Er óver of er úit?

Mariavt

Bericht door Mariavt »

jvdg schreef: Misschien bedoelde ik dat een persoonlijke beleving c.q. bevinding anderen tot onderwijs zou stellen?
Komt dat dan niet op hetzelfde neer als: eróver praten of erúit?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
jvdg

Bericht door jvdg »

Mariavt schreef:
jvdg schreef: Misschien bedoelde ik dat een persoonlijke beleving c.q. bevinding anderen tot onderwijs zou stellen?
Komt dat dan niet op hetzelfde neer als: eróver praten of erúit?
Jazeker, in haar volle breedte en diepte!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Rens schreef:Ik laat ook altijd in mijn postings mijn menselijke emoties doorklinken, om het even welke discussie het gaat.
Prima Rens, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Maar leg het een ánder niet op. :wink:
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef:
Rens schreef:Ik laat ook altijd in mijn postings mijn menselijke emoties doorklinken, om het even welke discussie het gaat.
Prima Rens, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Maar leg het een ánder niet op. :wink:
Het wordt niet ópgelegd maar gewoon gevráágd, da's nogal een verschil !!! Wel een beetje opletten waar het over gaat, Afgewezen......
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Kislev

Bericht door Kislev »

Op het forum van Om Sions Wil was ene Pied actief die zeer goed was in het 'verder in den grond te helpen dan om u op te beuren'. Bovendien kwam hij op een gegeven moment met citaten van mij van een jaar of 2 terug (die al lang niet meer op het forum te vinden waren) op de proppen waarmee ik om de oren werd geslagen.
Ook heb ik nog wel eens dat als ik postings van een paar jaar geleden van mezelf teruglees ik denk: :?

Dat maakt je vanzelf voorzichtig.
Adorote

Bericht door Adorote »

Er zullen altijd mensen zijn jammer genoeg die alles wat je zegt,wat het dan ook maar is tegen je zal gebruiken,mensen die dat doen vertellen heel veel over zich zelf.En waarom voorzichtig zijn voor dat soort figuren,geen denken aan ; ZEG ALTIJD WAT JE TE ZEGGEN HEBT meer niet.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Unionist schreef:Ik ben in dezen een beetje bang voor wat ik eerder genoemd heb, geestelijk exhibitionisme.

IN een persoonlijk gesprek wil ik best praten over wat mij het diepste raakt, maar om dat nou voor jan en alleman op het forum te posten, vind ik niet zo kies. Daarvoor heb ik toch wat schroom.

Je mag best weten dat ik een fantastisch huwelijk heb, maar hoe ik dat allemaal in de praktijk beleef, is iets tussen mijn vrouw en mij. Zo is het met mijn geloofsleven ook. Het leven met de Heere is iets heel moois, maar ook heel teer. Theologische discussies liggen dan toch anders dan wat ik allemaal beleef en ervaar.
Mee eens. Op een gegeven moment leer je het wel af om persoonlijke dingen te vertellen op het forum. Ik ben onlangs getrouwt, maar ik ga hier geen foto's posten of iets dergelijks. Mijn echte naam ga ik ook nooit meer vermelden.
Kislev

Bericht door Kislev »

Kaw schreef:
Unionist schreef:Ik ben in dezen een beetje bang voor wat ik eerder genoemd heb, geestelijk exhibitionisme.

IN een persoonlijk gesprek wil ik best praten over wat mij het diepste raakt, maar om dat nou voor jan en alleman op het forum te posten, vind ik niet zo kies. Daarvoor heb ik toch wat schroom.

Je mag best weten dat ik een fantastisch huwelijk heb, maar hoe ik dat allemaal in de praktijk beleef, is iets tussen mijn vrouw en mij. Zo is het met mijn geloofsleven ook. Het leven met de Heere is iets heel moois, maar ook heel teer. Theologische discussies liggen dan toch anders dan wat ik allemaal beleef en ervaar.
Mee eens. Op een gegeven moment leer je het wel af om persoonlijke dingen te vertellen op het forum. Ik ben onlangs getrouwt, maar ik ga hier geen foto's posten of iets dergelijks. Mijn echte naam ga ik ook nooit meer vermelden.
Mee eens.
Marnix

Bericht door Marnix »

geledu schreef:
Daphne schreef:waar het hart vol van is loopt de mond van over...
Hoewel het niet eenvoudig is om de discussie aan te gaan op basis van dit soort one-liners, is er toch wel een verschil tussen een persoonlijk gesprek of een forum waarvan je de mensen achter de nicknames meestal niet kent.

Daarnaast is eigen bevinding ,zo zeggen we meestal in verschillende topics, helemaal niet van belang.
Het gaat uiteindelijk niet om ons, (en wat wij ervaren of voelen,) maar om Hem.
Eigen bevinding is niet van belang zolang het mensgericht is... maar eigen beleving delen om zo te getuigen van Gods liefde en werk die ook zichtbaar is in jou leven, heeft wel degelijk waarde. je ziet dit in de Bijbel dan ook telkens terug, bijvoorbeeld bij David, Maria, Paulus. En dat deden ze ook naar mensen die ze helemaal niet zo goed kenden. Niet alleen in persoonlijke gesprekken, maar ook in brieven en liederen die voor het hele volk of de hele gemeente geschreven werden.

En hoe willen wij getuigen van Christus zijn in de wereld? Getuigen is niet slechts dat je vertelt wat in de Bijbel staat. Het woord "getuigen" heeft ook bevinding in zich, een getuige weet dat iets echt waar is omdat hij er bewijs van heeft. De zekerheid van wat men hoopt, het bewijs van wat men niet ziet. Hoe weet je dat zo zeker? Door het geloof en bijbehorende bevinding. Daar mogen we van getuigen, overal. Zo mogen we ook vanuit die bevinding hier reageren, en niet puur vanuit theorie of algemene zaken. Dat vinden sommigen blijkbaar moeilijk. Anderen vinden het allicht makkelijker dan het in persoonlijke gesprekken te doen? Ik denk dat God beiden van ons vraagt. Als je hart vol is van Hem loopt je mond daar altijd van over.

Er is trouwens een verschil tussen het plaatsen van persoonlijke problemen enzo en het vertellen over hoe God in je leven heeft gewerkt en nog steeds werkt. Het laatste lijkt me sowieso geen probleem. Het eerste kan voor sommigen lastig zijn en als je dat niet wil, je bent niet verplicht. Maar we zitten hier wel als christenen onder elkaar. We zijn allemaal afhankelijk van Gods genade, van het offer van Christus. We zijn allemaal zondig en voeren allemaal een strijd tegen de zonde en de satan. En we zijn broeders en zusters van elkaar, in Christus. Daarnaast bereik je hier veel meer mensen en aangezien iedereen weer andere gaven, ervarings- en kennisgebieden heeft is de kans groter dat iemand je kan helpen dan in een persoonlijk gesprek. Wat dat betreft vind ik het helemaal niet zo raar als mensen hier problemen plaatsen waar ze mee worstelen. Als mensen dat niet willen doen en dat liever op een andere manier doen, prima. Maar ga elkaar er niet teveel op bekritiseren. Maar kijkt tegelijkertijd uit dat we theorie en praktijk ook niet teveel van elkaar loskoppelen :) Ik hoop toch wel dat mensen vanuit hun hart posten en niet alleen vanuit hun hoofd. :)
Laatst gewijzigd door Marnix op 12 jun 2007, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens

Bericht door Rens »

Maarrrrrrrrrrr, hoe kun je nu óver Schriftwoorden spreken/discussieren, als dat niet VANUIT die Schriftwoorden beleeft is/wordt...............het krijgt vrijwel volautomatisch een kil klinisch karakter, waarbij de liefde tot elkaar, een eis van de Heere, ontbreekt, ten volle.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Kislev

Bericht door Kislev »

Rens schreef:Maarrrrrrrrrrr, hoe kun je nu óver Schriftwoorden spreken/discussieren, als dat niet VANUIT die Schriftwoorden beleeft is/wordt...............het krijgt vrijwel volautomatisch een kil klinisch karakter, waarbij de liefde tot elkaar, een eis van de Heere, ontbreekt, ten volle.
Ik kan ook vanuit de schriftwoorden spreken zonder dat ik gelijk heel persoonlijk wordt. Maar wellicht vind je mij automatisch, kil en klinisch reageren?
Rens

Bericht door Rens »

Kislev schreef:
Rens schreef:Maarrrrrrrrrrr, hoe kun je nu óver Schriftwoorden spreken/discussieren, als dat niet VANUIT die Schriftwoorden beleeft is/wordt...............het krijgt vrijwel volautomatisch een kil klinisch karakter, waarbij de liefde tot elkaar, een eis van de Heere, ontbreekt, ten volle.
Ik kan ook vanuit de schriftwoorden spreken zonder dat ik gelijk heel persoonlijk wordt. Maar wellicht vind je mij automatisch, kil en klinisch reageren?
m'n beste Kislev, zodra jijzélf vanúít de Schriftwoorden gaat spreken, neem je daarmee al een stuk persoonlijke beleving in mee......................maar daarmee wil niet gezegd zijn dat je gelijk heel persóónlijk moet worden, maar de doorléving van de Schriftwoorden mag toch wel doorklinken in de postings????
Moderatorbericht:
Kislev

Bericht door Kislev »

kVind het een babylonische spraakverwarring :lol:

Want wat bedoel je er nu mee. Dat als ik een tekst aanhaal ik door laat schemeren wat ie voor mij betekent heeft? Om eerder genoemde redenen laat ik het wel. Geen denken meer aan. Als ik je wat langer ken en je komt op de koffie prima, maar niet hier op een forum.
Rens

Bericht door Rens »

Kislev schreef:kVind het een babylonische spraakverwarring :lol:

Want wat bedoel je er nu mee. Dat als ik een tekst aanhaal ik door laat schemeren wat ie voor mij betekent heeft? Om eerder genoemde redenen laat ik het wel.
Schaam jij je voor je eigen geloofsbeleving? Of durf je niet blind te zijn voor de gevolgen van je geloofsovertuiging?
Moderatorbericht:
Kislev

Bericht door Kislev »

Rens schreef:
Kislev schreef:kVind het een babylonische spraakverwarring :lol:

Want wat bedoel je er nu mee. Dat als ik een tekst aanhaal ik door laat schemeren wat ie voor mij betekent heeft? Om eerder genoemde redenen laat ik het wel.
Schaam jij je voor je eigen geloofsbeleving? Of durf je niet blind te zijn voor de gevolgen van je geloofsovertuiging?
Ik schaam me er niet voor, maar een ander heeft er niks mee te maken. Zoals gezegd: in zijn complete werken zegt Calvijn maar 1 keer wat over zn eigen geestelijk leven.

Als ik er al over praat dan is het onder 4 ogen. Daar heb je zielenvrienden voor.
Plaats reactie