Anti-quoq schreef:Bah, daar gaan we weer. Onzindiscussies!
Nee, zo moet je het niet zien.
In mijn posting gaf ik alleen het gevaar aan van deze gegevensverzamelingen.
Ik merk bij mezelf , tot mn schande, ook dat ik soms op basis van bepaalde gegevens conclusies trek.
Nog interessanter zou het natuurlijk zijn wanneer je een overzicht had welke gemeente welke predikanten beroept. Ik weet van onze gemeente dat ze altijd beperkt beroepen. Ze werpen het net niet zover uit.
Nu is dat lastig zoeken in de lijst. Toch zie je tendensen. Overigens zijn er wel een aantal predikanten die breed beroepen worden. Wel interessant.
Is het zo verkeerd om zo te kijken? Er zijn liggingsverschillen en een moderne stadsgemeente of een eenvoudige boerengemeente is wel een verschil hoor.
Een enkele dominee krijgt erg beperkt beroepen en vaak van dezelfde plaatsen. Dat zijn de "linkse" dominees. Maar dat zijn er maar een paar. Dit zijn gewoon feiten en daar mag je gewoon naar kijken en daar mag je ook nog gewoon conclusies uit trekken. Wel fijn dat er voor zulke gemeenten wel predikanten beschikbaar zijn. Dat is toch positief.
Deze statistieken leveren natuurlijk weinig nuttigheid op, maar is een handig middel om het gesprek op gang te houden op de verjaardag van een oma of zo.
De kardinale vraag, die ten grondslag ligt aan deze statistieken, is natuurlijk of wij geloven dat God dominees stuurt (of niet stuurt) naar gemeenten of dat het een kwestie is van ligging van gemeenten, prediking, rechts links etc etc. Als je het eerste geloofd dan zijn deze statistieken totaal nutteloos en mag de vraag zelfs oprijzen of deze statistieken eigenlijk wel mogen/kunnen.
jij zoekt het wel ver, entidinges. De Heere zendt Zijn knechten waarheen Hij wil. Hij gebruikt daar middelen voor. Kerkenraden stellen tweetallen en daar wordt er één van beroepen. En ik weet en iedereen weet dat ze in Lelystad ds. van Krimpen niet op tweetal zetten en in Krabbendijke ds. Vreugdenhil. Zomaar een voorbeeld. In andere kerkverbanden is dat idemdito hoor.
En nog wat: De ene dominee wordt geroepen om in de GG dominee te worden, de ander in de HHK en weer een andere in de CGK. Tja, hoe zit dat dan. Zo moet je gewoon niet denken. Daar kom je toch niet uit. Als je het gewoon nuchter bekijkt zijn die statistieken gewoon interessant en zie je bepaalde trends.
Maar dan zie je ook dat een predikant als ds. Zippro, die alleen wat beroepen kreeg van GG's die als links bekend staan, nu in de gemeente staat van wijlen ds. W.C. Lamain, de predikant wiens preken zelfs in de GGiN gelezen mogen worden. Mooi hè!
Anti-quoq schreef:Bah, daar gaan we weer. Onzindiscussies!
Er werd een vraag gesteld: Of Westzaan vaker beriep als kleine gemeente. Ik geef daar een antwoord op m.b.v. feiten.
Vervolgens stelt een ander de vraag hoe ik hieraan kom. Ook die vraag voorzie ik van een antwoord. En ja hoor: daar gaan we weer: Verdachtmakingen, insinuaties, onzinconclusies, etc.
Iedereen die het onzin vindt om het beroepingswerk te verzamelen moet het ook onzin vinden om dit te publiceren in het RD en op websites als preeklinks.nl . Het verzamelen van deze gegevens is puur het op een rij zetten van alle (denkbeeldige) RD'achter elkaar vanaf 1907.
Wat ga ik ermee doen? Voorlopige niets in publicitaire zin. Als mensen iets willen weten, kunnen ze een mail sturen. Soms help ik mensen die zo'n lijst willen aanleggen achterin een jubileumboek. Verder niet.
Toch ontken ik niet (hoe vervelend Jongere dat ook vindt) dat er conclusies aan verbonden kunnen worden. Bijvoorbeeld dat in vroeger dagen predikant X beroepen is in een gemeente, waar hij nu niet meer op de kansel mag staan. (En andersom.) Dat zegt iets over het klimaat in zo'n gemeente, of over een ontwikkeling die een predikant heeft doorgemaakt. Ik wil daar m.n. een positieve duiding aan geven.
Tegelijkertijd wil ik nu reeds zeggen dat de meerderheid van de gemeenten bijna alle predikanten op tweetal zet.
Natuurlijk kun je conclusies trekken. Maar het is echte grote onzin om te zeggen dat het bijhouden van deze statistieken verkeerd is. Het is gewoon een leuke hobby die allerlei nieuwe feiten aan het licht brengt... Dus Anti-quoq, niets mis mee...
Voor de geschiedschrijving wil ik graag gezegd hebben dat ik het woord 'statistiek' niet gebruikt heb in deze topic, dan alleen nu.
Ik zie het niet als statistiek, maar wel als een middeltje om de haarvaten van m'n kerkverband te leren kennen.
Ok, om even op dat beeld verder te gaan: ik denk dat het gevaar 'm ligt in het focussen op die haarvaten. Dat gebeurt heel snel op een forum waar veel mensen uit dezelfde kerk/kerkrichting zijn of die daar in ieder geval hun wortels hebben liggen. Maar het gaat vaak ten koste van een nuchtere 'overview'.
Maar goed, ik wil niet zeurderig overkomen o.i.d. en we hebben het er al eens over gehad. Ieder is natuurlijk vrij om z'n eigen hobbies te hebben. En ik ben hopelijk vrij om daar wat nadelen van te benoemen.
Het enige 'nut' van deze statistieken is dus aan de hand van de beroepen 'bepalen'of een gemeente rechts of links georienteerd is. Volgens mij zijn er betere criteria om dit te bepalen.
Maar om toch nog een andere poging te doen om misschien het nut uit deze statistieken te halen; welke dominee van de GG(gedestilleerd uit de statistieken) wordt zowel in links als rechts GG land beroepen ( en daarom een breed draagvlak heeft) en zou kunnen dienen als een saambinder. Of is deze er gewoon niet..
entiteitxx schreef:Maar om toch nog een andere poging te doen om misschien het nut uit deze statistieken te halen; welke dominee van de GG(gedestilleerd uit de statistieken) wordt zowel in links als rechts GG land beroepen ( en daarom een breed draagvlak heeft) en zou kunnen dienen als een saambinder. Of is deze er gewoon niet..
Jawel hoor, ds. M. Karens om maar een voorbeeld te noemen.(o.a. de laatste jaren beroepen in Groningen, Borssele, Moerkapelle en Stolwijk)
entiteitxx schreef:Maar om toch nog een andere poging te doen om misschien het nut uit deze statistieken te halen; welke dominee van de GG(gedestilleerd uit de statistieken) wordt zowel in links als rechts GG land beroepen ( en daarom een breed draagvlak heeft) en zou kunnen dienen als een saambinder. Of is deze er gewoon niet..
Jawel hoor, ds. M. Karens om maar een voorbeeld te noemen.(o.a. de laatste jaren beroepen in Groningen, Borssele, Moerkapelle en Stolwijk)
jvdg schreef:
Maar ik snap jouw conclusie niet goed. :
Entidinges vraagt of er ds. zijn die zowel 'links' als 'rechts' beroepen worden. Ik geef daarvan een voorbeeld. Ik trek geen conclusies.
Entidinges geeft wel een voorzetje: zo'n predikant zou een breed draagvlak hebben en als samenbinder kunnen fungeren.
jvdg schreef:
Maar ik snap jouw conclusie niet goed. :
Entidinges vraagt of er ds. zijn die zowel 'links' als 'rechts' beroepen worden. Ik geef daarvan een voorbeeld. Ik trek geen conclusies.
Entidinges geeft wel een voorzetje: zo'n predikant zou een breed draagvlak hebben en als samenbinder kunnen fungeren.
Oké, ik snap het.
Maar ik hou niet van speculeren op dit terrein (beroepingswerk), en zeker niet op grond van zgn. statistische "zekerheden".
Laatst gewijzigd door jvdg op 22 okt 2007, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.