EO: 40 dagen zonder seks
- JolandaOudshoorn
Daarom heb ik niet gekekenKislev schreef:Net via uitzendinggemist stukjes zitten kijken. Kan er echt niet mee door. Misschien kan het de jongeren van de wereld na laten denken over hun sexuele moraal.
Maar een christen dient zich verre te houden van dit programma.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik heb ook zitten kijken... eerlijk gezegd ben ik blij dat ik niet zo'n type ben... wat 'oppervlakkig' is dit van de jeugd... Maar de andere kant... als je er ooit 'van gesnoept hebt' begrijp ik wel dat je door wilt gaan met 'snoepen'... :roll:
Er kwam eigenlijk uit dat deze jongen heel erg gekwetst is door een meisje en zich daarom beschermde in het losbandige... maar juist angstig is voor het ware intieme...
Ik bessef dat ik nu 2 dingen schrijf... totaal verschillend. Als je er van een afstand naar gaat kijken, naar het diepere... dan zie je de leegte en 'nood' bij de jeugd. Triest...
Er kwam eigenlijk uit dat deze jongen heel erg gekwetst is door een meisje en zich daarom beschermde in het losbandige... maar juist angstig is voor het ware intieme...
Ik bessef dat ik nu 2 dingen schrijf... totaal verschillend. Als je er van een afstand naar gaat kijken, naar het diepere... dan zie je de leegte en 'nood' bij de jeugd. Triest...
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Leuke reactie. Als er een reden is waarom de EO dit NIET uitzendt is het daarom. Alsof de EO geld rijk wordt van goede kijkcijfers...Erasmiaan schreef:Daarom zenden ze het ook uit. Ook de EO heeft centjes nodig.Jongere schreef:Als EO weet je dat er bijzonder veel mensen gaan kijken naar zo'n programma.
Ik hoop dat er ook veel christenen naar het programma kijken en er van leren... alsof christenen geen problemen hebben met visie op seks. Maar het programma is wel vooral gericht op niet-christelijke jongeren om de verseksualisering van de samenleving tegen te gaan... de Bijbelse lijn van seksualiteit, dat het geen consumptieartikel is maar een heel bijzonder iets tussen man en vrouw. En het is mooi dat ze daar heel veel mensen mee bereiken. Daarnaast is er achter de schermen wel degelijk veel contact met deze jongeren, dus puur op basis van de uitzending zeggen dat ze niks van het geloof meekrijgen klopt ook niet. Dat werkt beter dan gelijk gaan preken dat het niet mag. Dan zegen ze: Dat mag jij vinden, maar ik geloof daar niet in. Nu ontdekken ze zelf dat hun houding heel ikgericht is en niet oplevert wat de Bijbelse houding wel oplevert.Kislev schreef:Net via uitzendinggemist stukjes zitten kijken. Kan er echt niet mee door. Misschien kan het de jongeren van de wereld na laten denken over hun sexuele moraal.
Jongere, het programma pakt maar een klein stukje, de verseksualisering van de samenleving, aan. Mensen kunnen op deze manier leren, zoals deze jongen in de eerste uitzending dat ook leerde, dat het geloof niet iets is waarin je niks mag en vanalles moet.... maar dat het ook goed is. Deze jongen ontdekt dat zijn houding t.o.v. seks liefde in de weg staat... BNN maakt zo'n programma nooit. Die maken spuiten en slikken waarin seks juist wel als een genotsmiddel voor je eigen plezier wordt gepresenteerd.
Ik ben blij dat de christelijke media, inclusief het RD, positief waren over het programma.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik ben blij, dat je het RD artikel positief vindt. Maar ik ben bang, dat je dan toch niet helemaal juist leest.Marnix schreef:Ik ben blij dat de christelijke media, inclusief het RD, positief waren over het programma.

Ik zal het even quoten:
Of het commentaar van vandaag, dat is nog positieverwww.refdag.nl schreef:Moet dát jongeren prikkelen om de betekenis van Bijbelse waarden zoals liefde, trouw en intimiteit te ontdekken, zoals de EO het programma zelf omschrijft? Veel niet-christenen zullen zich deels herkennen in een boodschap om niet direct met de eerste de beste knul of het eerste het beste meisje seksueel intiem te zijn. Maar waarin ligt dan het eigen karakter van de EO als de duidelijke boodschap van het Evangelie rond dit onderwerp zelf in het programma achterwege blijft? De omroep loopt het gevaar deelnemers er slechts toe te bewegen voor veertig dagen het huis in eigen kracht met bezemen te keren en de kijkers niet op een nog betere weg te wijzen.
www.refdag.nl schreef: Toch roept de manier waarop de omroep dat doet vragen op; veel vragen. Dat jongeren met een wild seksleven op een aansprekende manier benaderd moeten worden, zal duidelijk zijn. Maar daarbij zijn er grenzen, en die worden in dit programma wel heel ruim getrokken. Daarbij gaat het niet alleen om hetgeen de betrokken jongeren in de uitzending allemaal kunnen zeggen, maar ook om de vragen en opmerkingen die de presentator meegeeft. De geïnterviewden spreken zonder gêne over hun uitgaansleven. Dat is soms choquerend. Hoe goed bedoeld ook, moet hier toch de kanttekening worden gemaakt dat niet alles betamelijk is. Schuttingtaal en platvloers taalgebruik kunnen gewoon niet.
En de presentator is wel mager in zijn adviezen. Heeft hij uiteindelijk niet meer mee te geven dan een advies om op zoek te gaan naar een trouwmaatje in plaats van naar een aantrekkelijke meid, dan is dat karig. De EO heeft een missie, en die omvat meer dan het nastreven van aanvaardbaar gedrag. Daarom is de naam Evangelische Omroep, en niet Fatsoenlijke Omroep. Dat verschil van een horizontaal streepje in de beginletter van de naam maakt veel uit. Dat blijkt niet uit dit programma.
mooie reactie van het RD: de jongeren moeten benaderd worden, de media hebben daar zeker een taak in, maar de EO doet het volkomen op de verkeerde manier.
Nu wat let het RD om niet zelf eens goed de niet-achterban jongeren aan te spreken. De EO moet twee dingen in het oog houden ze willen hun boodschap over de buis uitzenden en ze willen dat de doelgroep ook kijkt. Die combinatie is moeilijk voor elkaar te krijgen.
En nee misschien is dit niet het leven van veel Christenjongeren (veel van hen zullen zich wel schamen als ze elke week een ander meisje in bed hebben). Maar het is wel het leven van de kinderen in het kinderhuis waarin sommigen van ons vrijwilligerswerk doen in de zomer (en ja ze beginnen echt op hun 14e) en het is het leven van de tieners die je met dabar werk op de camping ontmoet. Het is het leven van veel mensen die op weg zijn naar de ondergang.
Het is het leven van mensen voor wie het besef dat seks en liefde bij elkaar horen heel belangrijk is en een grote stap voorwaarts is. Het is ook het leven van mensen die nog steeds verloren gaan als ze seks voor binnen het huwelijk bewaren. Misschien is dit ook de opstap voor de volgende evangelist die ze tegenkomen om te laten zien de Bijbel is zo gek nog niet. Vanuit de Bijbel weten we al wat jij "the hardway" hebt moeten leren. De Bijbel begrijpt de mens beter dan je dacht, misschien een reden om deze bijbel ook serieus te nemen in andere zaken? Dit programma is dan wat voorbereidend werk, net als het lezen van boeken als de Narnia kronieken, The Lord of the Rings of de boeken van Dostojewski (of wie dan ook) dat kunnen zijn.
Nu wat let het RD om niet zelf eens goed de niet-achterban jongeren aan te spreken. De EO moet twee dingen in het oog houden ze willen hun boodschap over de buis uitzenden en ze willen dat de doelgroep ook kijkt. Die combinatie is moeilijk voor elkaar te krijgen.
En nee misschien is dit niet het leven van veel Christenjongeren (veel van hen zullen zich wel schamen als ze elke week een ander meisje in bed hebben). Maar het is wel het leven van de kinderen in het kinderhuis waarin sommigen van ons vrijwilligerswerk doen in de zomer (en ja ze beginnen echt op hun 14e) en het is het leven van de tieners die je met dabar werk op de camping ontmoet. Het is het leven van veel mensen die op weg zijn naar de ondergang.
Het is het leven van mensen voor wie het besef dat seks en liefde bij elkaar horen heel belangrijk is en een grote stap voorwaarts is. Het is ook het leven van mensen die nog steeds verloren gaan als ze seks voor binnen het huwelijk bewaren. Misschien is dit ook de opstap voor de volgende evangelist die ze tegenkomen om te laten zien de Bijbel is zo gek nog niet. Vanuit de Bijbel weten we al wat jij "the hardway" hebt moeten leren. De Bijbel begrijpt de mens beter dan je dacht, misschien een reden om deze bijbel ook serieus te nemen in andere zaken? Dit programma is dan wat voorbereidend werk, net als het lezen van boeken als de Narnia kronieken, The Lord of the Rings of de boeken van Dostojewski (of wie dan ook) dat kunnen zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Nou ja, het was deels positiefMoet dát jongeren prikkelen om de betekenis van Bijbelse waarden zoals liefde, trouw en intimiteit te ontdekken, zoals de EO het programma zelf omschrijft? Veel niet-christenen zullen zich deels herkennen in een boodschap om niet direct met de eerste de beste knul of het eerste het beste meisje seksueel intiem te zijn. Maar waarin ligt dan het eigen karakter van de EO als de duidelijke boodschap van het Evangelie rond dit onderwerp zelf in het programma achterwege blijft? De omroep loopt het gevaar deelnemers er slechts toe te bewegen voor veertig dagen het huis in eigen kracht met bezemen te keren en de kijkers niet op een nog betere weg te wijzen.

het is de realiteit van de dag en die wordt weergegeven. Als je daar je ogen voor wil sluiten omdat dat niet betamelijk is bereik je sowieso niemand die in dat leven verstrikt zit. Beter een reeel juist beeld hebben dat hard is, dan een zonnig beeld omdat je alle niet-zonnige dingen weglaat.Toch roept de manier waarop de omroep dat doet vragen op; veel vragen. Dat jongeren met een wild seksleven op een aansprekende manier benaderd moeten worden, zal duidelijk zijn. Maar daarbij zijn er grenzen, en die worden in dit programma wel heel ruim getrokken. Daarbij gaat het niet alleen om hetgeen de betrokken jongeren in de uitzending allemaal kunnen zeggen, maar ook om de vragen en opmerkingen die de presentator meegeeft. De geïnterviewden spreken zonder gêne over hun uitgaansleven. Dat is soms choquerend. Hoe goed bedoeld ook, moet hier toch de kanttekening worden gemaakt dat niet alles betamelijk is. Schuttingtaal en platvloers taalgebruik kunnen gewoon niet.
De presentator, Arie, geeft hem een opdracht en reflecteert daarnaast heel goed. Hierdoor ontdekt hij zelf de gebrekkigheid van zijn omgaan met vrouwen en seks... hij ontdekt ook de reden van zijn gedrag waar zijn bindingsangst door is ontstaan. Ik vind dat juist een goede methode omdat hij zelf inziet dat die andere houding die hij niet kende maar nu ontdekt, ook echt goed is. Dat werkt beter dan zeggen: Het mag niet en het is niet goed tegen iemand die dat niet zo ervaart... als hij dat zelf ervaart gaat hij er ook wat mee doen en is de kans op terugval kleiner omdat hij nu zelf weet wat er aan schort en wat hij mist.En de presentator is wel mager in zijn adviezen. Heeft hij uiteindelijk niet meer mee te geven dan een advies om op zoek te gaan naar een trouwmaatje in plaats van naar een aantrekkelijke meid, dan is dat karig. De EO heeft een missie, en die omvat meer dan het nastreven van aanvaardbaar gedrag. Daarom is de naam Evangelische Omroep, en niet Fatsoenlijke Omroep. Dat verschil van een horizontaal streepje in de beginletter van de naam maakt veel uit. Dat blijkt niet uit dit programma.
En ja, evangelisatie gaat soms met kleine stapjes. Dat werkt soms beter dan op een box gaan staat in de stad en Bijbelteksten schreeuwen waarbij mensen hard doorlopen en denken: Heb je weer zo'n moralist / fanaticus / betweter. Omdat ze niet weten waarom die regels goed zijn, dan leven met God zo mooi is. Een eerst stapje is om dat uit te stralen en ze te laten merken dat het leven met God helemaal niet vervelend is. Dan kan die afwijzende houding veranderen in een neutralere houding waarbij men in plaats van allergisch te reageren, nieuwsgierig kan worden zodat een boodschap die eerst zou afketsen, nu wel doordringt. (dat even over Evangelisatie in het algemeen)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- JolandaOudshoorn
Nou, het is idd niet te hopen dat een christen zich zou aangesproken voelen od dat er een zijn/haar verhaal daar zou doen. Ik verwacht eigenlijk dat de onder christelijke jongeren het moraal een stuk hoger ligtOude Paden schreef:HEEL VER WEG!Kislev schreef:Net via uitzendinggemist stukjes zitten kijken. Kan er echt niet mee door. Misschien kan het de jongeren van de wereld na laten denken over hun sexuele moraal.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
O. Ik denk dat een christen hier ook nog wel wat van kan leren. Dat de wereld om ons heen wel heel stoer doet, en heel gelukkig overkomt, maar toch best wel wat mist. Inderdaad, christenen zijn niet de eerste doelgroep van dit programma. Maar het laat wel zien dat die suffe christelijke regeltjes zo gek niet zijn als ze wel lijken. Smaakt misschien naar meer. En daarmee is dan meer bereikt dan onder elkaar gaan vertellen hoe erg het allemaal wel is. Goed programma, dus!Oude Paden schreef:HEEL VER WEG!Kislev schreef:Net via uitzendinggemist stukjes zitten kijken. Kan er echt niet mee door. Misschien kan het de jongeren van de wereld na laten denken over hun sexuele moraal.
Klopt, maar doen ze dat ook altijd? Zo niet, dan kunnen ze allicht al wat er van leren. Of in ieder geval de realiteit van de wereld waarin wij wonen onder ogen zien. Dat is schokkend maar nogmaals, we moeten ook niet onze ogen sluiten voor de problemen die er om ons heen zijn. Maar als je daar dit programma niet voor nodig hebt, je hoeft niet te kijken... ik denk dat ook niemand hier tot de beoogde doelgroep hoort.Oude Paden schreef:HEEL VER WEG!Kislev schreef:Net via uitzendinggemist stukjes zitten kijken. Kan er echt niet mee door. Misschien kan het de jongeren van de wereld na laten denken over hun sexuele moraal.
Nou, het programma is niet schokkend in de zin dat je opeens op je bord krijgt hoe jongeren met sexualiteit omgaan. Ik werk ook midden in de wereld dus weet wel zo'n beetje de sexuele moraal. Maar de termen die genoemd worden en de beelden die je ziet doen me het schaamrood naar de kaken stijgen.
Zo hoeft het echt niet, had ik ook niet verwacht van de EO.
Zo hoeft het echt niet, had ik ook niet verwacht van de EO.
Kijk, dit is precies wat ik bedoelde in mijn eerdere reactie. Er lopen duizenden jongeren hun leven te verknoeien met een lage seksuele moraal, en het enige wat 'wij reformatorischen' te melden hebben is: 'Jullie zijn zondig en moeten je bekeren tot Christus'.Oude Paden schreef:HEEL VER WEG!Kislev schreef:Net via uitzendinggemist stukjes zitten kijken. Kan er echt niet mee door. Misschien kan het de jongeren van de wereld na laten denken over hun sexuele moraal.
Nu is dit natuurlijk wel de uiteindelijke boodschap, maar je bereikt daar de jongeren in kwestie gewoon niet mee. Die lachen je midden in je gezicht uit, want
a) ze geloven niet dat de God van de bijbel bestaat,
b) ze geloven niet dat de bijbel Gods Woord is,
c) ze geloven niet dat je als zondaar verloren gaat,
d) ze geloven niet dat Christus de enige weg is tot behoud.
Dan kun je natuurlijk opnieuw roepen 'Jullie zijn zondig en moeten je bekeren tot Christus', maar dat heeft geen en-ke-le zin.
Beter is om af te dalen naar hun leefwereld (de jongere een jongere zijn), en hen zelf te laten ervaren dat Gods geboden van liefde en trouw goed zijn voor mens en samenleving. Pas zodra ze daarvan doordrongen zijn, kun je m.i. aankomen met de bijbel en het evangelie.