memento schreef:edele strijdster schreef:memento schreef:
Dit strookt niet echt met datgene wat van reformatorische mensen wordt verwacht. (inclusief het koopgedrag van deze sub-cultuur)
Het leven in rijkdom is niet onbijbels. Alhoewel soberheid een grote deugd is, en absoluut meer geluk brengt dan veel en duur kopen. Maar, onbijbels is het niet.
Trouwens: Voor degenen die soberheid bepleiten; laat hen eerst bedenken of zij dit doen uit jaloersie (ik heb weinig, hun veel meer), of uit principe.
Nou, ik vind het wél onbijbels, wanneer mensen bakken geld uitgeven aan vakanties, dure kleding en grote auto's!
Daag, ze kunnen dat geld beter besteden de diakonie of armen in de gemeente!
Abraham, Job, David, Salomo, andere koningen, allemaal mensen die zeer rijk waren, en zeer rijk leefden. En het word als zegen van God gezien; geen kwaad woord word over die luxe life-style gezegd...
PS> Nogmaals de vraag die ik tot zelfonderzoek stelde: is het jaloersheid, of principe. Om die reden wil ik die overdadig luxe refo-life-style nu niet aanvallen....
Dag Memento,
Slaap jij ff lekker verder zeg!
Salomo, gaf goud aan de koningin van Scheba
Job, werd alles afgenomen,
David, had aanzien bij de mensen, en veel tegenslag. Ik weet niet of hij rijk was.
Abraham, liet Lot eerst kiezen voor het beste deel van het land
Duidelijk dus dat deze mensen naasten in hun rijkdom lieten delen.
Nou, het eerste geld van reformatorische ondernemers, hebben de armen nog nooit gezien. Wanneer het wel gebeurd, staan er grote advertenties bij, wie nu eigenlijk de sponsors zijn. (enne... natuurlijk, zijn er ook reformatorische ondernemers, die wel op een verantwoorde manier met hun vermogen omgaan, maar dat zijn er maar weinig..)
Enne.... hoe zit dat nu met dat vakantie1huisje van jou?
Gelukkig is mijn ervaring dat je ook rijk kunt zijn zonder geld.
Van jaloezie is dus geen sprake, wel van verontwaardiging!