Wat doe je dan met mensen die dialect spreken?Rens schreef:Een eis tot het spreken van Nederlands in de openbare ruimte hou ik hoe dan ook overeind, ...
Is dit een idee, of is het waanzin?
Ik wil het ook niet zo zwart wit zien. Ik werk op een plaats waar ongeveer de helft van mijn collegas geen Nederlands paspoort heeft, veel van deze mensen hebben een contract voor 2 tot 4 jaar. Voertaal is hier in principe engels. Zeker voor de mensen die hier maar 2 jaar zijn is Nederlands leren vrij veel gevraagd en niet direct noodzakelijk. Vaak willen deze mensen wel ergens wonen.
Nu is de vraag of sociale woningbouw voor deze mensen is bedoeld, maar neem deze groep inderdaad in je gedachten mee.
Nu is de vraag of sociale woningbouw voor deze mensen is bedoeld, maar neem deze groep inderdaad in je gedachten mee.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Deze groep wordt dus niet bedoeld, alleen de groep die in de sociale woningen een plekje gaat krijgen.parsifal schreef:Ik wil het ook niet zo zwart wit zien. Ik werk op een plaats waar ongeveer de helft van mijn collegas geen Nederlands paspoort heeft, veel van deze mensen hebben een contract voor 2 tot 4 jaar. Voertaal is hier in principe engels. Zeker voor de mensen die hier maar 2 jaar zijn is Nederlands leren vrij veel gevraagd en niet direct noodzakelijk. Vaak willen deze mensen wel ergens wonen.
Toch blijf ik deze link dus echt te makkelijk vinden. Ik ben het met een paar dingen wel eens. In ieder geval het punt dat de taal moet worden geleerd door mensen die langer in Nederland verblijven vind ik goed. Maar juist jouw koppeling naar de misdrijven vind ik in verband met dit voorstel niet goed! Als je zegt dat veel van deze allochtonen vanuit AZC's veel meer misdrijven plegen dan de gemiddelde Nederlander, ik geloof je op je woord. Maar je kunt dat niet meenemen in dit voorstel. Dat is alvast het eerste probleem - dat veel mensen dit wel in hun achterhoofd hebben (wellicht terecht - weer een andere discussie) maar dat dat een objectieve discussie hierover een beetje vertroebeld. Want als je puur het criterium aanlegt: Taal niet goed - Geen huis (dan even concreet zoals in het krantenartikel gezegd) tref je hier heel veel mensen mee die je juist niet moet treffen!Erasmiaan schreef:Wat is de stok achter de deur? Geen huis.
Als je een probleem hebt (in dit geval het gebrekkige taalniveau van veel mensen) dan moet je dat op een goede en vooral doeltreffende manier aanpakken. Maar dan denk ik veel eerder aan geen banen (dit zal in de praktijk ook al gebeuren) of zelfs geen uitkering dan aan dit voorstel. Juist omdat je ze hiermee de cirkel induwt. Want, je wilt als allochtoon met goede voornemens ergens een baan beginnen

Concreet zou ik het in positieve stimulatie willen zoeken om de taal beter te leren kennen. Denk dan vooral aan veel ontmoetingen in de buurt e.d. En als je nu dan weer denkt aan het voorbeeld van de criminelen die misdrijven plegen - die pak je in ieder geval niet aan door ze nog langer in het AZC te blijven zitten. Ik geloof niet dat misdaadcijers dààr van omlaag gaan.
Je begrijpt me niet helemaal goed, misschien dat ik het ook wat cryptisch omschreven heb. Ik heb geen link gelegd tussen mensen in het AZC en misdaad. Dat zou ik niet weten. Ik heb enkel terloops opgemerkt dat ik het bizar vind dat je de taal nog niet machtig bent maar al wel steelt. Lekkere binnenkomer.Jongere schreef:Toch blijf ik deze link dus echt te makkelijk vinden. Ik ben het met een paar dingen wel eens. In ieder geval het punt dat de taal moet worden geleerd door mensen die langer in Nederland verblijven vind ik goed. Maar juist jouw koppeling naar de misdrijven vind ik in verband met dit voorstel niet goed! Als je zegt dat veel van deze allochtonen vanuit AZC's veel meer misdrijven plegen dan de gemiddelde Nederlander, ik geloof je op je woord. Maar je kunt dat niet meenemen in dit voorstel. Dat is alvast het eerste probleem - dat veel mensen dit wel in hun achterhoofd hebben (wellicht terecht - weer een andere discussie) maar dat dat een objectieve discussie hierover een beetje vertroebeld. Want als je puur het criterium aanlegt: Taal niet goed - Geen huis (dan even concreet zoals in het krantenartikel gezegd) tref je hier heel veel mensen mee die je juist niet moet treffen!Erasmiaan schreef:Wat is de stok achter de deur? Geen huis.
Als je een probleem hebt (in dit geval het gebrekkige taalniveau van veel mensen) dan moet je dat op een goede en vooral doeltreffende manier aanpakken. Maar dan denk ik veel eerder aan geen banen (dit zal in de praktijk ook al gebeuren) of zelfs geen uitkering dan aan dit voorstel. Juist omdat je ze hiermee de cirkel induwt. Want, je wilt als allochtoon met goede voornemens ergens een baan beginnenje moet je daar in de buurt vestigen
maar je bent de taal nog niet machtig
dus vestiging in de buurt gaat niet lukken
dus de baan gaat voor jou niet door. Dan kan ik me voorstellen dat je enigzins gefrustreerd raakt. Dan geef ik natuurlijk maar een - niet heel vergezocht - voorbeeld. Hoe dan ook is deze maatregel denk ik zo ontmoedigend dat het van alles kan stimuleren, maar geen betere taalkennis!
Concreet zou ik het in positieve stimulatie willen zoeken om de taal beter te leren kennen. Denk dan vooral aan veel ontmoetingen in de buurt e.d. En als je nu dan weer denkt aan het voorbeeld van de criminelen die misdrijven plegen - die pak je in ieder geval niet aan door ze nog langer in het AZC te blijven zitten. Ik geloof niet dat misdaadcijers dààr van omlaag gaan.
Maar mijn eigenlijke punt was: er zijn veel mensen al jaren in Nederland. En die spreken toch nog geen Nederlands. Hoe kun je daar wat aan doen. Dan lijkt het me een probaat middel om deze mensen niet in aanmerking te laten komen voor sociale woningen. Maar het zou eventueel ook kunnen door ze een strafkorting te geven op de uitkering. Het gaat me er om dat er iets effectiefs verzonnen moet worden. Want ik kom in de praktijk net even te veel qua taal slecht geintegreerde medelanders tegen.
Hebben de mensen waar jij mee werkt geen diploma's?parsifal schreef:Ik wil het ook niet zo zwart wit zien. Ik werk op een plaats waar ongeveer de helft van mijn collegas geen Nederlands paspoort heeft, veel van deze mensen hebben een contract voor 2 tot 4 jaar. Voertaal is hier in principe engels. Zeker voor de mensen die hier maar 2 jaar zijn is Nederlands leren vrij veel gevraagd en niet direct noodzakelijk. Vaak willen deze mensen wel ergens wonen.

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wat doen we dan met onze autochtone medelanders die een potje maken van onze fraaie Nederlandse taal? Hoger opgeleiden (helaas) niet uitgezonderd. Relatief gezien vind ik een academicus die de grammatica en spellingsregels van zijn of haar moedertaal (!) niet blijkt te beheersen, minstens zo erg als een allochtoon die na pak 'm beet twee jaar verblijf nog steeds gebrekkig Nederlands spreekt.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Allemaal volgende week woensdag verplicht meedoen aan het Groot Dictee der Nederlandse taal!Josephus schreef:Wat doen we dan met onze autochtone medelanders die een potje maken van onze fraaie Nederlandse taal? Hoger opgeleiden (helaas) niet uitgezonderd.
Als je maar weinig school hebt gehad en nauwelijks kunt lezen en schrijven in je eigen taal , is het bijna ondoenlijk een andere taal goed te leren. Voor een analfabeet is het praktisch onmogelijk!!
En 2 jaar is best nog kort.Bovendien waarom zou het vloeiend moeten? Als het maar begrijpelijk is!
En 2 jaar is best nog kort.Bovendien waarom zou het vloeiend moeten? Als het maar begrijpelijk is!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Ja, die zou je eigenlijk gewoon uit huis moeten zetten! Dat soort dingen kan ik me ook behoorlijk aan ergeren! :|Josephus schreef:Wat doen we dan met onze autochtone medelanders die een potje maken van onze fraaie Nederlandse taal? Hoger opgeleiden (helaas) niet uitgezonderd. Relatief gezien vind ik een academicus die de grammatica en spellingsregels van zijn of haar moedertaal (!) niet blijkt te beheersen, minstens zo erg als een allochtoon die na pak 'm beet twee jaar verblijf nog steeds gebrekkig Nederlands spreekt.
Maar ja, arnededijzs: als je eakalr maar bgepijrt, tcoh?
Vloeiend Nederlands is ook niet wat ik vraag, maar wel goed verstaanbaar.
Blijft het "probleem" dat men in de openbare ruimtes gewoon in hun eigen taal blijven koeterwalen, zodat je soms het idee hebt in je eigen land/stad/dorp op "vakantie" te zijn, danwel een vreemdeling in je eigen stad/dorp.................en dáár moet sowieso een einde aan komen!~Thuis je eigen taal spreken? Prima, mag je zélf weten, maar op straat, en waar dan ook buitenshuis behoort men de taal van het land te spreken!
een bijkomend probleem, naast het taal- en integratieprobleem is de ongebreidelde toestroom van mensen die tweede- en zelfs derdegraads familie zijn, in dit geval Turkse en Marokaanse mensen. En juist die leveren de meeste taalproblematiek op, náást een al evenzeer opspelend woonruimteprobleem.
Want alles hangt met alles samen, of je het nu wilt of niet. Taalproblemen, integratie, huisvesting, woningbouw, ruimtegebrek, grondprijzen, de pan uitrijzende uitkeringen en ga nog maar even door...........
Blijft het "probleem" dat men in de openbare ruimtes gewoon in hun eigen taal blijven koeterwalen, zodat je soms het idee hebt in je eigen land/stad/dorp op "vakantie" te zijn, danwel een vreemdeling in je eigen stad/dorp.................en dáár moet sowieso een einde aan komen!~Thuis je eigen taal spreken? Prima, mag je zélf weten, maar op straat, en waar dan ook buitenshuis behoort men de taal van het land te spreken!
een bijkomend probleem, naast het taal- en integratieprobleem is de ongebreidelde toestroom van mensen die tweede- en zelfs derdegraads familie zijn, in dit geval Turkse en Marokaanse mensen. En juist die leveren de meeste taalproblematiek op, náást een al evenzeer opspelend woonruimteprobleem.
Want alles hangt met alles samen, of je het nu wilt of niet. Taalproblemen, integratie, huisvesting, woningbouw, ruimtegebrek, grondprijzen, de pan uitrijzende uitkeringen en ga nog maar even door...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Kortom: alle gebrokenheid en verdorvenheid in dit land komt door de allochtonen, nietwaar?Rens schreef:Want alles hangt met alles samen, of je het nu wilt of niet. Taalproblemen, integratie, huisvesting, woningbouw, ruimtegebrek, grondprijzen, de pan uitrijzende uitkeringen en ga nog maar even door...........
dát maak jij ervan, maar het is wel een déél daarvan.Tiberius schreef:Kortom: alle gebrokenheid en verdorvenheid in dit land komt door de allochtonen, nietwaar?Rens schreef:Want alles hangt met alles samen, of je het nu wilt of niet. Taalproblemen, integratie, huisvesting, woningbouw, ruimtegebrek, grondprijzen, de pan uitrijzende uitkeringen en ga nog maar even door...........
Moderatorbericht:
Maar hier geldt mijn argument wel. Voor veel universiteiten en grote bedrijven is het haast noodzakelijk om niet-Nederlandse werknemers te hebben. Vaak op een 2 of 4 jaars contract. Moeten deze mensen echt allemaal Nederlands leren ook als ze maar 2 jaar hier zullen zijn? De voertaal binnen veel universiteiten is bijvoorbeeld ook Engels.Rens schreef:Vloeiend Nederlands is ook niet wat ik vraag, maar wel goed verstaanbaar.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Niemand van jullie heeft kennelijk gewerkt in het vrijwilligers circuit om mensen Nederlands te leren. Dan zouden er echt meer zinnige uitspraken zijn!! Zie mijn vorige posting!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty