BJD schreef:Als je de reacties leest op de site's van de dagbladen denkt men zeker dat ze al veroordeeld is..
Juist goed om zoiets voor de rechter te brengen om zo een rechter te laten bepalen dat ze niet strafbaar heeft gehandeld. Anders blijft die vraag altijd open.
memento schreef:Wel goed als dit voor de rechter komt, kan ze tenminste publiekelijk vrijgesproken worden. Dit voorkomt ook een eventuele civiele rechtsgang, waarin de familie van de dief schadevergoeding kan eisen bij die vrouw.
Wel frappant om te zien: het verwijt dat BJD maakt (oordelen voor een beslissing van de rechter) is uiteraard terecht, dat moet gewoon vermeden worden voor een eerlijk oordeel. Maar wel jammer dat hij precies dezelfde fout maakt de andere kant op. Want de vrouw is ook niet officieel vrijgesproken.
Het 'irritante' van Nederlanders is dat ze over zowat alles een mening willen hebben. Klimaatverandering, zaak Holleeder, zaak Holloway, Poetin die president wil blijven, Bush die een oorlog begint enzovoorts. Opzich allemaal best, maar voor al deze dingen is een heel vakgebied. En dan is het eigenlijk zo onzinnig om met de paar feiten die men weet uit de (gekleurde) media massaal de mening te gaan verkondigen. Het is overigens niet alleen maar onzinnig maar ook heel gevaarlijk. Want dit soort publieke meningen maken bijvoorbeeld rechters partijdig of in het gunstigste geval leggen ze een hele hoge druk op die mensen. Stel dat een rechter Holleeder vrijspreekt, deze mevrouw veroordeelt of de moordenaar van Pim Fortuyn had vrijgesproken. Die publieke druk maakt zo'n uitspraak vrijwel onmogelijk, en dan zullen er notabene nog kamervragen gesteld gaan worden ook. Dat is ook een beetje het probleem van de media. Las ik vandaag nog in de krant: er zijn tienduizenden vermissingen in de V.S. waar nooit een woord over wordt gezegd. De zaak Holloway heeft met grote koppen in alle kranten gestaan en wordt er op één of andere manier uitgeplukt. Verschrikkelijke zaak natuurlijk, maar waarom deze willekeur? Op dat eiland hebben ze nu een groot probleem met het toerisme omdat het als onveilig is bestempeld en de eigenaar van de surfclub waar het meisje voor het laatst is gezien krijgt nog geregeld hate-mail. Gewoon even een voorbeeld van een wonderlijke tendens, soort van sensatiezucht. Misschien een beetje off-topic, maar ook in deze zaak vrij actueel volgens mij.
En puur voor deze zaak (want daar wil ik natuurlijk ook een mening over hebben

). Of de vrouw wordt vrijgesproken of juist niet is helemaal aan de rechter en ik heb niet genoeg kennis van de situatie om dat te bepalen. (Keurig politiek correct antwoord, Jongere 8) ) Eigenlijk heb ik dat ook al niet over de vraag of ze vervolgd moet worden, maar toch neig ik naar wat rekcor zegt:
Uiteraard, er is iemand gestorven!
Je kunt er natuurlijk over twisten als OM (met de kennis van het geval) of het nodig is om zo'n vrouw te vervolgen als je er zelf van overtuigd bent dat het een ongeluk was. Maar voor zover ik nu de omstandigheden zie is het een dermate ongewone situatie dat vervolging wel gewenst is: dan bereik je in alle gevallen een doel. Namelijk òf een rechtvaardige veroordeling òf een publiekelijke vrijspraak.