Samenbindende werking

Marnix

Bericht door Marnix »

Oude Paden schreef:
memento schreef:Hoezeer ik een praktische prediking waardeer, vraag ik me af of een ego-centrische benadering (i.e. wat heb IK aan de leerstukken) zo geslaagd is. We zijn als mensen van nature al zo IK-gericht...

Ik ben meer voor een Christo-centrische benadering. Ik zou haast zeggen: Zó extreem als Karl Barth dat deed (muv zn dwalingen), door Christus te nemen als de grootste openbaring van God, en dus als centrum voor onze hele theologie.

Ik denk dat als we Christus als uitgangspunt nemen, dat we dan vanzelf ook uitkomen bij de IK-gerichte vragen, dat we dan ook 'gedwongen' worden voornamelijk praktisch bezig te zijn. Maar dan is alle aandacht wel waar het wezen moet, namelijk op 'de gezegende des Vaders'.
M.i. is de gezegende des Vaders wel het middelpunt van aandacht tot verzoening van de schuld, maar niet het hoogste doel nl. door Christus tot Gods gemeenschap.
Als je dat uit het oog verliest draaid het enkel om de zaligheid van de mens en niet om de eer van God Drieeenig.
God heeft een doel met Zijn raadsplan: Zichzelf verheerlijken en Zich laten verheerlijken door de uitverkoren schare.
Volgens mij is het doel dat er liefde is van mensen voor God... dat wij zijn bruid zijn. Dat dat tot eer van God is klopt, maar is Gods doel met ons slechts dat Hij er meer eer door ontvangt? Of is dat eerder een gevolg dan een doel?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie