Tiberius,
Waar ik mij met name over verbaas is dat ook mensen die bijvoorbeeld aan het avondmaal gaan, en/of die het Onze Vader af en toe bidden als ze voorgaan in gebed - dat ook zij vaak als ze voorgaan in een vrij gebed overgaan in de andere namen.
Zelfs in bijvoorbeeld het doopformulier zie je zoiets gebeuren: Vóór de doop een gebed en erna nog een, waarvan alleen het tweede tot de Vader is. Is dat dan echt alleen om niet lichtzinnig om te gaan met de Vadernaam?
Bidden is...
-
Ik snap je niet zo goed.Marco schreef:Tiberius,
Waar ik mij met name over verbaas is dat ook mensen die bijvoorbeeld aan het avondmaal gaan, en/of die het Onze Vader af en toe bidden als ze voorgaan in gebed - dat ook zij vaak als ze voorgaan in een vrij gebed overgaan in de andere namen.
Zelfs in bijvoorbeeld het doopformulier zie je zoiets gebeuren: Vóór de doop een gebed en erna nog een, waarvan alleen het tweede tot de Vader is. Is dat dan echt alleen om niet lichtzinnig om te gaan met de Vadernaam?
Wat bedoel je met lichtzinnig?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
jvdg schreef:Bidden is vragen of de Heere mijn hart opent voor Hem..............
dit vind ik echt n geval van: Ik sta al in de woonkamer van de buren maar ik bel even aan (bij de voordeur) om te kijken of het hun wel uitkomt dat ik kom...
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Onzinnige vergelijking, snap ik nix van.Daphne schreef:jvdg schreef:Bidden is vragen of de Heere mijn hart opent voor Hem..............
dit vind ik echt n geval van: Ik sta al in de woonkamer van de buren maar ik bel even aan (bij de voordeur) om te kijken of het hun wel uitkomt dat ik kom...
Leg eens uit?
hoe kan je zeggen dat het onzinnig is als je er niets van begrijpt?jvdg schreef:Onzinnige vergelijking, snap ik nix van.Daphne schreef:jvdg schreef:Bidden is vragen of de Heere mijn hart opent voor Hem..............
Leg eens uit?
Ik geloof dat bidden van hart tot hart spreken met God is. Een gebed komt uit je hart en komt rechtstreeks aan in Gods hart.Je kan als je bid, toch niet zeggen... Heere open mijn hart alstUblieft, terwijl je hart al open staat (omdat je bidt!)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Omdat ik er nix van snap vind ik het een onzinnige vergelijking.Daphne schreef:hoe kan je zeggen dat het onzinnig is als je er niets van begrijpt?jvdg schreef:Onzinnige vergelijking, snap ik nix van.Daphne schreef:jvdg schreef:Bidden is vragen of de Heere mijn hart opent voor Hem..............
Leg eens uit?![]()
Ik geloof dat bidden van hart tot hart spreken met God is. Een gebed komt uit je hart en komt rechtstreeks aan in Gods hart.Je kan als je bid, toch niet zeggen... Heere open mijn hart alstUblieft, terwijl je hart al open staat (omdat je bidt!)
Maar, ik durf niet te zeggen dat mijn hart openstaat.
Daarom durf ik ook zeker niet te stellen dat ik van hart tot hart met God spreek.
Als je bidt, zoek je toch? Zoekt en gij zult vinden, klopt en er zal open gedaan worden...jvdg schreef:Maar, ik durf niet te zeggen dat mijn hart openstaat.
Daarom durf ik ook zeker niet te stellen dat ik van hart tot hart met God spreek.
Jvdg, zodra jij je handen vouwt (of misschien wel open houdt, of je ogen bedekt of....) en je ogen sluit en je begint je gebed, mag je weten dat God je hoort. God wil graag naar je luisteren, Hij wil juist weten wat Zijn kind bezig houdt. Hij kent van verre onze gedachten, dus Hij weet al wat je bezighoudt maar God wil het graag van jou horen! Ik kan je verzekeren dat zodra je je gebed begint, je tot Zijn Vaderhart spreekt![align=center]Gij doorgrondt en kent mij.
Gij weet mijn zitten en mijn opstaan; Gij verstaat van verre mijn gedachten.
Gij omringt mijn gaan en mijn liggen; en Gij zijt al mijn wegen gewend.
Als er nog geen woord op mijn tong is, zie, HEERE! Gij weet het alles. [/align]
psalm 139:1-4
klopt Lizzy, hoe komt dat dan?! Persoonlijk denk ik dan dat er (misschien letterlijk) iets tussen God en de mens in staat. Misschien zijn er zonden waarmee gebroken moet worden? De mens denk het 'allemaal zelf te kunnen' (zo zitten we volgens mij inelkaar ... een extra eigenschap bij gekregen sinds de zondeval) en God niet nodig te hebben. Wij kunnen onze rug toekeren naar Hem die ons lief heeft, dan lijkt God mijlen ver. Dan hebben we het gevoel dat Hij ons niet hoort, ziet of er totaal niet is. Als we dan weer terug keren naar de Vader en ons in Zijn armen storten (zie gelijkenis van de verloren zoon) dan weet ik zeker dat je plafon er niet meer tussen zit... !Lizzy schreef:Je kunt ook wel bidden dat je het gevoel hebt dat het niet hoger als het plafon gaat.
Hoe verklaar je dat dan? Is je hart dan open?
- Wilma van den Berg
Zomaar wat uitspraken met betrekking tot bidden:
Als huilen bidden is
Dan heb ik vaak gebeden
Als huilen ontmoeten is
Dan was God vaak dichtbij
Kwetsbaar
Heel klein
Is de mens die huilt
Beschermend
Heel groot
Is God
Als huilen zoeken is
Dan heb ik vaak gezocht
Als huilen vinden is
Heb ik (misschien) gevonden
---
Gebed zorgt er niet voor dat de wil van de mens in de hemel geschiedt, maar het zorgt ervoor dat de wil van God op aarde geschiedt.
---
Door het geloof spreekt God, door de hoop helpt God, door de liefde geeft God
---
Wie zijn Bijbel dicht houdt, krijgt steeds meer vragen. Wie hem opent ontdekt steeds meer geheimen
Als huilen bidden is
Dan heb ik vaak gebeden
Als huilen ontmoeten is
Dan was God vaak dichtbij
Kwetsbaar
Heel klein
Is de mens die huilt
Beschermend
Heel groot
Is God
Als huilen zoeken is
Dan heb ik vaak gezocht
Als huilen vinden is
Heb ik (misschien) gevonden
---
Gebed zorgt er niet voor dat de wil van de mens in de hemel geschiedt, maar het zorgt ervoor dat de wil van God op aarde geschiedt.
---
Door het geloof spreekt God, door de hoop helpt God, door de liefde geeft God
---
Wie zijn Bijbel dicht houdt, krijgt steeds meer vragen. Wie hem opent ontdekt steeds meer geheimen
Precies.Daphne schreef:Jvdg, zodra jij je handen vouwt (of misschien wel open houdt, of je ogen bedekt of....) en je ogen sluit en je begint je gebed, mag je weten dat God je hoort.
Hij hoort zelfs de jonge raven, als die tot Hem roepen. Terwijl hun gebed zich niet verder uitstrekt als tot wormen en maden (merkt Spurgeon terecht op).
En in de Hebreeen-brief staat het ook duidelijk: Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.
Wat een onverstandigen en tragen van hart zijn we dan toch vaak.
En wat moeten we ons dan vaak vastklampen aan het woordje "Amen", waarmee we belijden: Want mijn gebed is veel zekerder van God verhoord, dan ik in mijn hart gevoel dat ik zulks van Hem begeer.