Resultaten prediking
Vroeger toen ik klein was hadden we een dominee in de GG te Gouda. Die eindigde een preek (in mijn herinnering tenminste) met: "Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. "
Kijk, dat is gunnen. Want iemand die jaloers is heeft niets. Iemand die zich met God laat verzoenen heeft alles.
Kijk, dat is gunnen. Want iemand die jaloers is heeft niets. Iemand die zich met God laat verzoenen heeft alles.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Alleen jaloersheid is nix, maar kan uitdrijven naar die noodzakelijke verzoening.refo schreef:Vroeger toen ik klein was hadden we een dominee in de GG te Gouda. Die eindigde een preek (in mijn herinnering tenminste) met: "Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. "
Ik denk daarbij aan het hijgende hert dat schreeuwt naar de waterstromen.
Wie is die iemand die zich met God wil verzoenen.
Er is niemand die God zoekt, laat staan dat hij zoekt naar Zijn gerechtigheid.
Ps 42 is door een gelovige geschreven die God mist. Als je dat met je hart zingt weet je ook wat je mist.jvdg schreef:
Alleen jaloersheid is nix, maar kan uitdrijven naar die noodzakelijke verzoening.
Ik denk daarbij aan het hijgende hert dat schreeuwt naar de waterstromen.
Maar idd, je kan ook jaloers zijn op mensen die veel dichter bij God leven als jezelf.
Laatst gewijzigd door Gian op 10 dec 2007, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Je hebt gelijk. Paulus kletst maar wat met zijn 'laat u met God verzoenen.' Hoe komt zo'n man erbij om dat te zeggen?
Dan zijn onze predikanten gelukkig een stuk rechtzinniger.
--------------
Ik denk dat Paulus een waarachtige gunning bezat en die ook uitdroeg. Dat was immers zijn Zending.refo schreef:Je hebt gelijk. Paulus kletst maar wat met zijn 'laat u met God verzoenen.' Hoe komt zo'n man erbij om dat te zeggen?
Zijn verlangen wilde zijn hoorders en lezers opwekken naar die verzoening te staan.
Maar meer dan jaloersmaken kon hij ook niet.
Hoe moet ik jouw cynisme duiden: ....gelukkig zijn onze predikanten rechtzinniger......?
Ik denk dat refo bedoelt wat ik ooit een predikant hoorde zeggen, namelijk dat de oproep aan mensen om zich met God te laten verzoenen gevaarlijk is (daarmee bedoelend dat je door zo'n oproep zou impliceren dat de mens vermogens heeft om zich met God te laten verzoenen, daarbij vergetend dat de Schrift zulke oproepen wél doet)jvdg schreef:Hoe moet ik jouw cynisme duiden: ....gelukkig zijn onze predikanten rechtzinniger......?
Re: Resultaten prediking
Waar het om gaat, is dat we te maken hebben met de situatie zoals die nú is, en dat we aan de hand daarvan zaken zoals beschreven hebben te duiden.memento schreef:We moeten de oorzaak altijd bij onszelf zoeken. God is immers de God die wil werken onder ons, als wij Zijn wil gehoorzamen.Rochus schreef:En hoe komt dat? Doe de H. Geest ons te kort? Of zijn wij daar zelf schuldig aan?Afgewezen schreef: (...) Het heeft m.i. te maken met het feit dat er weinig doorbrekend werk van de Geest is. (...)
Als Gods Geest weinig werkt, moeten we niet blijven steken in de verzuchting 'ach, wat werkt Gods Geest toch spaarzamelijk', maar moeten we dus opzoek naar de oorzaak, opzoek naar de punten waarop wij niet gehoorzamen aan Gods wil. En onze schuld daarover belijden, en ons bekeren.
Dit alles niet als automatisme, maar door de weg die God ons, uit genade, wijst in Zijn woord.
En wie bedoel je met 'ons' en mij 'wij'? En hoe met die schuldbelijdenis en bekering er concreet uitzien?
Ik word er een beetje boos om dat als je het welmenend aanbod van Paulus citeert je een reactie krijgt die de hele oproep op een rechtzinnig lijkende manier ontkracht.
Niemand lijkt het te willen geloven maar als een predikant dat zo aanbiedt (!) dan is hij een uitdeler van menigerlei genade. Op dat moment heeft de hoorder twee mogelijkheden: Nee, dank U, Heere, (eventueel aangevuld met: nu nog niet). Of ja, Heere! Meer mogelijkheden zijn er niet.
Dat we van nature God niet zoeken zal waar wezen, maar op dat moment zoekt Hij de mens toch op!? Dan is de Drieënige God aan het werk. En als je elkaar dan gaat voorhouden dat 'er eerst wat met een mens moet gebeuren, voordat', dan is te vrezen dat God allang vertrokken is. Want de geschiedenis leert dat Hij niet aan de gang blijft.
Ik hoor dat Hij in China hard werkt. Waarschijnlijk omdat men Hem daar nog gewoon op Zijn Woord kan geloven, zonder de ballast van een kast theologische werken.
Niemand lijkt het te willen geloven maar als een predikant dat zo aanbiedt (!) dan is hij een uitdeler van menigerlei genade. Op dat moment heeft de hoorder twee mogelijkheden: Nee, dank U, Heere, (eventueel aangevuld met: nu nog niet). Of ja, Heere! Meer mogelijkheden zijn er niet.
Dat we van nature God niet zoeken zal waar wezen, maar op dat moment zoekt Hij de mens toch op!? Dan is de Drieënige God aan het werk. En als je elkaar dan gaat voorhouden dat 'er eerst wat met een mens moet gebeuren, voordat', dan is te vrezen dat God allang vertrokken is. Want de geschiedenis leert dat Hij niet aan de gang blijft.
Ik hoor dat Hij in China hard werkt. Waarschijnlijk omdat men Hem daar nog gewoon op Zijn Woord kan geloven, zonder de ballast van een kast theologische werken.
--------------
Laat die oproep maar veel klinken!memento schreef:Ik denk dat refo bedoelt wat ik ooit een predikant hoorde zeggen, namelijk dat de oproep aan mensen om zich met God te laten verzoenen gevaarlijk is (daarmee bedoelend dat je door zo'n oproep zou impliceren dat de mens vermogens heeft om zich met God te laten verzoenen, daarbij vergetend dat de Schrift zulke oproepen wél doet)jvdg schreef:Hoe moet ik jouw cynisme duiden: ....gelukkig zijn onze predikanten rechtzinniger......?
Als de mens denkt vermogens te hebben, dan komt hij er wel achter dat als zo'n mens werkelijk "aan het werk" gaat dat hij alle vermogens mist.
Werkt uwszelfs zaligheid.......
Dan komt daar die muur/dal/vallei van onvermogen.
Verloren, verloren....., doch......
De Heere opende het hart van Lydia. Ook dát is nodig.refo schreef:Ik word er een beetje boos om dat als je het welmenend aanbod van Paulus citeert je een reactie krijgt die de hele oproep op een rechtzinnig lijkende manier ontkracht.
Dat we van nature God niet zoeken zal waar wezen, maar op dat moment zoekt Hij de mens toch op!?
God opent het hart op het evangelie, onder de aanbieding van de genade. Vrijmachtig.Afgewezen schreef:De Heere opende het hart van Lydia. Ook dát is nodig.refo schreef:Ik word er een beetje boos om dat als je het welmenend aanbod van Paulus citeert je een reactie krijgt die de hele oproep op een rechtzinnig lijkende manier ontkracht.
Dat we van nature God niet zoeken zal waar wezen, maar op dat moment zoekt Hij de mens toch op!?
Kortom, enerzijds belijden dat geloof een gave Gods is, anderzijds belijden dat wij geroepen worden om te geloven. Als het goed is, blijven deze 2 elementen, die tegen over elkaar (lijken te) staan, in de prediking naast elkaar staan. Opdat het tot onmogelijkheid aan onze kant drijve (moeten en niet kunnen), en wij ons overgeven aan God.
Re: Resultaten prediking
Tuurlijk is dat een gunnende bewoording. Op zich zeg ik er niets van. Maar als het verder weinig plaats krijgt in het gebed of de preek, functioneert het dan nog wel? Is het dan nog echt gunnend. Als er bijvoorbeeld achteraan gezegd wordt: "Och mocht u er nog eens eentje komen te trekken". Dat klinkt toch niet gunnend ten opzichte van de hele gemeente?uitgeworpen schreef:Maar wat is dan echt gunnend? Jij zegt, Freek, dat het verder reikt dan 'er is nog plaats voor de grootsts zondaren'
Hoe zou je het dan in willen vullen. Want: ' Er is plaats bij Mij', is toch een heel gunnende rijke tekst?
Nee, maar wel het uiterlijk. Heel concreet: hoe men spreekt over mensen die weten dat ze in Christus geborgen zijn.Afgewezen schreef:Hoe weet je dat? Ken jij het innerlijk van alle mensen?freek schreef:En iedereen knikt eens, een gaat over tot de orde van de dag.
Nou, dat weet ik zo net nog niet. Dat is inderdaad de gangbare klacht ja, maar of dat een terecht verwijt is? Misschien wordt de Geest wel bedroefd door onze geloofspraktijk. Het komt op mij over dat de Geest er nu impliciet de schuld van krijgt. En dat geloof ik echt niet. Ik bedoel: bid en smeek als voorganger dan op z'n minst of de Geest nog door wil breken, en niet of betreffende persoon dan maar spontaan in de hemel mag vallen. Daar zet je de hele gemeente mee op het verkeerde been!Afgewezen schreef:Ik denk dat je net moet zeggen dat dit het "enige is wat een enkele serieuze ziel nog gegund wordt"? Want dat is natuurlijk onzin.freek schreef:En in het verlengde van dit topic nog iets: bij ons is pas iemand overleden. Het was altijd een serieuze man, maar ja...altijd nog duister in geestelijk opzicht. Toen hij nog op z'n sterfbed lag werd in het grote gebed de wens uitgesproken dat hij dan maar van schrik de hemel in mocht vallen. De ouderling had gelezen dat dit wel eens gebeurt. Ik heb nooit zo'n afschuwelijke opmerking gehoord; ik heb er nog dágen mee gelopen. Als dit het enige is wat een enkele serieuze ziel nog gegund wordt, waar gaan we dan heen? Het ergste was nog dat de familie gemaand werd om toch maar in de voetsporen van hun overleden ouder te wandelen...Nee, ik vind het niet raar dat veel begrafenissen maar troostelozen gebeurtenissen zijn. "Hoe zullen zij geloven als ze er nooit van gehoord hebben", stelt Paulus ergens vragenderwijs. Ik denk dat hier het probleem ligt.
Ik herken overigens de problematiek. Het heeft m.i. te maken met het feit dat er weinig doorbrekend werk van de Geest is. Dan is er ook geen 'duidelijk' sterfbed. Maar ons past dan niet het oordeel over zo iemand!
- Jan Klaassen
Ligt het nu aan mij, of is er geen vooruitgang in deze discussie? Ik hoor in deze discussie steeds dezelfde geluiden:
"geloven is een bevel"
waarop de anderen direct antwoorden:
"een mens kan niet geloven want het is genade"
waarop weer anderen weer antwoorden:
"geloven is een bevel"
waarop weer anderen antwoorden:
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
(e.e.a. wordt doorgaans nog ingekleed met duur klinkende termen 'vrijmachtig', 'doodstaat', 'welmenend' en (gedeelten van) teksten uit de bijbel en van oudvaders).
"geloven is een bevel"
waarop de anderen direct antwoorden:
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
"geloven is een bevel"
(e.e.a. wordt doorgaans nog ingekleed met duur klinkende termen 'vrijmachtig', 'doodstaat', 'welmenend' en (gedeelten van) teksten uit de bijbel en van oudvaders).