Ik heb geen idee hoe de man speelt, maar ik ging ervan uit dat het niet erbarmelijk zou zijn. Zo moeilijk is het spelen van blofluit nou ook weer niet.Hendrikus schreef:Daar zeg je wat: een goede straatmuzikant.parsifal schreef:Het is onzin dat niemand op een goede straatmuzikant zit te wachten. Ik word meestal wel vrolijk van een draaiorgel in een winkelstraat (waar je toch geen stilte hebt) of een fluiter op Hoog-Catherijne (die meer is dan een verkapte bedelaar en het instrument als excuus heeft, terwijl hij niet kan spelen).
Een goede straatmuzikant is sfeerverhogend en heeft daarom een belangrijke functie. Net als de beiaardier die van grote hoogte een bijdrage levert aan de sfeer in de stad. Die beiaardier is gewoon in gemeentedienst, bezoldigd ambtenaar: dat zou een goede straatmuzikant van mij ook mogen zijn!
Maar deze man in Zwolle heb ik vaak horen spelen. Als hij z'n inkomsten nou eens had besteed aan het nemen van blokfluitles, was het misschien ooit nog goed gekomen.
In Hoog Catharijne hoorde ik onlangs nog een accordeonist die wel twee accoorden kende. Accoorden die allebei niét pasten bij de melodie die hij daarboven probeerde te spelen
Nou, zulke muzikanten hoeven van mij niet op de loonlijst van de gemeente te komen...
Wat mij betreft hoeft er geen sprake te zijn van een goede straatmuzikant om de sfeer te verhogen. Veruit de meeste mensen hebben niet van die gevoelige oren of zijn in staat met iets andere oren naar zo'n persoon te 'luisteren'. Als de muziek op gelijk niveau staat met de hoogte van de uitkering is het goed genoeg. Zeker als de 'inkomsten' netjes worden aangegeven bij de uitkerende instantie. Helemaal op kosten van de gemeenschap leeft hij dan niet. Nu hij moet stoppen staat hij op de loonlijst van de gemeente zonder enige tegenprestatie.
BTW, de gemeente had best wat blokfluitlessen kunnen regelen als het muzikale niveau een probleem was; nu is elke cent weggegooid. Ik geloof namelijk niet dat zo'n persoon ooit aan een echte baan zal komen. Niet omdat hij geen mogelijkheden zou hebben, maar omdat niemand op zo iemand zit te wachten.
Dat neemt niet weg dat er ook voldoende goede straatmuzikanten zouden moeten zijn. In het buitenland heb ik vaak conservatoriumstudenten op straat horen spelen. Dat hoor ik ook veel liever.