Johannes Polyander a Kerckhoven

Christiaan

Bericht door Christiaan »

memento schreef:Soms vraag ik me af: Heeft het feit dat veel 'oudvaders' (lees: predikanten van een paar eeuwen geleden) onbekend zijn, en niet meer uitgegeven worden, niet een heel goede reden, namelijk dat ze simpelweg niet interessant zijn om te lezen vandaag de dag?
Memento, doorgaans zijn daar geen goede redenen voor nee.
Van Reformatoren, is naast werken van Luther en Calvijn erg weinig. Gepubliceerd in moderne spelling en uitgave.

Veel werken zijn niet eens vertaald.

Zo lijkt het ook met Professor Dr. Polyander te zijn.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
memento

Bericht door memento »

Christiaan schreef:
memento schreef:Soms vraag ik me af: Heeft het feit dat veel 'oudvaders' (lees: predikanten van een paar eeuwen geleden) onbekend zijn, en niet meer uitgegeven worden, niet een heel goede reden, namelijk dat ze simpelweg niet interessant zijn om te lezen vandaag de dag?
Memento, doorgaans zijn daar geen goede redenen voor nee.
Van Reformatoren, is naast werken van Luther en Calvijn erg weinig. Gepubliceerd in moderne spelling en uitgave.

Veel werken zijn niet eens vertaald.

Zo lijkt het ook met Professor Dr. Polyander te zijn.
Ik had het over de internationale wereld. Het Nederlands is een te kleine markt voor oudvaders, zeker daar deze markt geen probleem heeft met oude taal (wat nieuwe uitgaves dus onnodig maakt). Nee, ik bedoelde eigenlijk de Engelstalige wereld, waarin heel veel oudvaders nog vele (her)drukken meemaken, waaronder ook praktisch alle werken van Calvijn en Luther...

Ik vind het namelijk nogal raar als we nu met zn allen opeens massaal een schrijver moeten gaan lezen, die in zn eigen tijd niet de moeite waard werd gevonden om gelezen te worden, laat staan dat men het de moeite waard vond om zn werken te blijven drukken...
Plaats reactie