Geplaatst: 19 dec 2007, 09:15
Hij is het Licht dat alle duisternis en schaduw aan het licht brengt. Ook je zonden. Ook de vijanden van God. Je kunt niet tot het licht komen en je zonden niet zien. Zie Joh. 3.
Dat is het smalle poortje.rekcor schreef:Dit vind ik dan weer een gevaarlijke uitspraak. Alsof er voor de smalle poort nog een smaller poortje zou staan.jvdg schreef:Kennis der zonde is wel onmisbaar om kennis van Christus te krijgen.
Yeah right. Het smalle poortje is gehoorzaamheid. Lees de kantekeningen maar. Matthew Henry schrijft daarover dat enkel de wedergeborenen door dat poortje kunnen gaan. Dat is dogmatisch correct want alleen de wedergeborenen zijn gehoorzaam.Tiberius schreef:Dat is het smalle poortje.rekcor schreef:Dit vind ik dan weer een gevaarlijke uitspraak. Alsof er voor de smalle poort nog een smaller poortje zou staan.jvdg schreef:Kennis der zonde is wel onmisbaar om kennis van Christus te krijgen.
In Bunyans Christenreis moet christen eerst door het poortje heen om bij het Kruis te komen.Jan Klaassen schreef:Yeah right. Het smalle poortje is gehoorzaamheid. Lees de kantekeningen maar. Matthew Henry schrijft daarover dat enkel de wedergeborenen door dat poortje kunnen gaan. Dat is dogmatisch correct want alleen de wedergeborenen zijn gehoorzaam.Tiberius schreef:Dat is het smalle poortje.rekcor schreef:Dit vind ik dan weer een gevaarlijke uitspraak. Alsof er voor de smalle poort nog een smaller poortje zou staan.jvdg schreef:Kennis der zonde is wel onmisbaar om kennis van Christus te krijgen.
Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;jvdg schreef:In Bunyans Christenreis moet christen eerst door het poortje heen om bij het Kruis te komen.Jan Klaassen schreef:Yeah right. Het smalle poortje is gehoorzaamheid. Lees de kantekeningen maar. Matthew Henry schrijft daarover dat enkel de wedergeborenen door dat poortje kunnen gaan. Dat is dogmatisch correct want alleen de wedergeborenen zijn gehoorzaam.Tiberius schreef:Dat is het smalle poortje.rekcor schreef: Dit vind ik dan weer een gevaarlijke uitspraak. Alsof er voor de smalle poort nog een smaller poortje zou staan.
Inderdaad. Alleen moeten we daar geen theologische conclusies aan verbinden. Het is de bijbel niet. Christen zou tegelijkertijd de volgende zaken moeten meemaken: door de enge poort, lessen in het huis van Uitlegger en komst bij het kruis. In een verhaal gaat dat niet. De volgorde is willekeurig. Maar als ik Bunyan geweest was zou ik het kruis tegen de enge poort geplaatst hebben.jvdg schreef: In Bunyans Christenreis moet christen eerst door het poortje heen om bij het Kruis te komen.
Jammer dat Bunyan dat verkeerd zag........Jan Klaassen schreef: Laten we maar niet impliceren dat Sola Gratia nog een poortje kent die we moeten nemen voordat we geschikt zijn voor de genade.
Jammer dat we het boekje van Bunyan verkeerd lezen.jvdg schreef:Jammer dat Bunyan dat verkeerd zag........Jan Klaassen schreef: Laten we maar niet impliceren dat Sola Gratia nog een poortje kent die we moeten nemen voordat we geschikt zijn voor de genade.
Dat méén je niet......freek schreef:Jammer dat we het boekje van Bunyan verkeerd lezen.jvdg schreef:Jammer dat Bunyan dat verkeerd zag........Jan Klaassen schreef: Laten we maar niet impliceren dat Sola Gratia nog een poortje kent die we moeten nemen voordat we geschikt zijn voor de genade.
Misschien wel eens gehoord dat 'De Christenreis' een allegorie is?
Het is toch het 67e bijbelboek die alle vorige bijbelboeken verklaard in het juiste licht?jvdg schreef:Dat méén je niet......freek schreef:Jammer dat we het boekje van Bunyan verkeerd lezen.jvdg schreef:Jammer dat Bunyan dat verkeerd zag........Jan Klaassen schreef: Laten we maar niet impliceren dat Sola Gratia nog een poortje kent die we moeten nemen voordat we geschikt zijn voor de genade.
Misschien wel eens gehoord dat 'De Christenreis' een allegorie is?
Dan heb je van de HC helemaal niets begrepen. Ook het stuk der ellende, de bevindelijke ellendekennis, ligt in de wedergeboorte.refo schreef:Wat niet uit het oog verloren moet worden is dit: zolang Christen het pak op z'n rug had hij als onwedergeboren is aan te merken.
Oh? Waarom wou Christen dan zo graag van dat pak af? Hij was toch wedergeboren.Tiberius schreef:Dan heb je van de HC helemaal niets begrepen. Ook het stuk der ellende, de bevindelijke ellendekennis, ligt in de wedergeboorte.refo schreef:Wat niet uit het oog verloren moet worden is dit: zolang Christen het pak op z'n rug had hij als onwedergeboren is aan te merken.
Dan wordt het toch eens tijd dat je goed gaat lezen.refo schreef:Oh? Waarom wou Christen dan zo graag van dat pak af? Hij was toch wedergeboren.Tiberius schreef:Dan heb je van de HC helemaal niets begrepen. Ook het stuk der ellende, de bevindelijke ellendekennis, ligt in de wedergeboorte.refo schreef:Wat niet uit het oog verloren moet worden is dit: zolang Christen het pak op z'n rug had hij als onwedergeboren is aan te merken.
Ik lees overigens in de HC niets over 'bevindelijke ellendekennis'.
Nee Tiberius, en jij zegt tegen refo dat ie goed moet lezen? :shock:Tiberius schreef:Dan wordt het toch eens tijd dat je goed gaat lezen.refo schreef:Oh? Waarom wou Christen dan zo graag van dat pak af? Hij was toch wedergeboren.Tiberius schreef:Dan heb je van de HC helemaal niets begrepen. Ook het stuk der ellende, de bevindelijke ellendekennis, ligt in de wedergeboorte.refo schreef:Wat niet uit het oog verloren moet worden is dit: zolang Christen het pak op z'n rug had hij als onwedergeboren is aan te merken.
Ik lees overigens in de HC niets over 'bevindelijke ellendekennis'.
Hij was inderdaad wedergeboren. Van God uit gezien. Maar niet vanuit zichzelf gezien. Daar kon hij niet uit leven. Dat moest de Geest hem eerst toepassen.
Zie bijvoorbeeld ook bij Saulus. God zegt: "Deze is Mij een uitverkoren vat". Toch lag hij daar nog wel in zijn ellende.
Maar hoe lees je dit dan, Tiberius?Tiberius schreef:Dan wordt het toch eens tijd dat je goed gaat lezen.
Hij was inderdaad wedergeboren. Van God uit gezien. Maar niet vanuit zichzelf gezien. Daar kon hij niet uit leven. Dat moest de Geest hem eerst toepassen.
Zie bijvoorbeeld ook bij Saulus. God zegt: "Deze is Mij een uitverkoren vat". Toch lag hij daar nog wel in zijn ellende.