Vreselijke tijd

jvdg

Bericht door jvdg »

Christiaan schreef:
henriët schreef:
Christiaan schreef:Voel me in iedergeval niet thuis in deze wereld,
al zijn er God zij dank ook nog wel mooie dingen.

Maar thuis in deze tijd voel ik me niet.
toch moeten we wel door het leven in deze wereld heen Chris, en dan ligt daar ook een opdracht voor ons.... een zoutend zout....
Zeker, maar het verlangen naar het toekomende leven is ook zeer bijbels!
Niet zozeer bijbels, maar meer, door genade, een diep en groot verlangen naar de Koning van de Kerk in de hoogste trap van Zijn verhoging.
Gian

Bericht door Gian »

Ander schreef: En dan niet roepen, ik ben m'n eigen filter, dat gaat niet op.
Inderdaad. Christus is het filter. We zijn verplicht om nauwe omgang te hebben. Anders kan je het vergeten. Ik denk dat we in deze tijd van grote verleidingen gedrongen worden om dicht bij God te leven.
Sommigen schijnen verlost te zijn van dit kwaad. Ik help het ze hopen, maar hoe verder je weer wegloopt, hoe dichterbij het kwaad er weer is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marco

Bericht door Marco »

jvdg schreef:

Tja Christiaan, de dichter (ik dacht Joh. Groenewegen) dichtte het al:

Hier beneden is het niet
Het ware leven, lieven, loven
Is daar, waar men Jezus ziet
Dat is dus wél hier beneden. Want hier begint dat al! We mogen Jezus hier en nu al zien!

Dat je je in deze tijd niet thuisvoelt, kan ik begrijpen. Maar ga alsjeblieft vroegere tijden niet romantiseren. Die waren net zo beroerd als nu. Satan gaat al een poos - in onze beleving - rond als een brullende leeuw.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Marco schreef:
jvdg schreef:

Tja Christiaan, de dichter (ik dacht Joh. Groenewegen) dichtte het al:

Hier beneden is het niet
Het ware leven, lieven, loven
Is daar, waar men Jezus ziet
Dat is dus wél hier beneden. Want hier begint dat al! We mogen Jezus hier en nu al zien!

Dat je je in deze tijd niet thuisvoelt, kan ik begrijpen. Maar ga alsjeblieft vroegere tijden niet romantiseren. Die waren net zo beroerd als nu. Satan gaat al een poos - in onze beleving - rond als een brullende leeuw.
Er van uitgaande dat wij in het laatste van het eind der tijden zitten,
zegt de bijbel: dat de satan juist dan nog woester te keer zal gaan!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ik deel Christiaans zorgen...........

We maken ons er te gemakkelijk af, door te wijzen naar verleden, andere landen, noodzakelijke ontwikkelingen e.d.
Ons land zinkt weg in vreselijke Goddeloosheid, en de kerken glijden langzaam maar zeker mee in deze poel.

Denk eens na over deze zin:
God kan met DE MINSTE ZONDE geen gemeenschap hebben!

Leven we daar dagelijks zou nauw bij?
Dan zouden we beter en nauwkeuriger zaken afwegen en voorzichtiger handelen met alle nieuwe ontwikkelingen.
Dan is het een zuchtend en biddend opzien tot de Heere of Hij ons de juiste weg wil wijzen.
Heere wijs mij Uwe wegen die U wil dat ik zal gaan.
refo

Bericht door refo »

Deze tijd is misschien wel de gezegendste ooit. We hebben als christenen alles wat ons hartje begeert.

- De mogelijkheid in rust ter kerke te gaan.
- Er worden veel goede boeken uitgegeven.
- Er is veel vrije tijd om ze te lezen.
- Maatschappelijk gaat het ook veelal goed.

Ik noem zo maar wat. Als we dat niet opmerken is dat niet best.

En de wereld is nooit anders geweest. Er is nooit een betere tijd geweest. Dat denk je maar.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Oude Paden

refo schreef:Deze tijd is misschien wel de gezegendste ooit. We hebben als christenen alles wat ons hartje begeert.

En de wereld is nooit anders geweest. Er is nooit een betere tijd geweest. Dat denk je maar.

1. Hoe gaan we naar de kerk?
2. Worden die goede boeken nog gelezen door jongeren?
3. Hoe vullen we de vrije tijd?
4. Hoe brengen we ons gekregen maatschappelijk goed erdoor?

Wat je noemt zijn juist de zaken die voor de geestelijke onafhankelijkeid zorgen!
We kunnen onszelf aardig redden zo!
Marco

Bericht door Marco »

Refo heeft wel een punt. Je kunt ach en wee roepen, en ondertussen de ogen dicht houden voor de zegeningen die we hebben. Laten we daar óók eens dankbaar voor zijn. Danken we God wel genoeg voor al die mogelijkheden?
freek

Bericht door freek »

Oude Paden schreef:
refo schreef:Deze tijd is misschien wel de gezegendste ooit. We hebben als christenen alles wat ons hartje begeert.

1. Hoe gaan we naar de kerk?
2. Worden die goede boeken nog gelezen door jongeren?
3. Hoe vullen we de vrije tijd?
4. Hoe brengen we ons gekregen maatschappelijk goed erdoor?

Wat je noemt zijn juist de zaken die voor de geestelijke onafhankelijkeid zorgen!
Om maar even op je tweede vraag in te gaan - ik voel me erdoor aangesproken. Ik durf te beweren dat jongeren tegenwoordig véél meer goede boeken lezen dan ouderen. Voor hen geldt idd 'veel geprezen maar weinig gelezen', terwijl heel veel jongeren denken: nou, als ze dan zo worden geprezen, ga ik ze eerst maar lezen'. Dus...het antwoord op je vraag is duidelijk

Wat die andere vragen betreft. Dat zijn punten die niet alleen anno 2007 een rol spelen, maar van alle tijden zijn. En daarom flauw om als tegenreactie op refo's bericht te poneren.

Je opmerking over geestelijke onafhankelijkheid lijkt me misplaatst. Ofwel: zegeningen van God zouden leiden tot geestelijke onafhankelijkheid? Dat gevaar zit in ons, dat ben ik met je eens. Maar dit feit zou ons dus moeten brengen tot veronachtzaming van deze zegeningen? Of iig: tot het stellen van dit soort vragen? Ik waag het te betwijfelen.

Verder ben ik het met refo eens. Er is nooit een betere tijd geweest. Ga je maar eens verdiepen in die zogenaamd geweldige tijd van onze oudvaders. Ik verzeker je, dat het toen echt niet anders was dan nu. Neem anders de tijd van de eerste christenen, temidden van de decadentie van het Romeinse rijk. Zeker zo schokkend. Maar je moet het wel willen zien.
Gian

Bericht door Gian »

Oude Paden schreef: 2. Worden die goede boeken nog gelezen door jongeren?
Wil je ze aan het werk zetten?
Inderdaad. Dat is het grote manco voor velen.
Het zouden juist de goedertierenheden des Heeren moeten zijn die ons tot (dagelijkse) bekering leidt.

Verder is er niks mis mee om veel zorgen te hebben in de tijd waarin we leven. Vergeet allen niet dat zolang het Woord er is, er verwachting is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Gian schreef:
Oude Paden schreef: 2. Worden die goede boeken nog gelezen door jongeren?
Wil je ze aan het werk zetten?
Inderdaad. Dat is het grote manco voor velen.
Het zouden juist de goedertierenheden des Heeren moeten zijn die ons tot (dagelijkse) bekering leidt.

Verder is er niks mis mee om veel zorgen te hebben in de tijd waarin we leven. Vergeet allen niet dat zolang het Woord er is, er verwachting is.
Werken is nog niet zo gek Gian jij weet ook wel wat ledigheid kan
veroorzaken denk ik :?:
Christiaan

Nou ik zou, kijkend naar het Westen niet zeggen dat dit de beste tijd is hoor.
Ik denk aan de Opwekking, na de prediking van Robert Murray MacCheyne, er mocht zijn. Nou dan is het nu toch heel anders hoor.

Dat jongeren geen goede boeken lezen nou er zijn er wel hoor!
Misschien niet altijd Calvijn, Kersten en Steenblok.
Er zijn er nog best wel heel wat die wel goede stichtelijke boeken lezen hoor.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Oude Paden

Verblijd u, o jongeling! in uw jeugd, en laat uw hart zich vermaken in de dagen uwer jongelingschap, en wandel in de wegen uws harten, en in de aanschouwingen uwer ogen; maar weet, dat God, om al deze dingen, u zal doen komen voor het gericht.

We denken er echt te gemakkelijk onderuit te komen!
Natuurlijk is het altijd een diepgevallen mensengeslacht wat geleeft heeft.
Maar, deze tijd munt uit in de grootste Goddeloosheid en wereldzin.
Ook in onze gezindte!
We voelen ons (ook ik niet) alleen niet meer schuldig. Alles word zo gewoon. Onze concienties spreken niet meer zou nauw
refo

Bericht door refo »

Opwekkingen? Dus je denkt dat heel Engeland daar toen aan mee deed?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Christiaan

refo schreef:Opwekkingen? Dus je denkt dat heel Engeland daar toen aan mee deed?
Dat zeg ik niet, maar ons land en volk heeft meer dan vanaf we een christelijk land zijn geweest, een Opwekking en Hervorming nodig!

Plaats reactie