (voor nu ) zingen op de fiets, bidden tijdens de afwas, etc.
Tiberius schreef:Dan mag je er ook niets in leggen (een bladwijzer of zo).
Want dat ligt dan weer op een deel van de Bijbel. En als je de Bijbel openlegt, op de gehele Bijbel.
Precies. En sommige mensen voeren dit zo ver door. Dan hebben ze er nog een tekstje of een versje voor gekregen. Volgens mij is dit net zoiets als beeldendienst. Het gaat immers niet om de buitenkant maar om de inhoud?
Neemt niet weg dat ik het zelf nooit doe.
Het hangt er ook wel vanaf wat, natuurlijk.
Ik sluit me meer bij Hendrikus aan met het verhaal van de dagboeken. De ene keer heb je een kleiner formaat dagboek, dan ligt dat boven.
Tja, waar hebben we het over. Ik speel spelletjes op hetzelfde apparaat als waar ik ook Bijbel op lees. En ik bel met mijn Bijbel. En ik gebruik hem wel eens als kniesteun, dat zit comfortabel. Als hij wat versleten raakt koop ik weer een nieuwe. Goed voor de christelijke boekhandel.
Prima als men heel voorzichtig met de Bijbel omgaat maar het is wel iets symbolisch. Mij zou zo'n symbolische handeling niet zoveel zeggen. Mijn gewone Bijbel heeft geen bijzonderder waarde voor me dan de Bijbel op mijn telefoon of op het internet. De inhoud is immers altijd hetzelfde.
En dat heeft niets met gebrek aan respect voor het Woord te maken voor mij. Ik vind het dan ook kinderachtig als iemand berispt wordt omdat er een blaadje op zijn Bijbel ligt. Mag ik dat zelf weten? Dat hij zijn respect voor het Woord op zo'n manier vorm geeft, prima, maar daarom hoeven anderen zijn wetjes nog niet over te nemen. Het is vast goed bedoeld maar ik vind het een beetje farizees.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Toch zijn het merkwaardige tradities.
't Is iets heel anders, maar ik heb ook wel mensen gekend voor wie de 1e kerstdag de meest "geheiligde" dag van het jaar was. Dingen die je op zondag eventueel nog wél deed, konden er op 1e kerstdag absoluut niet bij door. Men kon me niet uitleggen waarom dat zo was, 't was van generatie op generatie zo overgeleverd, maar - nee, op 1e kerstdag mocht je eigenlijk zo goed als niks. Behalve naar de kerk gaan dan. Heel apart.
Mister schreef:Een vraag die hier mee samenhangt is: mag je in de Bijbel schrijven/onderstrepen?
Waarom niet? 't Schijnt wel een evangelisch trekje te zijn, maar het is erg handig.
Een onschuldig evangelisch trekje dus...
Precies
Verder denk ik dat deze discussies echt níet relevant zijn. Straks komt er iemand die vindt dat je speciaal papier moet gebruiken. Of speciaal leer voor de kaft. En er zijn nog altijd mensen die alleen maar een zwarte kaft tolereren. Kom op, een beetje nuchter zijn hoor.
Mister schreef:Met die zwarte kaft heb je nog wel een punt hoor... (donkerbruin mag trouwens ook)
Ja echt wel. Toen m'n zus d'r bijbeltje had gekaft met gekleurd papier (appeltjesgroen met roze, van die vrouwelijke kleurtjes, zeg maar ) kreeg ze commentaar dat ze er niet zo'n werelds boek van moest maken