Brood stelen.
Die gestolen heeft, stele niet meer, maar arbeide liever, werkende dat goed is met de handen, opdat hij hebbe mede te delen dengene, die nood heeft.
Verder is er ook het gevaar van een hellend vlak.
Vandaag vind je dat je wel een brood mag stelen, omdat je te arm bent om er een te kopen, je hebt het nodig en de ander heeft genoeg.
Morgen vind je dat je wel een fiets mag stelen, want je hebt toch hard nodig en er staan er toch genoeg.
Enzovoorts.
Verder is er ook het gevaar van een hellend vlak.
Vandaag vind je dat je wel een brood mag stelen, omdat je te arm bent om er een te kopen, je hebt het nodig en de ander heeft genoeg.
Morgen vind je dat je wel een fiets mag stelen, want je hebt toch hard nodig en er staan er toch genoeg.
Enzovoorts.
-
daar komt, mede, de uitdrukking vandaan "Joh, ga fietsen stelen op het Damrak" (ook: ga toch weg alsjeblieft, en ga wat anders doen)Tiberius schreef: Morgen vind je dat je wel een fiets mag stelen, want je hebt toch hard nodig en er staan er toch genoeg
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Hij wil zeggen dat dieverij zo grote zonde niet is als overspel, en dat dieverij, geschied bijzonderlijk door hongersnood, niet zo smadelijk en hardelijk gestraft wordt als overspel. En dit kan men verstaan van een particuliere handeling tussen den dief en den man, wien hij iets ontstolen heeft.Genade door recht schreef:Spreuken 6:30 en 31:
30 Men doet een dief geen verachting aan, als hij steelt om zijn ziel te vullen, dewijl hij honger heeft;
31 En gevonden zijnde, vergeldt hij het zevenvoudig; hij geeft al het goed van zijn huis.
iedreen behalve je zelf? Waarom iedreen?jvdg schreef:Iedereen, behalve jezelf......aritha schreef:Wie is mijn naaste?jvdg schreef:TIP: Neem zelf het brood bestemd voor de schillenboer, en geef je naaste het door jou gekochte verse brood.Gian schreef: Tip, bij de AH in Montfoort staat regelmatig brood van gisteren in containers te wachten op de schillenboer
De vraag werd gesteld: wie is mijn naaste?judith schreef:iedreen behalve je zelf? Waarom iedreen?jvdg schreef:Iedereen, behalve jezelf......aritha schreef:Wie is mijn naaste?jvdg schreef: TIP: Neem zelf het brood bestemd voor de schillenboer, en geef je naaste het door jou gekochte verse brood.
Het antwoord is: ieder ander mens, behalve ikzelf.
Duidelijk nou?
- Wilma van den Berg
...ieder ander mens behalve ik zelf?jvdg schreef:De vraag werd gesteld: wie is mijn naaste?judith schreef:iedreen behalve je zelf? Waarom iedreen?jvdg schreef:Iedereen, behalve jezelf......aritha schreef: Wie is mijn naaste?
Het antwoord is: ieder ander mens, behalve ikzelf.
Duidelijk nou?
Hoezo ieder ander mens...niet alle mensen zijn je naaste toch....
ik snap het zeker niet goed?
Mijns bescheiden deels...betekent toch het zelfde als een bescheiden deel?eilander schreef:Dat staat er niet! ""mijns bescheiden deels" ofwel wat mij toebedeeld is.Wilma van den Berg schreef:Doet me denken aan de bede van Agur:
....een bescheiden deel....
En toch bedoelde Agur wel zoiets: tussen armoede en rijkdom in, dus toch bescheiden in de betekenis zoals wij die kennen.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Ter aanvulling op eilander:
Ijdelheid en leugentaal doe verre van mij; armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels
Dit gebed verraad tevens een diepe kennis van het eigen hart, van het hoogmoedig en het zelfzuchtig bestaan van het harte. Hij weet, dat de overvloed van tijdelijke goederen zo licht tot hoogmoed en Godverzaking leidt en dat armoede zo licht de begeerte naar hetgeen eens anderen is doet ontvlammen. Voor beide smeekte hij bewaard te mogen worden.
Ijdelheid en leugentaal doe verre van mij; armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels
Dit gebed verraad tevens een diepe kennis van het eigen hart, van het hoogmoedig en het zelfzuchtig bestaan van het harte. Hij weet, dat de overvloed van tijdelijke goederen zo licht tot hoogmoed en Godverzaking leidt en dat armoede zo licht de begeerte naar hetgeen eens anderen is doet ontvlammen. Voor beide smeekte hij bewaard te mogen worden.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
zéker weten van wél..................judith schreef:Hoezo ieder ander mens...niet alle mensen zijn je naaste toch....
Moderatorbericht: